«گشت ارشاد» چه کسانی را ناراحت کرد؟

افکارنیوز: سینمای ایران در سال های اخیر با حاشیه عجین شده است . سال گذشته با مسائل خاص خود و در این چند روز سال نو هم با حاشیه هایی که درمورد دو فیلم گشت ارشاد و خصوصی پیش آمد.

نمایش فیلم «گشت ارشاد» که اکنون به دلیل اعتراضاتی در اغلب سینماهای پایتخت و احتمالا شهرستان ها توقیف شده است، ممکن است دو گروه را نارحت و شاکی کرده باشد.

گروه اول بخشی از قشر حزب اللهی یا انصار حزب الله؛ که گروهی با سوء استفاده از نام این گروه به اخاذی از مردم مشغولند و گروه دوم افرادی که به نام رانت خوار در جامعه معروف هستند، افرادی که ممکن است به گونه گون به قدرت های سیاسی - اقتصادی متصل باشند و در لوای کار و کاسبی قانونی به رانت خواری مشغول باشند. اما به راستی این فیلم چقدر به این دو گروه بی حرمتی و یا کلا حرمت شکنی کرده است؟

موضوع اصلی فیلم حول سه نفر می چرخد که هر کدام به انگیزه های مختلف دور هم جمع شده اند و با سوء استفاده از عنوان حزب اللهی به اخاذی از دختران و پسران جوان مشغول هستند و هر کدام هم به نوعی این سوء استفاده ها را برای خود توجیه می کنند. اتفاقا قشر حزب اللهی مسجد رو و واقعی ماهیت و بهره برداری این سه نفر را به خوبی می شناسد و اتفاقا نه تنها به جمع خود راهشان نمی دهد که در مقابل شان هم می ایستد و آنان هم به خلافکاری خویش اذعان دارند.

در مورد قشر حزب اللهی اکنون سئوال اکنون این است که آیا این قشر نمی پذیرد که ممکن است در هر زمانی عده ای باشند که با نام این گروه به سوء استفاده از مردم بپردازد؟ آیا مثلا جامعه پزشکی می تواند انکار کند که عده ای با نام پزشک در جامعه و بدون هیچ مدرک و سند و تجربه ای به سوء استفاده از مردم مشغول هستند؟ آیا اگر روزی فیلمی از سوء استفاده عده ای از سودجویان از نام پزشکان ساخته شد، پزشکان باید اعتراض کنند. دقت کنید که در فیلم گشت ارشاد به انتقاد از بخشی از جوانان حزب اللهی پرداخته نمی شود، بلکه از افرادی نام برده می شود که در لباس حزب اللهی ها رفته اند و اصلا کار آنان اخاذی است، منتها با لباسی که حرمت دارد.

قشر دوم هم که درباره آن بحثمی شود عده ای هستند که بدون اینکه در فیلم کد یا نشانه خاصی بدهد که چه کسانی هستند، در لوای یک کاسبی معمولی به رانت خواری و استفاده از قدرت خود برای انجام فساد و بی بند و باری در جامعه مشغول هستند و فیلم به نمونه ای از اعمال و رفتار این گروه هم اشاره ای می کند. این گروه هم طبیعتا از توقیف چنین فیلمی خوشحال خواهند شد و چرا که نشوند؟

در هر صورت این سه جوان که هر کدام از ناحیه ای دچار آسیب اجتماعی هستند، به کار خلاف با سوء استفاده از یک طبقه اجتماعی روی آورده اند و بر حسب اتفاق همین خلافکاران متوجه می شوند که خلاف اصلی در جای دیگری اتفاق افتاده است و بهره برداری آنان در این حوزه برایشان عایدی بیشتری دارد.

این در حالی است که در فیلم مارمولک، سالها پیش شاهد سوء استفاده یک دزد از لباس روحانیت هم بوده ایم، فیلمی که اتفاقا بسیار مورد توجه قرار گرفت. آیا سود استفاده یک دزد از یک کسوت به معنای زیر سئوال رفتن آن کسوت و طبقه اجتماعی است؟

شاید مسئولان لازم بود با صبوری بیشتری این فیلم را مشاهده می کردند . فراموش نکنیم توقیف یک فیلم با یک دستور زحمت زیادی نمی خواهد .