روش های پاک کردن لکه جوهر خودکار از روی فرش و مبل

از اتفاقات ناگواری که ممکن است در عرض چند ثانیه رخ دهد، ریختن جوهر خودکار روی فرش و یا مبل ها می باشد. گاهی اوقات نیز این اتفاق به صورت دیگری رخ می دهد. کودکان عاشق بازی های بی قاعده هستند و ممکن است با خودکار بر روی فرش یا مبل نقاشی بکشند. این اتفاق برای خانم ها بسیار ناراحت کننده و آزار دهنده است و تمیز کردن این لکه از روی فرش و مبل برای آن ها نگران کننده است، زیرا نمیدانند از چه راهی اقدام به پاک کردن لکه های جوهر خودکار کنند که بهترین نتیجه را بگیرند. اما خوشبختانه روش هایی برای پاک کردن جوهر خودکار از روی فرش و هم از روی مبل ها وجود دارد. در این مقاله به بهترین روش ها برای پاکسازی جوهر خواهیم پرداخت.

روش های پاک کردن جوهر خودکار از روی فرش و مبل

فرش ها و مبل ها یکی از ارکان اصلی در دکوراسیون خانه های ایرانی می باشد و نقش مهمی در زیباتر کردن منازل دارند. ایجاد لکه روی این وسایل جلوه بسیار بدی دارد. عده ای خیال می کنند که نمی توان این لکه را از روی آن ها پاک کرد و تصمیم به خرید فرش و یا مبل جدید می گیرند. اما باید بدانید که راهکارهای موثری برای پاکیزگی فرش و مبل از این لکه وجود دارد؛ البته باید این موضوع را در نظر بگیرید که باید از روش های درست برای این کار استفاده کنید. زیرا در صورت استفاده از روش های غیر اصولی و نحوه اجرای غلط آن ها، نه تنها لکه پاک نمی شود بلکه به سایر نقاط فرش و یا مبل نیز سرایت می کند و باعث دشوار تر شدن اوضاع می شود.

همانطور که می دانید پاک کردن لکه جوهر خودکار یکی از بدترین و پررنگ ترین لکه هایی است که می توانید آن را تجربه کنید. آگاهی نداشتن راجع به طرز تمیز کردن این لکه می تواند این لکه را به یک لکه خطرناک تبدیل کند. به شرطی که از روش های درست استفاده کنید، پاک کردن لکه جوهر امری ساده خواهد بود. در ادامه مطلب به روش هایی جهت پاک کردن این لکه خواهیم پرداخت.

پاک کردن لکه جوهر خودکار با شامپو فرش

یکی از روش ها جهت پاک کردن لکه جوهر خودکار از روی فرش و مبل، استفاده از شامپوی فرش می باشد. در این روش ما مجبور به شستشوی محل آلودگی با یک تمیزکننده ملایم هستیم. قبل از اقدام به تمیزکاری، ابتدا باید محل آلوده شده به جوهر خودکار را با یک دستمال کاملا خشک تمیز کنیم تا این جوهر به عمق الیاف فرش نفوذ نکند و از جوهری شدن سایر پرزهای فرش و پارچه مبل جلوگیری شود.

یک پیمانه شامپو فرش را با آب سرد مخلوط کنید، یک دستمال سفید و تمیز را به این محلول آغشته کنید و چند بار روی لکه بکشید تا آن را از روی الیاف فرش و مبل پاک کند. دقت کنید در هنگام دستمال کشیدن همیشه از خارج به داخل می آییم تا جوهر به سایر نقاط پخش نشود. در نهایت باید محل را با یک دستمال تمیز خشک کرده و اگر لکه جوهر خودکار همچنان باقی مانده بود، این کار را بار دیگر تکرار خواهیم کرد تا به نتیجه دلخواه و برطرف شدن کامل لکه خودکار برسیم.

پاک کردن لکه خودکار با ماست پرچرب یا ماست یونانی

شاید با شنیدن نام ماست برای پاک کردن لکه خودکار متعجب شوید اما این راه یکی از بهترین روش ها برای پاک کردن جوهر می باشد. از آنجا که این ماست بافت سنگینی دارد، می تواند قدرت لکه بری بیشتری نیز داشته باشد. زمانی که فرش یا مبل شما به جوهر خودکار آغشته می شود، می بایست ماست را به وسیله یک قاشق به نقاطی که جوهری شده است بریزید و از پخش کردن آن خودداری کنید. اجازه دهید ماست به مدت 5 الی 7 دقیقه روی جوهر باقی بماند و سپس آن را با استفاده از یک قاشق جمع کنید.

توجه داشته باشید که قاشق را روی قسمت های دیگر فرش یا مبل نکشید زیرا ممکن است با انجام دادن این کار جوهر به سایر نقاط فرش و یا پارچه مبل پخش شود و سعی کنید همان قسمت جوهری را با قاشق جمع آوری و پاک کنید. شاید با انجام یکباراین مراحل لکه جوهر از روی محل آلوده شده به خوبی پاک نگردد. این موضوع بستگی به شدت و میزان جوهر ریخته شده بر روی فرش یا مبل بستگی دارد. شما میتوانید این مراحل را مجددا تکرارنمایید.

در نهایت با استفاده از یک اسفنج و یک شوینده ملایم به طور کامل محل آلوده شده به جوهر را پاک کنید. همچنین توجه داشته باشید که به دلیل مرطوب و خیس بودن فرش از روی آن رفت و آمد نکنید و یا روی آن ننشینید تا محل پاکیزه شده به طور کامل خشک شود؛ در غیر این صورت بخشی از لکه جوهر به طور مجدد ظاهر خواهد شد. برای خشک کردن سریع محل میتوانید از سشوار استفاده کنید که البته باید سشوار را در دمای پایین تنظیم کرده و در فاصله مناسبی از فرش یا مبل قرار دهید. این روش برای زمانی استفاده می شود که جوهر به تازگی بر روی فرش یا مبل ریخته شده باشد و اگر مدت زمان آن بیشتر شود شاید این روش پاسخگو نباشد. یعنی برای لکه های چندین ساله نمی تواند شیوه ی مناسبی باشد. در صورتی که از زمان جوهری شدن فرش یا مبل شما می گذرد، نگران پاک نشدن آن نباشید. این کار را می توانید به کاردان آن بسپارید. در این زمان می توانید از خدمات قالیشویی در زعفرانیه برای رفع این مشکل استفاده کنید که یک قالیشویی معتبر و درجه یک در انجام تمامی خدمات قالیشویی می باشد.

پاک کردن لکه جوهر خودکار با جوش شیرین از روی فرش و مبل

جوش شیرین یکی از بهترین روش های خانگی برای پاک کردن انواع لکه و همچنین لکه جوهر خودکار از روی فرش، موکت و یا مبل می باشد. جوش شیرین می ‌تواند به ‌خوبی مایعات را به خودش جذب کند به همین دلیل گزینه خوبی برای ازبین ‌بردن لکه ‌ها می باشد. مقداری جوش شیرین را به صورت جامد بر روی لکه ریخته و به وسیله یک پارچه و یا برس بر روی مبل بکشید. این کار را ادامه دهید تا اثر لکه نیز از بین رود. البته اگر می‌خواهید شاهد نتیجه بهتری باشید کافیست با کمی سرکه آن را قاطی کنید. این دو به‌ محض ترکیب ‌شدن با هم می ‌توانند سر سخت‌ ترین لکه ‌ها را از بین ببرند.

پاک کردن لکه جوهر از روی مبل و فرش با اسپری مو

شاید برایتان کمی عجیب باشد اما استفاده از اسپری مو یک روش عالی برای پاک کردن لکه جوهر می باشد. برای پاک کردن لکه، اسپری مو را روی لکه اسپری کنید، یک دستمال حوله‌ ای روی لکه قرار دهید تا رنگ جوهر را به خود جذب کند. چند بار این کار را تکرار کنید تا لکه به طور کامل پاک شود. در نهایت بعد از این که رنگ جوهر از روی الیاف فرش پاک شد، می‌ توانید با یک حوله‌ ی تمیز و سفید که خیس کرده‌ اید فرش را پاک کنید. لکه جوهر روی مبلمان را هم می‌ توانید با همین شیوه پاک کنید.

پاک کردن لکه جوهر خودکار با سرکه سفید و مایع ظرفشویی

پاک کردن لکه جوهر خودکار با سرکه سفید و مایع ظرفشویی

سرکه یکی از ماده های بسیار قوی برای پاک کردن انواع لکه می باشد و در روش های خانگی از آن به وفور استفاده می شود. مخصوصا ترکیب سرکه سفید با جوش شیرین برای پاک کردن لکه جوهر خودکار از روی فرش و یا مبلمان فوق العاده می شود و بهترین نتیجه را می توانید از آن بگیرید. اما یک روش کارساز و عالی دیگری نیز وجود دارد. در این روش می توانید سرکه سفید را با مایع ظرفشویی که یک فرمولاسیون قوی برای پاک کردن انواع چربی ها و یا لکه دارد استفاده کنید.

یک فنجان سرکه سفید را با کمی مایع ظرفشویی و کمی آب مخلوط کنید. یک تکه ابر را به محلول فوق آغشته کنید و روی لکه جوهر بکشید. با این کار لکه جوهر جذب ابر می ‌شود و از روی الیاف فرش یا پارچه رو مبلی پاک می ‌شود. این روش برای لکه های قدیمی کارساز تر است. برای پاک کردن لکه‌ های بزرگ و قدیمی ‌تر باید چندین بار این کار را تکرار کنید تا لکه به طور کامل پاک شود. این نکته را هم در نظر داشته باشید که سرکه علاوه بر تمیز کردن فرش و مبل موجب درخشندگی آن هم می‌ شود.

برخی از لکه ها نیز سرسختی بسیار بالایی دارند و تا عمق فرش یا پارچه مبل نفوذ کرده اند. در این زمان تنها راه پیشنهادی و بهترین راه استفاده از خدمات قالیشویی است. قالیشویی در میرداماد یکی از بهترین و معتبرترین قالیشویی ها در تهران می باشد. این قالیشویی با کادری مجرب و متخصص در تمام زمینه های خدمات قالیشویی است که فرش ها و مبلمان شما را در سلامت کامل و با بهره گیری از بهترین شوینده ها مانند روز اول برق می اندازد.

پاک کردن لکه جوهر خودکار با آبلیمو

آبلیمو یکی از بهترین حلال های اسیدی جهت پاک کردن انواع لکه به ویژه لکه خودکار می باشد. برای از بین بردن لکه جوهر خودکار از روی فرش یا مبلمان خود، می بایست یک دستمال تمیز را به مقداری آبلیمو آغشته کنید. سپس آن دستمال را بر روی جوهر مالیده شده به فرش یا پارچه مبلمان بکشید. البته برای اینکه لکه جوهر روی فرش و پارچه مبل پخش نشود این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که نباید دستمال را روی سطحی که کثیف شده به اطراف بکشید، بلکه باید به لکه جوهر ضربه بزنید تا به طور کامل پاک شود. می توانید چندین مرتبه از این روش استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

پاک کردن لکه جوهر خودکار با شیر

یکی دیگر از موادی که می ‌تواند جوهر را در خود حل کند شیر است. برای پاک کردن لکه جوهر دستمال خشک را به شیر آغشته کنید و لکه جوهر را پاک کنید. روش دیگر به این صورت است که شیر را روی لکه جوهر اسپری کنید و با یک دستمال خشک آن را پاک کنید. در صورت باقی ماندن لکه روی پارچه مبل یا فرش و همچنین در صورت روشن بودن مبلمان و رنگ فرش هایتان، این روش را چندین مرتبه تکرار کنید تا لکه به طور کامل محو گردد.

پاک کردن لکه جوهر با الکل

استفاده از الکل برای پاک کردن لکه جوهر، بسیار روش حساسی است و برای فرش های دستبافت و پارچه های حساس مبلمان پیشنهاد نمی شود. زیرا استفاده نادرست از آن می تواند به الیاف فرش و رنگ پارچه آسیب جدی وارد نماید و خطرناک است. اما اگر تصمیم به پاک ‌کردن جوهر روی فرش با این روش دارید، باید ابتدا مقداری شامپو فرش را با الکل صنعتی و نرم ‌کننده مخلوط کنید. سپس با یک دستمال نخی تمیز، آن را روی فرش بکشید؛ ممکن است چند بار مجبور به این کار شوید تا لکه به ‌خوبی پاک شود.

پاک کردن لکه جوهر خودکار با شامپو بچه

شامپو بچه یک شوینده ملایم است که استفاده از آن خطری برای فرش و یا پارچه های مبلمان شما ندارد. همچنین این ماده الیاف فرش های شما را به دلیل داشتن نرم کننده ساخت خودف بسیار نرم و درخشان می کند. همان ابتدا که جوهر روی فرش ریخت، دستمالی را روی آن بگذارید تا مقداری از جوهر جذب آن شود؛ سپس مقداری از شامپو بچه را روی لکه بریزید. بعد از گذشت چند دقیقه، یک دستمال حوله ‌ای را با آب گرم مرطوب کرده و روی لکه بگذارید.

در آخر هم مقداری آب گرم روی لکه بریزید و با یک حوله تمیز دیگر، باقی ‌مانده لکه را از روی فرش پاک کنید. این روش برای لکه های قدیمی موثر نمی باشد و باید همان موقع که جوهر خودکار به فرش یا مبل مالیده می شود یا روی آن می ریزد با سرعت عمل بالا شروع به پاک کردن آن کنید. از شامپو بچه بیشتر برای پارچه ها یا فرش های تیره رنگ استفاده می شود و کاربرد آن برای فرش های روشن کم است.

نکات و توصیه هایی برای پاک کردن لکه جوهر از روی فرش و مبلمان

در پاک کردن انواع لکه از روی فرش و مبلمان منزلتان به خصوص لکه جوهر خودکار حتما سعی کنید که همان موقع به داد فرش و مبل برسید و نگذارید که زمان زیادی از ریختن جوهر بر روی فرش و مبلتان بگذرد. زیرا جوهر به سرعت به عمق فرش نفوذ کرده و پاک کردن آن به ویژه با روش های خانگی بسیار دشوار می شود.

این ماده غلظت بسیار بالایی داشته و رنگ آن در برابر تمیز شدن مقاوم است. پاک کردن لکه جوهر از روی فرش و مبلمانی با رنگ روشن سخت تر از رنگ های تیره است و شاید مجبور شوید که چندین مرتبه از روش های پاک کرن لکه جوهر استفاده کنید. همچنین این کار را باید با صبر و حوصله زیاد انجام داد تا باعث دشوارتر شدن اوضاع آلودکی نشوید و رنگ جوهر به سایر نقاط پارچه و یا الیاف فرش سرایت نکند. در هنگام فرچه کشیدن همیشه از خارج به داخل می‌آییم.

بهترین روش پاک کردن لکه خودکار از روی فرش و مبل

بهترین روش پاک کردن لکه خودکار از روی فرش و مبل

در نهایت می رسیم به بهترین روش پاک کردن لکه جوهر از روی فرش و مبلمان. لکه جوهر به دلیل غلظت بالایی که دارد و همچنین ماهیت آن، سریعا به عمق فرش و پارچه مبلمان نفوذ می کند و پاک کردن آن کار دشواری است؛ چه بسا اگر این لکه قدیمی نیز شده باشد. اگر هم رنگ فرش و مبلمان روشن باشد درجه سختی این کار بسیار زیاد می شود. در آن صورت شاید افراد با روش های خانگی قادر به تمیز کردن این لکه نباشند و یا به فرش آسیب جدی وارد کنند.

فرش و مبلمان جزو بهترین آیتم های دکوراسیون یک منزل ایرانی هستند و برای این آیتم ها در منزل هزینه زیادی صرف می شود؛ پس باید در نگهداری و تمیز کردن آن ها از بهترین روش ها استفاده کرد. برای تمیز کردن لکه خودکار و سایر لکه های سر سخت، می توانید فرش و مبلمانتان را به یک قالیشویی ایمن و معتبر بسپارید و مسئولیت تمیز کردن این لکه ها را بدون آسیب رسیدن به فرش و مبل، به آن ها دهید.

پاک کردن لکه خودکار از روی فرش و مبل با قالیشویی

اولین سوالی که افراد از قالیشویی ها می پرسند، هزینه خدمات قالیشویی می باشد. به عنوان یک قالیشویی ارزان در تهران ما به شما قالیشویی آریا غرب را معرفی می کنیم. قالیشویی آریا غرب با 25 سال سابقه درخشان عضو رسمی اتحادیه قالیشویان تهران بوده و با استفاده از سال ها تجربه در امر صادرات با ممتاز ترین خدمات قالیشویی، رفوگری فرش دستباف و ماشینی، رنگبرداری، دار کشی، ریشه کشی و …. خدمات خود را به مشتریان گرامی ارائه می دهد. شما می توانید با استفاده از خدمات این قالیشویی، فرش ها و مبلمانتان را مانند روز اول از آن ها تحویل بگیرید.