«مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانهای است که پیش از این در ایام برگزاری سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر به صورت روزانه انعکاس اهم اخبار مرتبط با متن و حاشیه این رویداد را در دستور کار قرار داده بود و حالا به مرور متن و حاشیه «سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» میپردازد.
همچنان میتوانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات بزرگترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرد.
هفتمین روز اکران فیلمهای راهیافته به جشنواره سیوهفتم در پردیس سینمایی چارسو با استقبال ویژه از نمایش فیلم تازه برادران محمودی، اکران نخستین محصول مشترک ایران و ژاپن برای اصحاب مطبوعات و نیز بازپخش نسخه مرمتشده فیلم سینمایی «دیدهبان» سپری شد.
فیلم روز؛ مهمانخانه ماه نو
«تولید مشترک» یکی از حلقههای مفقوده پیشرفت سینمای ایران در دهههای اخیر بوده است؛ مسیری که نه فقط از نظر تعاملات اقتصادی و بهرهگیری از ظرفیتهای فنی میتواند به پیشرفت منتهی شود که در ارتباطات فرهنگی هم میتواند زمینهساز اتفاقاتی مبارک باشد.
فیلم سینمایی «مهمانخانه ماه نو» به کارگردانی تاکهفومی سوتسویی و تهیهکنندگی جواد نوروزبیگی تازهترین تلاش سینمای ایران برای تجربه تولید مشترک محسوب میشود.
فیلمنامه «مهمانخانه ماه نو» با نام قبلی «نوشین» را نغمه ثمینی از فیلمنامهنویسان مطرح سینمای ایران نوشته و در ترکیب بازیگران هم نام مهناز افشار از سینمای ایرانی و آیاکو کوبایاشی از سینمای ژاپن (که تجربه ایفای نقش اوشین را در کارنامه دارد) مورد توجه رسانهها قرار گرفت.
تا اینجا و برپایه این توضیحات احتمالاً تصویری از حال و هوای فیلم در ذهن شما شکل گرفته و انتظار متفاوتی نسبت به تولیدات معمول سینمای ایران از آن دارید اما در سالن نمایش و هنگام تماشای فیلم همه این انتظارات را باید فراموش کنید؛ «مهمانخانه ماه نو» بیش از آنچه انتظار میرود شبیه ملودرامهای خانوادگی سینمای ایران است و حتی در مرحله ایده و طراحی خط داستانی هم به سختی میتواند شما را شگفتزده کند.
اگر بخواهیم از منظر تجربه «تولید مشترک» فیلم را بررسی کنیم حتماً دستاوردهایی میتوان برای این پروژه متصور بود اما برای اکران و ارتباط با مخاطبی که بهدنبال داستانی متفاوت وارد سالن سینما میشود، فیلم حرف قابل توجهی ندارد.
چهره روز؛ محسن تنابنده
نمایش فیلم «قسم» در بخش بازار و اکران فیلم سینمایی «شکستن همزمان بیست استخوان» بهانهای بود که محسن تنابنده را در دور روز متوالی به پردیس سینمایی چارسو کشاند؛ تنابنده که با «قسم» دومین تجربه کارگردانی خود در سینما را پشت سر گذاشته حالا فیلمش را پس از تحسین در ویترین بخش ملی جشنواره فجر، روانه بخش بازار جشنواره جهانی هم کرده تا شاید بتواند برای عرضه جهانی آن شرایط مساعدی را فراهم بیاورد.
فارغ از امتیازات و تحسینهایی که «قسم» برای کارنامه سینمایی تنابنده به همراه داشته اما وجه پررنگ درخشش او در برنامه اکران فیلمهای جشنواره جهانی فجر، نقشآفرینی متفاوتش در فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» است.
محسن تنابنده با ایفای نقش یک کارگر افغانستانی باردیگر تبحر خود در خلق کاراکترهایی با لهجه، زبان و گویش خاص را به رخ کشید. او که پیشتر با نقش «نقی معمولی» کاراکتری شمالی و دوستداشتنی را در مجموعه پایتخت خلق کرده بود، در فیلم سینمایی «فراری» با لهجه قمی ایفای نقش کرد و حالا در نقش «عظیم» شمایل یک افغانستانی اصیل را به تصویر درآورد.
حضور محسن تنابنده در «شکستن همزمان بیست استخوان» یکی از برگبرندههای این فیلم به کارگردانی برادران محمودی محسوب میشود و شاید به همین دلیل هم بود که نوید محمودی پیش از نمایش فیلم در سالن اصلی پردیس چارسو خطاب به مخاطبان فیلم گفت؛ «مطمئن باشید متفاوتترین محسن تنابنده را در این فیلم خواهید دید.»
نکته روز؛ آنچه از «گاو» ندیده بودیم
جشنواره جهانی فیلم فجر به واسطه بخش «کلاسیکهای مرمتشده» هر سال سورپرایزهای ویژهای برای مخاطبان حرفهایتر سینما و به تعبیری فیلمبازها دارد. روز گذشته اما اتفاق ویژهای، بزم فیلمبازها در جشنواره جهانی را تکمیل کرد؛ نمایش فیلم دیدهنشدهای از پشت صحنه فیلم جریانساز «گاو» ساخته داریوش مهرجویی.
در هفتمین روز برگزاری سیوهفتمین جشنواره جهانی، علی نصیریان و عزتالله رمضانیفر از بازیگران پیشکسوت این فیلم سینمایی مهمان پردیس چارسو شدند تا در آیین رونمایی از این فیلم دیده نشده در کنار علاقمندان و سینمادوستان حضور داشته باشند.
نصیریان در حاشیه این حضور و در گفتگویی با ستاد خبری جشنواره به خاطرهای از ایفای نقش در فیلم «گاو» اشاره کرد و گفت: در جلسات گریم خیلی گفتگو داشتیم که چه کار کنیم تا صورتهایمان آفتاب سوخته شود و در نهایت از من و انتظامی و مشایخی خواستند که به بندر انزلی برویم و آفتاب بگیریم!
فیلم سینمایی «گاو» را داریوش مهرجویی در سال ۱۳۴۸ بر اساس داستانی از غلامحسین ساعدی ساخت. فیلمی که برخی از ستارههای سالهای بعد سینمای ایران را از صحنه تئاتر به میدان سینما فراخواند. این فیلم یکی از آثار شاخص موج نوی سینمای ایران در پایان دهه ۴۰ محسوب میشود که تأثیرات آن بر جریان اصلی فیلمسازی در ایران تا سالهای بعد از انقلاب نیز ادامه داشت.
رضا کیانیان در مراسم رونمایی از این فیلم دیده نشده درباره آن توضیح داد: قرار است به مدت ۴۰ دقیقه فیلمی از پشتصحنه «گاو» ببینید. این فیلم را لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی پیدا کرده که اتفاق مهمی است. خانم طاهری بسیار به سینمای ایران کمک کرده است.
پیشنهاد ویژه؛ جای خالی دوست
محمدعلی طالبی از آن دست فیلمسازانی است که در خاطرات ما از آنچه امروز بهعنوان سینمای کودک و نوجوان در حافظه داریم نقش داشته است؛ از «شهر موشها» تا «چکمه» و «کیسه برنج».
طالبی هرچند چندسالی است از سینمای کودک فاصله گرفته و هر از گاه هم گلایههای خود را در این زمینه مطرح کرده است اما هنوز دغدغه کودکان و نوجوانان را دارد.
مستند «جای خالی دوست» فضای تازهای را در اختیار او قرار داده تا به بهانه بازخوانی ماجرای خودکشی خبرساز دو دختر نوجوان در اصفهان، تصویری بدون روتوش از بحرانهای نسل جدید را به تصویر درآورد.
طالبی «جای خالی دوست» را سال گذشته به جشنواره «سینما حقیقت» فرستاد و حالا در جشنواره جهانی فیلم فجر و در بخش «مستند زیر ذرهبین» روی پرده رفته است.
این مستند امشب چهارشنبه ساعت ۲۱:۳۰ در سالن شماره ۳ پردیس چارسو به نمایش درخواهد آمد.