مزیت القاب این روزهای فوتبال

افکار نیوز گروه ورزشی : دکتر تورج عاطف / مي گويند آنهائي كه از تاريخ درس نمي گيرند مجبورند كه بار ديگر آن را تكرار كنند. در تاريخ پر اضطراب ۲۰۰ سال اخير، سلسله قاجاريه يكي از عجيب ترين و ناكار آمد ترين حاكمان بوده اند. در زمان قاجار رسمي عجيب متدوال بود و آن خريد و فروش القاب و عناوين بود. بسياري از زورگويان با تحفه هاي عجيب و غريب به دربار پر خرج و فاسد قاجاريه مي آمدند و القابي براي خود مي خريدند و با توجه به نوع تحفه و هدايا و ظروف آن القاب با شكوه تر مي شدند و چنين بود كه بسياري از " سلطنته ها " ها و ... معامله شد تاريخ نگاري كه ازشرايط تاريخي دوران قاجار بي اطلاع بوده در كتاب خود مي گويد بسيار متعجب هستم كه چگونه با اين همه نجيب زاده آن حكومت به اين راحتي با چند ناشناس چون سيد ضيا و رضا خان آن روزگار سقوط مي كند و همه قبول مي كنند جواب ساده است؛ القاب نمي توانند وقار و شجاعت و غيرت و پايداري و غرور ملي و تعصب را به ارمغان بياورند اين قصه اين روزها براي فوتبال ما هم صادق است:

حکایت از لقب شوالیه فتح الله زاده شروع می شود و جنگ های بی شمار که آیا عنوان او حقیقی و یا پولکی است؟! عده ای چون جعفری مدیر تراکتور بی دلیل این لقب را ربط به جنگهای صلیبی می دهد و می گوید علاقه ای به این عنوان ندارد زیرا دارندگان این عناوین بسیاری از مسلمانان را در جنگهای صلیبی کشته اند. رویانیان دیگر مدیر پر سر و صدا هم می گوید من سرباز ایرانیم نه شوالیه قرون وسطی که از این القاب خوشحال بشوم. هنوز جنگ بر سر این عنوان ادامه داشت که خبر اعطای عنوان برترین فدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون کفاشیان حکایت دیگری بوجود آورد و باز قصه پر رنگی که حول و حوش این عنوان می چرخید حکایت لابی کردن هائی بود که صد البته در کنفدراسیون فوتبال آسیا از شایع ترین شایعات است.

همه به دنبال جعل و یا اصل بودن این القاب بودیم و نفهمیدیم که بازیکن کره ای که مرد سال آسیا شد در نوجوانی بازی های نماینده ما را می دیده است و کره جنوبی برای آینده جایزه گرفته بود و ما دلخوش کریمی ۳۶ ساله بودیم و یا این که از یاد بردیم سهمیه فوتبال ما با آن همه آمار و اساسنامه های ساختگی کمتر از فوتبال قطر و … شد.

از یاد بردیم که ازبکستان غول جدیدی شده است که نوجوان و جوانانش به جام جهانی رفته اند و بزرگسالانش هم حالا بسیار خوش شانس تر از ما برای حضور در برزیل هستند. از یاد بردیم همین جناب شوالیه فوتبال ما برای پرداخت دستمزدها دچار مشکل است و برای پرداخت و اداره تیمی چون استقلال نیاز به راه کارهائی دارد که می تواند دارندگان نوبل اقتصاد هم سر گیجه اندازد!! یادمان رفت در طی ۳۵ سال هیچ تیمی از فوتبال ما با جام به میهن برنگشته است و آنقدر در حسرت جام و افتخاریم که یک جایزه معمولی که در دست کفاشیان است را فیلمبرداری می کنیم. یادمان رفته است که فوتبال ما در بدترین نوع برنامه ریزی و اقتصادی و فساد است و…

براستی فرض کنیم که ما شوالیه داریم و ژاپن و کره جنوبی و قطر و ازبکستان و… ندارند آیا این مسئله را برای ما حل می کند؟ فوتبال ازبکستان با سرمایه گزاری فراوان و استفاده از سر مربی فعلی تیم ملی برزیل و بازیکنانی چون ریوالدو باعثارتقای فوتبال خود شدند اما ما هنوز خوشحالیم که امثال محمدی و منصوریان و نمازی … در تیمهای ملی ما هستند. یادمان رفته است که ژاپن و کره جنوبی با سرعت نجومی به جلو حرکت می کنند و ما هنوز دلخوش به ژستهای رئیسی هستیم که معتقد است که مرکز فوتبال آسیا است.

امروز جام حذفي نصف و نيمه داريم و باشگاه هاي نيمه ورشكسته و از بين رفتن سهميه را! شاهديم در جوانان و اميد آنقدر دستمان خالي است كه كريمي مصدوم و مسن تبديل به سمبل فوتبال كشورمان مي شود و بايد دست به دامان كي روش شويم كه براي ما دو رگه جور كند آن وقت هنوز دنبال اين هستيم كه فتح الله زاده شواليه هست يا اين كه سرباز شده است؟ كفاشيان جلوي دوربين ها ژست مي گيرد و مي گويد در هيچ جاي دنيا رسانه ها از بدست آوردن عنوان فدراسيون كشورشان ناراحت نمي شوند اما نمي داند رسانه ها مي دانند اين عناوين پر شبهه دردي از دردهاي ما را درمان نكند كه هيچ بلكه خود درد ساز است. اما ما چون قاجاريه به سلطنه ها و عناوين دل بنديم كه اساسا ريشه اي نداشته و ندارند و فردا دست خالي ما را خالي تر مي كنند افسوس!