بیوگرافی کاکوتا خرید جدید استقلال / از چلسی تا استقلال

استقلال برای تقویت خط هافبک خود، با ستاره کنگویی، گائل کاکوتا قرارداد امضا کرده است. کاکوتا با پیراهن تیم هایی چون چلسی، فولام، لاتزیو و...، وارد میادین شده است و سابقۀ قهرمانی در لیگ جزیره و FA CUP با چلسی را دارد. حالا وقت آشنایی بیشتر با گائل کاکوتا و عملکرد او است.

بیوگرافی گائل کاکوتا

گائل کاکوتا، متولد 21  ژوئن 1991، اهل کنگو است و در شهر لیل فرانسه به دنیا آمده است. او در هفت سالگی، یعنی در سال 1998، شیفت فوتبال شد.  تقریبا 26 سال بعد، یعنی در سال 1403، کاکوتا در ۳۳ سالگی پا به ایران گذاشته است تا برای تیم استقلال تهران بازی کند.

باشگاه محلی US Lille-Moulins اولین تیمی بود که کاکوتا در آن قدم زدن بر چمن‌های فوتبال را به شکل حرفه ای تجربه کرد. در سال ۱۹۹۹، او راهی لانس فرانسه شد. اما دوران اوج کاکوتا در چلسی رقم خورد. او در جمع آبی‌پوشان لندن، توجه بازیکنانی چون میشل بالاک را هم به خود جذب کرده بود. کاکوتا بعد از یک فصل بازی در تیم جوانان، در سال ۰۹-۲۰۰۸ راهی تیم بزرگسالان چلسی شد.

البته ماجرای کاکوتا و چلسی پیچیده تر از این حرفاست. زمانی که چلسی می خواست او را به خدمت بگیرد، کمتر از 18 سال داشت و چلسی برای عقد قرارداد با این بازیکن، با ایجنتش وارد مذاکره شد، موضوعی که غیرقانونی است. در واقع بازیکنان زیر 18 سال نمی توانند ایجنت داشته باشند و چلسی که قوانین نقل و انتقالاتی فیفا را زیر پا گذاشته بود، با محرومیت نقل و انتقالاتی در یک پنجره مواجه شد.

البته در ابتدا جریمه ۷۸۰۰۰۰ یورویی برای این بازیکن رقم خورد و چلسی هم به پرداخت جریمه ۱۳۰۰۰۰ یورویی به لانس و محرومیت در دو پنجره نقل و انتقالات از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ محکوم شد ولی این رای بعدها شکست و چلسی فقط از یک پنجره محروم شد.

کاکوتا در دیدار با آکادمی گلن هادل از ناحیه مچ پا دچار شکستگی شد و بعد از این مصدومیت، او از دوران اوج خود فاصله گرفت.

باوجود اینکه کارلو آنچلوتی از عملکرد کاکوتا تمجید می‌کرد، اما او تنها در ۳۰ بازی چلسی از سال ۰۸-۲۰۰۷ تا ۱۱-۲۰۱۰ حضور داشت و ۵ گل به ثمر رساند. نیمکت‌نشین بودن کاکوتا، باعث شد تا او چلسی را به مقصد فولام به صورت قرضی ترک کند. زمانی که چلسی او را به خدمت گرفت، این بازیکن یکی از استعدادهای برتر جهان بود.

در سال ۱۱-۲۰۱۰ در ۷ دیدار  برای فولام بازی کرد و یک گل به ثمر رساند. بیشترین فصلی که کاکوتا موفق به گلزنی شد، در سال ۲۱-۲۰۲۰ برای لانس بود. در این فصل او توانست در ۳۵ بازی، ۱۱ گل به ثمر برساند.

<a data-cke-saved-href='/static/page/taxonomy/21829' href='/static/page/taxonomy/21829'>گائل کاکوتا</a> بازیکن جدید <a data-cke-saved-href='/static/page/taxonomy/1029' href='/static/page/taxonomy/1029'>استقلال</a> با پیراهن چلسی گائل کاکوتا بازیکن جدید استقلال زمانی که در چلسی حضور داشت

گائل تا قبل از حضور در استقلال، در  ۳۷۱ بازی حضور داشت و توانست ۶۲ گل به ثمر برساند. او در مجموع ۲۵۴۴۱ دقیقه برای تیم‌هایی چون چلسی، فولام، بولتون، دیژون، لاتزیو، رایووایکانو، سویا، دپوریتوو لاکرونیا، لانس، آمیان و... بازی کرده است. کاکوتا توانایی بازی در پست هافبک میانی، هافبک تهاجمی، وینگر چپ، وینگر راست و مهاجم نوک را دارد. او در ۱۲۲ بازی در پست هافبک تهاجمی وارد میادین شده و ۲۷ گل به ثمر رسانده و ۱۸ پاس گل ارسال کرده است.

گائل کاکوتا در تیم زیر زیر ۱۶ ساله فرانسه تا تیم زیر ۲۱ ساله فرانسه بازی کرده است. او در تیم زیر زیر ۱۶ ساله فرانسه توانست ۵ گل، ۳ گل برای تیم زیر ۱۷  ساله و ۳ گل برای تیم زیر ۱۸ ساله و ۴ گل برای تیم زیر ۱۸ ساله فرانسه در ۱۱ بازی به ثمر برساند. او در سال ۲۰۱۷ به تیم ملی کنگو دعوت شد.

افتخارات گائل کاکوتا

سال ۲۰۱۰، نقطه اوج دوران فوتبالی کاکوتا بود. او در این سال قهرمانی با چلسی در فصل ۱۰-۲۰۰۹ در لیگ جزیره، قهرمانی با چلسی در اف‌ای کاپ انگلیس در فصل ۲۰۱۰ و قهرمانی با فرانسه در رقابت‌های زیر ۱۹ سال در سال ۲۰۱۰ تجربه کرد.

جایزه بهترین بازیکن آکادمی سال ۲۰۰۷،  بهترین گلزن در جوانان با ۱۲ گل در ۲۴ بازی از افتخاراتی است که کاکوتا در تیم جوانان چلسی کسب کرد‌.