نیکی کریمی بازیگر خوش چهره ایرانی (به انگلیسی niki karimi – زاده ۱۹ آبان ۱۳۵۰، تهران) است. نیکی کریمی تاکنون در چندین جشنواره جهانی فیلم به عنوان داور شرکت داشته است. نیکی کریمی با کسب چهار جایزه از جشنوارههای گوناگون بینالمللی یکی از موفقترین بازیگران ایرانی از لحاظ تعداد جوایز جهانی بودهاست. نیکی کریمی اخیرا فیلم آتابای را کارگردانی کرد. نیکی کریمی مجرد است.
بیوگرافی نیکی کریمی
تاریخ تولد: ۱۹ آبان ۱۳۵۰
محل تولد: تهران، ایران
ملیت: ایرانی
شغل: هنرپیشه، کارگردان، تهیه کننده، مترجم، عکاس
بیوگرافی نیکی کریمی
نیکی کریمی( niki karimi) (متولد ۱۹ آبان ماه ۱۳۵۰، تهران) هنرپیشه، کارگردان، مترجم و عکاس ایرانی است. نیکی کریمی تا به حال در چند جشنواره جهانی فیلم به عنوان داور حضور داشته است. کریمی با کسب چهار جایزه از جشنواره های مختلف بین المللی یکی از موفق ترین بازیگران ایرانی از نظر تعداد جوایز جهانی بوده است.
نیکی کریمی از دوران دبستان بازی در گروههای کوچک تئاتری را آغاز کرد. اولین نقش سینمایی اش را در سال ۱۳۶۸ در فیلم« وسوسه» به کارگردانی جمشید حیدری به دست آورد. ولی نخستین حضور جدی اش را میتوان در فیلم« عروس» به کارگردانی بهروز افخمی در سال ۱۳۶۹ دانست. نیکی کریمی و ابوالفضل پورعرب را اولین ستاره های سینمای ایران بعد از انقلاب می دانند. بعد از آن، نیکی کریمی در دو فیلم مهم از داریوش مهرجویی به نام های« سارا» و« پری» ایفای نقش کرد. در سال ۱۳۷۱ بازی در فیلم« سارا» ( اقتباسی از« خانه عروسک» اثر هنریک ایبسن) توانست برای او جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره های سن سباستین و نانت را به ارمغان بیاورد.
نیکی کریمی در همان سال برای تحصیل در رشته طراحی لباس به آمریکا رفت و تا زمان بازی در فیلم« پری» اثر داریوش مهرجویی به ایران بازنگشت. بازی نیکی کریمی در این فیلم که اقتباسی از کتاب« فرنی و زویی» اثر سلینجر بود مورد توجه قرار گرفت و برای بار سوم در جشنواره فیلم فجر نامزد سیمرغ بلورین شد.
نیکی کریمی بعد از بازی در چند فیلم از کارگردانانی چون ابراهیم حاتمی کیا، بهروز افخمی و داریوش فرهنگ در سال ۱۳۷۷ در فیلم« دو زن» به کارگردانی تهمینه میلانی بازی کرد. نیکی کریمی با بازی در این فیلم، به هنرپیشه ثابت چند فیلم بعدی تهمینه میلانی تبدیل شد و این همکاری تا فیلم« واکنش پنجم» ادامه یافت. نیکی کریمی برای پنجمین بار برای فیلم« دو زن» نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد و جایزه بهترین بازیگر زن را بخاطر بازی در همین فیلم از فستیوال تائورمینا ایتالیا گرفت.
پس از این که دستیاری عباس کیارستمی را در فیلم« a.b.c. africa» به عهده گرفت ، در سال ۱۳۸۰ فیلم کوتاه مستندی با مضمون نازایی با عنوان« داشتن یا نداشتن» ساخت که برنده جایزه باران شد. در سال ۱۳۸۱ در دو فیلم« دیوانه ای از قفس پرید» به کارگردانی احمدرضا معتمدی و« واکنش پنجم» به کارگردانی تهمینه میلانی بازی کرد که به خاطر بازی در این دو فیلم جایزه سیمرغ بلورین جشنواره فجر را گرفت. نیکی کریمی برای نخستین بار در فیلم« باج خور» اثر« فرزاد مؤتمن» در یک نقش خاکستری بازی کرد.
نیکی کریمی در سال ۱۳۸۳ اولین فیلم بلندش به نام یک شب را کارگردانی کرد. این فیلم به دلیل شرایط ممیزی در ایران اکران نشد ولی در جشنواره های معتبر خارجی درخشید از جمله در فستیوال فیلم کن مورد توجه قرار گرفت. نیکی کریمی فیلم بعدی خود به اسم چند روز بعد را در سال ۱۳۸۵ و در شرایطی ساخت که هنوز تکلیف اکران یک شب در هاله ای از ابهام قرار داشت نیکی کریمی در فیلم دوم خود بازی هم کرد و فیلمی قابل قبول و تحسین شده کارگردانی کرد ولی باز این فیلم هم خاطربه دلیل مسائل ممیزی در ایران هنوز اکران نشده است. سومین فیلم نیکی کریمی با نام سوت پایان در سال ۱۳۸۹ ساخته شد.
نیکی کریمی در تله تئاتر خرده جنایت های زن و شوهری برای اولین بار در یک کار تلویزیونی حاضر شد.
نیکی کریمی همچنین در حرفه عکاسی نیز فعالیت دارد. او تاکنون چند نمایشگاه عکس از کارهای خود، برپا کرده است. نیکی کریمی تاکنون سبک های مختلف عکاسی همچون پرتره و... را تجربه کرده ولی عکاسی از طبیعت در آثار او چشمگیرتر است.
نیکی کریمی که اعضای خانواده اش در انگلستان یا آمریکا زندگی میکنند بین تهران و لندن در رفت وآمد است.
نیکی کریمی درباره شکل گیری ایده و چگونگی ساخت فیلمش معتقد است شکل گیری داستان آتابای در ذهنش با الهام از قصه علیاشرف درویشیان «عشق و کاهگل» بوده که به وضوح و خیلی زنده و روشن مقابل چشمانش رژه میرفته.بخشهایی از مصاحبه با نیکی کریمی را بخوانید.
اساسا چه نوع کتابهایی میخوانید؟
کتاب زیاد خواندهام و میخوانم. اساسا همه ما نسبت به ادبیات ایران و خارج علاقههایی داریم و کتابهایی را بارها و بارها خواندیم. ادبیات برای من نقش اساسی در زندگیام داشته و دارد چون با تخیل در ارتباط است. واقعیتش را بخواهید از بچگی کتاب میخوانم کتابهایی که روی من تاثیرزیادی داشته از قصههای محمود دولتآبادی؛ جلال آلاحمد و ساعدی، سیمین دانشور، صادق هدایت و دیگر رماننویسهای مشهور ایرانی اما گاهی اوقات قصهای یا تصویری مدام در ناخودآگاه آدم خودش را نشان می دهد و به نظرم این بار من به این تصویر اعتماد کردم.
اصلا چه شد که آتابای را ساختید؟
معتقدم اساسا فیلم بخشی از ناخوداگاه وخاطرات نویسنده و فیلمساز است که خودش را در قالب تصویر نشان می دهد . به اشتراک گذاشتن خاطرات و تجربه بصری خودم با دیگران . حتی در نمایشگاههای عکسی که گذاشته ام هم همینطور است و حتی کتابهایی که ترجمه کردم . خاطرات جمعی من است که با مخاطبانم در میان میگذارم. درنتیجه ممکن است این ناخوداگاه جمعی با خیلیها یکی وبرابر باشد بنابراین با آن ارتباط برقرار میکنند وچیزی بیشتر از این نیست. هر فیلمی تماشاچی خودش را مییابد. همانی که مثل من میاندیشد با من خاطراتش را در فیلم ما مرور میکند یا با آن شریک میشود.
خانم کریمی صحبت از رنج شد و اینکه هنرمند باید رنج تحمل کند تا اثرش دیدنی شود. ظاهری که از بعضی هنرمندان نشان داده میشود شاید مبین این نکته نباشد بفرمایید شما هم در زندگی آدم سختی کشیدهای هستید؟
بله بسیار. به هر حال من هم در همین جامعه زندگی کردهام. در دهه پنجاه. زن باشی و این همه مدت در سینما کار کنی آنهم مستقل قطعا؛ مبارزه با موانع سختیها و رنج های بسیار دارد.
راستی چرا خودتان در این فیلم بازی نکردید؟
از اول تصمیم نداشتم بازی کنم.
بازیگران فیلمتان ترکیبی از شناخته شدهها و ناشناختهها هستند... به این چیدمان از زمان نگارش فکر میکردید؟
بله از اول نگارش همین ترکیب در ذهنم بود. اساسا خیلی علاقه دارم با بازیگران به نحوی کار کنم که تا به حال دیده نشدند و بتوانم تصویر دیگری از آنها ارایه دهم. چون خودم بازیگرم و میدانم هر بازیگر چقدر علاقه دارد که کارگردانان تصویر دیگری از آنها ارایه دهد. بازیگران فیلم آتابای که با استعداد با علاقه و با انرژی بالا بودند و در کار حاضر شدند اما حرفم این است که تفاوت در بازی بازیگران نکته ای است که به شدت به آن علاقه دارم چون فکر میکنم همه بازیگران میتوانند جلوی دوربین به نحوی بازی کنند که کمی از روحشان را در نگاه و صدایشان روی پرده ببینیم (البته اگر اضافات و اتفاقات سر صحنه را از آنها بگیریم) متاسفانه در سینما برعکس کار میکنند؛ کاری میکنند بازیگر خودش دیده نشود ولی من سعی کردم از بازیگران وجوهی بگیرم که چنین چیزی را راجع به آنها ندیده باشند. خیلی تلاش کردم به خود اصلی آنها نزدیک شوم.
آثار نیکی کریمی:
کارگردانی نیکی کریمی
نام فیلم | سال |
آتابای | ۱۳۹۸ |
شیفت شب | ۱۳۹۳ |
روزی روزگاری فوتبال (مستند) شبکه نمایش خانگی |
۱۳۹۱
|
سوت پایان | ۱۳۸۹ |
چند روز بعد | ۱۳۸۵ |
یک شب | ۱۳۸۳ |
داشتن یا نداشتن | ۱۳۸۰ |
فیلم های سینمایی با بازی نیکی کریمی
نام فیلم | سال |
استیگمات | ۱۳۹۶ |
گیلدا | ۱۳۹۵ |
آذر | ۱۳۹۵ |
ربوده شده | ۱۳۹۴ |
شیفت شب | ۱۳۹۳ |
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت | ۱۳۹۳ |
مرگ ماهی | ۱۳۹۳ |
تمشک | ۱۳۹۲ |
زندگی جای دیگر است | ۱۳۹۲ |
لاله | ۱۳۹۱ |
بشارت به یک شهروند هزاره سوم | ۱۳۹۱ |
تلفن همراه رئیسجمهور | ۱۳۹۰ |
من همسرش هستم | ۱۳۹۰ |
سوت پایان | ۱۳۸۹ |
خیابانهای آرام | ۱۳۸۹ |
جرم | ۱۳۸۹ |
دموکراسی تو روز روشن | ۱۳۸۸ |
سلام بر عشق | ۱۳۸۸ |
شکلات داغ | ۱۳۸۸ |
همبازی | ۱۳۸۸ |
آقای هفت رنگ | ۱۳۸۷ |
بیداری | ۱۳۸۷ |
خیابان بیست و چهارم | ۱۳۸۷ |
دو خواهر | ۱۳۸۷ |
بازیگری تئاتر
نام فیلم | سال |
نمایش موزیکال «عروس مردگان» (به کارگردانی امیدرضا سپهری) |
۱۳۹۸ |
عاشقانه ها همراه محمدرضا فروتن و فریبرز عرب نیا (تالار وحدت)
|
۱۳۹۴ |
شام با دوستان (به کارگردانی آیدا کیخایی) | ۱۳۹۲ |
فیلم های تلویزیونی با بازی نیکی کریمی
فیلم | کارگردان | سال |
ممنوعه (سریال نمایش خانگی) |
امیر پورکیان | ۱۳۹۷ |
کیمیا (سریال) |
جواد افشار | ۱۳۹۴ |
سرزمین کهن (سریال) |
کمال تبریزی | ۱۳۹۲ |
خرده جنایتهای زن و شوهری (تله تئاتر) |
فرهاد آییش | ۱۳۸۷ |
زندگی (مجموعه تلویزیونی) |
محمدرضا اعلامی | ۱۳۷۴ |