۶۱ روستا به روستاهای مصوب گلستان اضافه می‌شود

رضا مروتی، در همایش استانی شوراهای اسلامی شهر و روستا اظهار داشت: هم‌اکنون 904 روستا در استان گلستان ثبت‌شده است که امسال 61 روستای دیگر نیز به آن‌ها اضافه می‌شود.

 وی افزود: در سال 77 و با نخستین انتخابات شوراهای شهر و روستا، استان گلستان 843 روستا و 16 شهر مصوب داشت که امروز تعداد شهرها به 29 شهر رسیده است.

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان تصریح کرد: سال گذشته اوج فشارهای مالی بود و تحریم‌ها از یک‌سو و رکود اقتصادی از سوی دیگر عرصه را تنگ کرده بود.

 مروتی گفت: رکود اقتصادی، کاهش رونق ساخت‌وساز، رکود مسکن و افزایش حاشیه‌نشینی سبب شد تا نیاز به مدیریتی خاص و هوشمندانه و سالی پرزحمت را در شهرداری‌ها و شوراها تحمل کنیم.

 به گفته وی، در سال گذشته بودجه شهرداری‌ها و شوراها 348 میلیارد تومان بود که 345 میلیارد تومان آن محقق شد.

 مروتی اظهار کرد: هم‌اکنون 175 نفر عضو شوراهای اسلامی شهرهای استان هستند که 19 نفر خانم و مابقی آقا بوده و از این تعداد 110 نفر برابر با 80 درصد با مدرک لیسانس و بالاتر عضو هستند و 40 نفر برابر با 23 درصد از آن‌ها نیز در دوره‌های قبل نیز عضو شوراها بوده‌اند.

 وی افزود: بالاترین سرانه بودجه در بین شهرداری‌های استان گلستان را شهرداری نوده خاندوز با 671 هزار تومان و پایین‌ترین سرانه را شهرداری سیمین شهر با 93 هزار تومان به خود اختصاص داده‌اند که متوسط سرانه استان در سال گذشته به 274 هزار تومان و امسال به 314 هزار و 833 تومان می‌رسد.

 مروتی تأکید کرد: از مجموع 4 هزار و 380 مصوبات این دوره شوراها 10 درصد به بخش اجتماعی و فرهنگی، 684 مصوبه برابر با 14 درصد به بخش عمران و شهرسازی، 39 درصد اقتصادی و مالی، 14 درصد حقوقی، ماده 16 و 17 حدود 20 درصد و 3.4 درصد به سایر موارد اختصاص‌یافته است.

 وی خاطرنشان کرد: از این تعداد 170 مورد برابر 3.8 درصد با قوانین و مقررات مغایرت داشته که کاهش چشمگیری به نسبت دوره‌های قبل داشته است.

 مروتی گفت: اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، اجرای پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، توسعه سرانه فضای سبز شهری، توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، احیاء، بازسازی و نوسازی بافت فرسوده، توجه به بافت تاریخی و اجرای طرح تفکیک از مبدأ از مهم‌ترین اولویت‌های شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی است.