سورپرایز ایران خودرو برای بازار پژو/ استارت ریزش قیمت زده شد؟

متقاضیان پژو ۲۰۷ با گیربکس اتوماتیک که اولویت تحویل خودروی آنها بهار ۱۴۰۳ اعلام شده بود، می‌توانند برای پیش خرید پژو ۲۰۷ با گیربکس اتوماتیک و سقف شیشه ای اقدام کنند.

ایران خودرو  پیش‌تر نیز این امکان را برای ثبت نام کنندگان پژو ۲۰۷ با گیربکس اتوماتیک فراهم کرده بود و این برای بار دوم است که پژو ۲۰۷ با گیربکس اتوماتیک و سقف شیشه ای به متقاضیان پیشتهاد می شود.

آبی های جاده مخصوص برای همراهی با مشتریانی که پیش تر برای پژو ۲۰۷ با گیربکس اتوماتیک در سامانه یکپارچه فروش خودرو نام نویسی کرده بودند دو بازه زمانی تحویل با دو مبلغ پیش پرداخت متفاوت پیشنهاد کردند.

افرادی که در دور اول فروش محصولات ایران خودرو در سامانه یکپارچه برای دریافت پژو ۲۰۷ با گیربکس اتوماتیک نام‌نویسی کردند می توانند پژو ۲۰۷ با گیربکس اتوماتیک و سقف شیشه ای را در بهمن و اسفند ۱۴۰۳ از ایران خودرو دریافت کنند.

آن دسته از متقاضیان که علاقه مند هستند خودروی مورد نظر خود را در بهمن سال جاری تحویل بگیرند باید مبلغ پیش پرداختی حدود ۳۰۵ میلیون تومان به حساب آبی های جاده مخصوص واریز کنند.

مشتریان چنانچه بازه تحویل خودروی مورد نظر خود را اسفند ۱۴۰۳ تعیین کنند باید مبلغی حول و حوش ۲۷۵ میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت به حساب خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص واریز کنند. البته این طرح از زمان دریافت پیامک ایران خودرو از سوی متقاضیان واجد شرایط به مدت ۱۰ روز فعال یا تا زمان تکمیل ظرفیت فعال می شود.

سورپرایز ایران خودرو برای بازار پژو/ استارت ریزش قیمت زده شد؟

این بخشنامه آبی های جاده مخصوص به نوعی بازار پژو ۲۰۷ را سوپرایز کرد. 

ایران خودرویی ها از فروردین سال گذشته تا کنون طرح فروش گسترده ای برگزار نکردند و همچنان مشغول پاس کردن تعهدات ایجاد شده در دور اول فروش محصولات خود در سامانه یکپارچه هستند. برگزار نکردن طرح فروش از سوی این خودروساز سبب شد تا شاهد افزایش فاصله قیمتی های بازاری و کارخانه ای ایران خودرو باشیم.

بررسی قیمت های بازار پژو ۲۰۷ با گیربکس اتوماتیک و سقف شیشه ای (ارتقا یافته) نشان می دهد این خودرو با قیمتی نزدیک به یک میلیارد تومان در بازار معامله می شود. این در حالیست که قیمت کارخانه ای آن حدو ۶۱۰ میلیون تومان است.

چنانچه ایران خودرویی ها این امکان را داشتند تا محصولات پُرتقاضای خود را در قالب طرح فروش واگذار کنند این اتفاق می توانست فیتیله قیمت بازاری محصولات این خودروساز را پایین بکشد.

البته فراموش نکنیم امضا نشدن مجوز افرایش قیمت از سوی سیاست گذار خودرویی روی عرضه محصولات از سوی خودروسازان تاثیر منفی گذاشته و آنها تا حد امکان از فاکتور کردن محصولات خود جلوگیری می کنند.

اما اعلام بخشنامه هایی از ین دست این سیگنال را به بازار مخابره می کند که آبی های جاده مخصوص مسیر عرضه را به طور کامل نبسته اند و همین مساله تا حدی روی قیمت های بازاری محصولات ایران خودرو اثر مثبت گذاشته و نمودار قیمت ها را نزولی می کند.

البته اگر این طرح جایگزینی به صورت فروش فوق العاده برگزار می شد می توانست اثر بهتری روی قیمت های بازاری خودرو داشته باشد.

ایران خودرویی ها در مورد رنگ پژو ۲۰۷ های عرضه شده در این طرح جایگزینی اطلاع رسانی نکرده اند به نظر می رسد با نزدیک شدت به زمان تحویل در زمستان ۱۴۰۳ متقاضیان واجد شرایط از رنگ های قابل عرضه مطلع می شوند.