تراکتور به دنبال جانشینی سپاهان در جدول لیگ برتر؛ نبرد متمول‌ها

هفته ششم رقابت‌های لیگ برتر که روز گذشته با مصاف سرخابی‌های پایتخت در اراک آغاز شد، ساعت ۱۸:۳۰ امروز تنها با برگزاری یک بازی پیگیری می‌شود که طی آن شمس‌آذر قزوین میزبان نساجی مازندران است. تیمی که با وجود قعرنشینی، هفته گذشته استقلال را در قائمشهر متوقف کرد. پرونده رقابت‌های این هفته، اما عصر جمعه در پی برگزاری پنج دیدار باقیمانده بسته می‌شود. 

بازی‌های عصر جمعه ساعت ۱۸:۱۵ با میزبانی گل‌گهر در سیرجان از هوادار آغاز و سپس با انجام چهار بازی به‌طور همزمان ساعت ۱۸:۳۰ پیگیری می‌شود که طی آن چادرملو اردکان میزبان مس رفسنجان است، استقلال خوزستان در انزلی به مصاف ملوان می‌رود و آلومینیوم در اراک از خیبر خرم‌آباد پذیرایی می‌کند. اما حساس‌ترین بازی روز پایانی هفته ششم بی‌شک رویارویی سپاهان با تراکتور در اصفهان است. مصاف مدعیانی که در نقل‌و‌انتقالات هزینه گزافی برای نتیجه‌گیری در فصل جاری و جبران ناکامی‌های فصل گذشته کردند و حضور در رده اول و دوم جدول رده‌بندی نیز بی‌شک نتیجه هزینه‌های هنگفت همین چند هفته قبل است که برای برطرف کردن نقاط ضعف و قوت این دو تیم شد. 

سپاهان که شروعی طوفانی در لیگ بیست‌و‌چهارم داشت، بعد از کسب سه برد پی‌درپی، هفته گذشته در دربی اصفهان مقابل ذوب‌آهن متوقف شد. هرچند قبول تساوی برابر همشهری، سپاهان را از صدر جدول به زیر نکشید، اما ادامه این روند می‌تواند جایگاه زردپوشان اصفهانی را به خطر بیندازد، خصوصاً که تراکتور با فاصله سه امتیازی از سپاهان در رده دوم جدول ایستاده و مترصد کوچک‌ترین فرصتی برای رساندن خود به صدر جدول است و بازی رو‌در‌رو بهترین فرصت برای اسکوچیچ و یارانش است که خود را به صدر جدول برسانند و همین رقابت تنگاتنگ می‌تواند نوید یک نبرد دیدنی را از دو تیم متمول لیگ بدهد. 

آخرین مصاف دو تیم فروردین‌ماه سال جاری و در جریان دور برگشت لیگ بیست‌و‌سوم بود که با تساوی بدون گل در تبریز خاتمه یافت. اما طبق آمار تراکتور در پنج بازی اخیر خود مقابل سپاهان تنها یک برد کسب کرده و دو مرتبه تن به شکست داده و دو مرتبه نیز بازی با تساوی به پایان رسیده است.

با وجود این تیمی که عصر امروز در اصفهان برابر شاگردان مورایس صف‌آرایی می‌کند کاملاً متفاوت از تراکتوری است که طی سال‌های اخیر برابر زردپوشان به میدان رفته است، تیمی که نیمی از بازیکنان سال گذشته پرسپولیس را به خدمت گرفته و با کسب ۱۰ امتیاز از سه برد، یک مساوی و یک باخت در پنج بازی این فصل در رده دوم قرار دارد. در واقع رویارویی تراکتور با سپاهان به نوعی مصاف سرخپوشان سابق با حریف زردپوش اصفهانی است که همین مسئله می‌تواند بر حساسیت این دیدار بیفزاید. شاید به همین دلیل هم هست که مدیر سپاهان قبل از رویارویی این تیم به تأخیر در اعلام رأی بیرانوند، گلر تراکتور اعتراض کرده بود، چراکه شاید در صورت اعلام این رأی، تراکتور فرصت استفاده از بیرانوند را در مصاف با سپاهان از دست می‌داد و این اتفاق می‌توانست به سود میزبان تمام شود. میزبانی که اتفاقاً اخیراً فدراسیون را به پرداخت رقمی هنگفت محکوم کرده است! اما مطرح کردن بحث رأی بیرانوند می‌تواند نشان از پرحاشیه بودن بازی روز جمعه سپاهان برابر تراکتور باشد. 

اسکوچیچ خوب می‌داند با کسب برتری در این میدان و به زیر کشیدن سپاهان از صدر جدول به چه محبوبیتی در تبریز دست خواهد یافت، اما کسب نتیجه در اصفهان کار ساده‌ای نیست، آن هم مقابل سپاهانی که یک‌دو‌جین بازیکن ستاره دارد که هر کدام برای شکست یک تیم کافی است. 

با این حال دست تراکتور هم در این زمینه خالی نیست و نفراتی، چون ریکاردو آلوز که با دو پاس گل و یک گل شروع فوق‌العاده‌ای در این فصل داشته و یکی از رکورددار‌های سرخپوشان تبریزی به حساب می‌آید، ایگور پوستونسکی هافبک دفاعی توانا، خلاق و البته باهوش و بازی‌خوان و همچنین تومیسلاو اشترکالی را در کنار شجاع خلیل‌زاده، عارف غلامی، مهدی ترابی و دانیال اسماعیلی‌فر دارد که می‌توانند کار را برای سپاهان حتی در اصفهان هم دشوار کنند. 

در واقع مصاف سپاهان - تراکتور نبرد بین متمول‌های لیگ است که باید دید می‌توانند از مهره‌های ارزشمندی که در فصل نقل‌و‌انتقالات جذب کرده‌اند به نحو احسن استفاده کنند و به نتیجه دلخواه در این فصل و بازی روز جمعه برسند یا نه.