جدایی سرمربی تیم ملی قطعی شد

درحالی که تیم ملی فوتسال ایران یکی از مدعیان و البته شانس های قهرمانی در جام جهانی ۲۰۲۴ ازبکستان بود، نتوانست عملکرد موفقی از خود به نمایش بگذارد و شاگردان وحید شمسایی در مرحله یک هشتم نهایی برابر مراکش تن به شکست دادند و وداعی زودهنگام از جام جهانی داشتند. ناکامی تیم ملی در جام جهانی نارضایتی اهالی دنیای فوتسال از عملکرد شمسایی را به دنبال داشت و این اتفاق باعث شد شایعاتی درباره پایان همکاری تیم ملی با وحید شمسایی شنیده شود. شمسایی در ابتدای سال ۱۴۰۳ توانست با تیم ملی قهرمان جام ملت های آسیا شود و این قهرمانی امیدمان را به موفقیت در جام جهانی پررنگ تر کرد اما شکست ناباورانه مقابل مراکش، تا حدودی جایگاه شمسایی را در تیم ملی به خطر انداخت.

حالا با حال با پایان جام جهانی، ترافیک سنگین مسابقات ملی در سال ۱۴۰۳ به پایان رسید و مسئولان فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال باید به فکر آینده تیم ملی باشند. شواهد به گونه‌ای است که تیم ملی قرار است سرمربی جدیدی را به خود ببیند و رایزنی با سرمربیان مختلف دنبال شود. به نظر می‌رسد تنها چالشی که فدراسیون فوتبال برای پایان همکاری با شمسایی داشته باشد مساله نحوه فسخ قرارداد باشد.

گزینه‌های متعددی برای هدایت تیم ملی وجود دارد و اسامی مختلفی هم در این خصوص مطرح می‌شود که همگی گمانه زنی ‌های رسانه‌ ای است و آن طور که از شواهد پیداست هنوز گزینه‌ای به طور جدی مطرح نشده است و اگر فدراسیون فوتبال بخواهد هدایت تیم ملی را به مربیان داخلی بسپرد چند گزینه را مدنظر قرار دارد. نفراتی مثل محمد ناظم الشریعه که کارنامه موفقی هم در تیم ملی داشته، محمد کشاورز کاپیتان سابق تیم ملی و محمد صانعی سرمربی سابق تیم ملی امید از جمله مربیانی هستند که کاندیدای نشستن روی نیمکت تیم ملی هستند اما ظاهرا فدراسیون به دلیل تعطیلی مسابقات ملی فعلا نمی خواهد دست به سرمربی تیم ملی بزند.

درواقع اگرچه جدایی شمسایی از تیم ملی قطعی به نظر می رسد اما فعلا انتخاب سرمربی جدید تیم ملی اولویت نخست فدراسیون فوتبال نیست. تقویم بین المللی فوتسال به گونه ای است که در ماه های آینده مسابقات بین المللی برگزار نخواهد شد. دوره بعدی رقابت های جام جهانی در سال ۲۰۲۸ برگزار می شود و مسابقات انتخابی جام ملت های فوتسال آسیا در اکتبر ۲۰۲۵ برگزار خواهد شد. جام ملت های آسیا هم در فوریه ۲۰۲۶ برگزار می شود.

با این شرایط، فدراسیون فوتبال قصد ندارد به این زودی سرمربی بعدی تیم ملی را معرفی کند و ترجیح می دهد سر فرصت و با صبر و حوصله جانشین شمسایی انتخاب شود.