بهترین های احمد مهرانفر | نقش های محبوب «احمد مهرانفر» در 10 سال گذشته

احمد مهرانفر از جمله بازیگرانی است که هم در فیلم‌ها و سریال‌ها و تئاترهای جدی، موفق عمل می‌کند و هم سررشته زیادی در ایفای نقش‌های کمدی دارد. بیشتر مخاطبان به واسطه بازی در نقش ارسطوی سریال «پایتخت» از او خاطره خوشی دارند. او این اواخر در آثار کمدی بیشتری حضور پیدا کرده و این روزها هم با نقش اصلی فیلم «آهنگ دونفره» روی پرده سینماست. به این بهانه مروری داریم بر مهمترین نقش‌های کمدی این بازیگر از «پایتخت» تا به حال.

 مهران‌فر این روزها در سریال «آکتور» نیما جاویدی هم در کنار نوید محمدزاده، زوج موفقی را تشکیل داده است. اما نام مهرانفر طی دوسال اخیر بیشتر با کارهای کمدی‌اش گره خورده است. دو فیلم «دینامیت» و «انفرادی» با بازی او در رده سه فیلم پرفروش تاریخ سینما قرار گرفتند و حالا هم کمدی «آهنگ دونفره» را بر پرده سینماها دارد.

 پایتخت | در نقش: ارسطو |  کارگردان : سیروس مقدم 

احمد مهران‌فر او تا قبل از سال 1390 که با نقش ارسطو در سریال «پایتخت» شناخته شود، در فیلم‌ها وسریال‌های زیادی از جمله «درباره الی»، «اقلیما»، «یک عاشقانه ساده» و … بازی کرده بود اما تا قبل از «پایتخت» آنطور که باید شناخته شده نبود. درواقع نقش ارسطو در «پایتخت»، نقطه عطف کار تصویری او بود. بخش مهمی از محبوبیت «پایتخت» به واسطه زوج نقی و ارسطو شکل گرفت. ارسطو پسرخاله نقی بود که از همان فصل اول روی کامیون کار می‌کرد و به عنوان شخصیتی عاشق‌پیشه و علاقه‌مند به ازدواج معرفی می‌شد. او روی هر دختری دست می‌گذاشت ناکام می‌ماند و وضعیت طوری پیش می‌رفت که دست آخر بازهم تنها بماند. از این رو بخش مهمی از داستان هر فصل پیرامون زندگی او جریان داشت. نقش ارسطو به قدری در کارنامه مهران‌فر اهمیت دارد که خیلی‌ها او را با نام ارسطو می‌شناسند.

شاهگوش| در نقش : خنجری | کارگردان : داوود میرباقری| 1392

شخصیت خنجری با بازی احمد مهران‌فر، یکی از اضلاع محبوبیت سریال «شاهگوش» بود و همراه با هادی کاظمی زوج کمدی موفقی را تشکیل داده بودند. خنجری سربازی ساده‌دلی بود که زود عاشق می‌شد، زیاد حرف می‌زد، گیج و دست‌وپاچلفتی بود و… این مشخصات به همراه قیافه خاص و البته نوع حرف زدنش، از او شخصیتی محبوب ساخته بود. تا جایی که تکیه‌کلام‌هایش مثل «خنجری، خنجری، خنجری»، «بچه بالاشهر«، »بذار موهات رو کات بزنم» و… خیلی زود ســر زبان‌ها افتاد و تا مدت‌ها ادامه داشت. نکته مهم اینکه چند سال بعد از موفقیت «شاهگوش»، مجید صالحی اسپین‌آف «سال‌های دور از خانه» را براساس دو شخصیت خنجری و زهره با بابازی احمد مهران‌فر و هادی کاظمی در سریال «شاهگوش» تولید کرد که البته اثر چندان موفقی نبود.

خجالت نکش| در نقش : قنبر | کارگردان : رضا مقصودی| 1396

مهران‌فر بعد از تجربه بازی در چند کمدی روستایی از جمله «ایران برگر» و «علی‌البدل»، در کمدی روستایی «خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی، در نقش مردی روستایی به نام قنبر ظاهر شد. قنبر مردی ساده و میانسال بود که بعد از سروسامان دادن فرزنداندش با داشتن عروس و نوه تصمیم می‌گرفت به حرف رئیس‌جمهور گوش دهد و مجددا بچه‌دار شود. موقعیت‌های کمدی فیلم روی همین ماجرای بچه‌دار شدن دیرهنگام قنبر پیش می‌رفت و مهرانفر به خوبی توانست در نقش فردی چند سال بزرگتر از خودش جا بگیرد. نکته مهم دیگر درباره نقش او در این فیلم، تسلط روی لهجه‌ای ابداعی بود. مهرانفر کنار شبنم مقدمی از مهمترین برگ برنده‌های فیلم بود.

بهترین های احمد مهرانفر | نقش های محبوب «احمد مهرانفر» در 10 سال گذشته

دینامیت| در نقش : محمد حسین | کارگردان : مسعود اطیابی| 1397

«دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی، سوژه جدیدی نداشت و قرار گرفتن یک فرد مذهبی در موقعیتی کاملا متضاد پیش‌تر سوژه آثار کمدی زیادی شده بود. بخش مهمی از موفقیت فیلم «دینامیت» به بازی زوج پژمان جمشیدی و احمد مهران‌فر برمی‌گشت. آنها با گریم‌های متفاوت و لحن جدیدی که به عنوان دو فرد مذهبی برای خودشان ساخته بودند در موقعیت‌هایی قرار می‌گرفتند که پیش از این از آنها ندیده بودیم. مهران‌فر شخصیتی متعادل‌تر از جمشیدی را بازی می‌کرد و گهگاه نرمش‌هایی از خودش نشان می‌داد که در مقابل سرسختی‌های او جالب به نظر می‌رسید. نقطه عطف ماجرا جایی بود که با خوردن کیک حشیش از نقطه تعادل خارج می‌شدند و با همان تیپ‌وقیافه پشت ماشین رفتاری کاملا متضاد از خودشان به نمایش می‌گذاشتند.

 انفرادی| در نقش : بهرام | کارگردان : مسعود اطیابی| 1398

بعد از موفقیت فیلم «دینامیت» با بازی مهران‌فر، مسعود اطیابی در «انفرادی» هم او را کنار رضا عطاران و مهدی هاشمی قرار داد. جذابیت فیلم توسط این سه شخصیت رقم می‌خورد و از این قرار بود که سه نفر از سه قشر مختلف جامعه با اندک سرمایه‌ای که دارند در یک موسسه مالی اعتباری سرمایه‌گذایر می‌کنند. اما به خاطر کلاه‌برداری این موسسه مجبور می‌شوند جایی برای خواب و خوردن غذا پیدا کنند. برای همین هم تصمیم می‌گیرند دست به کارهایی بزنند که توسط پلیس دستگیر شوند و دست کم بتوانند شش ماه راحت در زندان بمانند و هم سرپناه داشته باشند و هم غذا. هرکاری می‌کنند اما پلیس حاضر به دستگیری آنها نمی‌شود. مهران‌فر در این فیلم با گریمی متفاوت به میدان آمده بود و در مقایسه با دو شخصیت دیگر خرابکاری بیشتری می‌کرد.

آهنگ دونفره| درنقش : پاشا | کارگردان : آرزو ارزانش| 1399

در فیلم «آهنگ دو نفر»، احمد مهران‌فر را در نقش یک خواننده خالتور به اسم پاشا می‌بینیم که مجبور است برای پرداخت مهریه همسری که به زور با او ازدواج کرده، دست به هر کاری بزند. او در کوچه و خیابان آهنگ‌های خواننده محبوبی را می‌خواند که به دلایلی صدایش را از دست داده. وقتی موعد کنسرت خواننده سر می‌رسد دست یاری به طرف پاشا دراز می‌کنند و پیشنهاد جدید باعث می‌شود موقعیت این خواننده خالتور کاملا تغییر ‌کند. مهرانفر اینبار با فرزاد فرزین، خواننده پاپ که چند وقتی است به عنوان بازیگر فعالیت می‌کند زوج شده اما بخش مهمی از موقعیت‌های کمدی این فیلم به دست مهرانفر رقم می‌خورد.