بازی‌های فکری برای افزایش تمرکز، حافظه و خلاقیت

بازی‌های فکری علاوه بر اینکه یک تفریح سالم محسوب می‌شوند، به سلامت ذهن و روان ما کمک شایانی می‌کنند، برای مثال می‌توانند در افزایش قدرت استدلال، حافظه و خلاقیت، مفید واقع شوند.

همچنین غرق شدن در دنیای بازی فکری بزرگسالان، راهی عالی برای رهایی از استرس و اضطراب‌های روزمره است و با تمرکز بر تفکر و حل مسئله، کمک می‌کنند تا ذهن خود را از نگرانی‌ها دور کرده و آرامش را تجربه کنید.

بازی فکری کدنیمز

بازی کدنیمز یک سرگرمی جذاب و جمع‌وجور است که می‌توانید در حداکثر ۳۰ دقیقه آن را به اتمام برسانید؛ با وجود این، جمع‌وجور بودن آن نقطه ضعف نیست، بلکه یک مزیت محسوب می‌شود و آن را برای مهمانی‌های کوتاه مناسب می‌کند؛ این بازی در سال ۲۰۱۶ جایزه بهترین بازی رومیزی برای بزرگسالان را از آن خود کرد و تاکنون به ۲۵ زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

مکانیزم بازی ساده است، اما قوانین آن چالش‌برانگیز بودن آن را تضمین می‌کنند؛ کدنیمز در دو مدل کدنیمز تصاویر و کدنیمز کلمات فارسی عرضه شده است تا سلیقه‌های مختلف را راضی کند.

کدنیمز یک بازی کارتی است که در سال ۲۰۱۵ برای ۴ تا ۸ بازیکن طراحی شده‌است و توسط Vlaada Chvátil طراحی و توسط Czech Games Edition منتشر شده‌است؛ دو تیم با هم رقابت می‌کنند که هر کدام یک «سر جاسوس» سرنخ‌های یک کلمه‌ای می‌دهند که می‌تواند به چند کلمه روی تخته اشاره کند. سایر بازیکنان تیم سعی می‌کنند کلمات تیم خود را حدس بزنند در حالی که از صحبت‌های تیم دیگر اجتناب می‌کنند؛ در گونه‌ای دیگر از این بازی با ۲ تا ۳ بازیکن، یک سرجاسوس سرنخ‌هایی را به بازیکن یا بازیکنان دیگر می‌دهد.

بازی‌های فکری برای افزایش تمرکز، حافظه و خلاقیت

بازی فکری دالون

دالون، یک بازی استراتژیک جذاب برای ۲ تا ۴ نفر است که در مدت زمان کوتاه ۱ تا ۲۰ دقیقه انجام می‌شود؛ با وجود قواعد ساده، تکنیک‌های پنهان در این بازی، هیجان و چالش را به ارمغان می‌آورد؛ صفحه بازی، ۱۰ مانع و ۴ مهره، تمام چیزی است که برای نبردی استراتژیک نیاز دارید؛ مهره‌ها در جهت‌های اصلی حرکت می‌کنند و در هر نوبت، می‌توانید مانعی بر سر راه حریف خود قرار دهید؛ هدف نهایی، رساندن مهره خود به خانه حریف یا خانه نهایی زمین است؛ به صورت کلی؛ دالون، انتخابی ایده‌آل برای اوقات فراغت شما به شمار می‌رود.

هدف در این بازی این است که هر بازیکن باید سعی کند با توجه به حرکتِ حریف خود و با استفاده از دیواره‌ها، یک دالون ایجاد کند تا بتواند با طولانی و پیچیده کردن مسیر حریف و همچنین حفاظت از مهره خود، آن را زودتر از رقیب یا رقیبان به آخرین ردیف مقابل برساند.

بازی مونوپولی

مونوپولی، بازی فکری محبوب و پرطرفدار بین افراد در هر سنی است که می‌تواند برای ساعتی، جمعی صمیمی و شاد را رقم بزند؛ این بازی فرصتی برای پرورش مهارت‌های مهمی مانند مدیریت ریسک و قدرت مذاکره نیز فراهم می‌کند.

در مونوپولی، ۲ تا ۴ نفر با هدف کسب دارایی‌های بیشتر (پول، خانه و …) به رقابت می‌پردازند و در نهایت، ثروتمندترین فرد، برنده بازی خواهد بود؛ پس اگر به دنبال چالشی ذهنی و هیجان‌انگیز هستید، مونوپولی انتخابی ایده‌آل برای شما خواهد بود.

این بازی با انداختن دو تاس آغاز می‌شود؛ حین حرکت در صفحه بازی با موقعیت‌های گوناگون خرید خیابان، اماکن عمومی و… روبرو می‌شوید و می‌توانید آن‌ها را بخرید یا از طرف بانک به مزایده بگذارید تا بازیکنان دیگر بر سر خرید آن به رقابت بپردازند، وقتی شما خیابانی را خریدید، بازیکنان دیگر با عبور از خیابان‌های شما باید اجاره پرداخت کنند؛ اگر همه خیابان‌های یک رنگ را بخرید، می‌توانید در آن‌ها خانه بسازید.

پس از ساخت چهار خانه، آن‌ها را به هتل تبدیل می‌کنید؛ مبلغ اجاره هتل‌ها بیشتر از خانه‌هاست؛ پس با ساخت هتل اجاره بیشتری دریافت می‌کنید.

البته باید بین خرید خیابان‌ها، اماکن عمومی و نگهداشت پول توازن ایجاد کنید؛ شاید به پول نقد احتیاج پیدا کردید! ممکن است با اتفاق‌های پیش‌بینی نشده روبه‌رو شوید؛ البته باید حواس‌تان به بازیکنان دیگر هم باشد و خریدهای آن‌ها را زیر نظر بگیرید تا آنجا که که حتی مقدار نقدینگی در دست آن‌ها را بدانید.

بازی‌های فکری برای افزایش تمرکز، حافظه و خلاقیت

بازی فکری استوژیت

در دنیای شگفت‌انگیز استوژیت، کارت‌هایی با تصاویری عمیق، الهام‌بخش و مسحورکننده، شما را به سفری در قلمرو خلاقیت و شهود می‌برند؛ در این بازی فکری که در سال ۲۰۱۴ طراحی شده، باید از استعداد، قدرت تخیل و ذهن‌خوانی خود به گونه‌ای متفاوت استفاده کنید؛ کلمات، داستان‌ها، نمادها، اسطوره‌ها، شعر و موسیقی را با هم ترکیب کنید تا راز پنهان تصاویر آشکار شوند؛ استوژیت، تجربه‌ای نوین از تفکر خلاقانه است که به شما کمک می‌کند تا قدرت تفکر و شهود خود را به چالش کشیده و به سطحی جدید از درک و آگاهی برسید.

در هر دور از بازی یک بازیکن به عنوان راوی انتخاب خواهد شد؛ او باید یکی از کارت‌های دستش را توصیف کند؛ بقیه‌ی بازیکن‌ها باید از بین کارت‌های خود یک کارت که مفاهیم مشترکی با کارت راوی دارد را بازی کنند؛ در مرحله‌ی بعدی بازیکنان دیگر باید با قدرت ذهن‌خوانی خود، کارت راوی را از میان کارت‌های دیگر بیابند؛ اگر همه بازیکن‌ها کارت راوی را پیدا کنند و یا هیچ بازیکنی نتواند کارت او را بیابد، امتیازی نمی‌گیرد؛ در استوژیت درصورتی امتیاز به‌دست می‌آورید که عبارتتان، نه آنقدر واضح باشد و نه آنقدر دور از ذهن.

بازی‌های فکری برای افزایش تمرکز، حافظه و خلاقیت