دومین مدال‌آور زن ایران در المپیک کیست؟+بیوگرافی

مبینا نعمت‌زاده ، تکواندوکار ایران در المپیک 2024 پاریس، تاریخ‌سازی کرد و پس از کیمیا علیزاده ، به دومین بانوی مدال‌آور تاریخ ایران در المپیک تبدیل شد. 

مبینا نعمت زاده متولد اردیبهشت 1384 در شهر تهران است. این تکواندوکار 19 ساله که به مدال برنز وزن 49- کیلوگرم تکواندوی المپیک ۲۰۲۴ رسید، پس از کیمیا علیزاده (تکواندو، ریو 2016) و در کنار ناصر گیوه‌چی (کشتی آزاد، هلسینکی 1952) یکی از جوان‌ترین مدال‌آوران تاریخ ایران در ادوار المپیک به‌شمار می‌رود.

مسیر مدال المپیک 

مبینا نعمت زاده سهمیه المپیک را در ماه مارس 2024 در تای آن چین به دست آورد تا ایران برای اولین بار با دو سهمیه المپیک در تکواندوی زنان حضور یابد. ناهید کیانی ، دیگر تکواندوکار المپین ایران در پاریس به شمار می‌رود. 

این تکواندوکار جوان در مسیر مدال برنز المپیک پاریس، ابتدا 2-0 از سد میشل تائو از لسوتو گذشت. در یک‌چهارم نهایی، او توانست آدریانا سرزو ایگلسیاسِ نامدار اسپانیایی و برنده نقره المپیک 2020 توکیو را با نتیجه‌ای مشابه شکست دهد.

در نیمه‌نهایی اما نعمت‌زاده با نتیجه 2-0 مغلوب گوئو کینگ از چین شد تا به جدول شانس مجدد راه یابد. با توجه به شکست در نیمه‌نهایی، این تکواندوکار 179 سانتی‌متری برای کسب مدال برنز باید مقابل دنیا ابوطالب از عربستان به پیروزی می‌رسید که با برد 2-0 مقابل این حریف، توانست دومین مدال برنز ایران در المپیک 2024 پاریس را به دست آورد. مبینا نعمت‌زاده با مربیگری چهره‌ای آشنا به این افتخار دست یافت؛ مهروز ساعی ، خواهر هادی ساعی، پرافتخارترین ورزشکار ایران در تاریخ المپیک که خودش مدال برنز بازی‌های آسیایی 2006 دوحه را در کارنامه دارد، مربی بانوی مدال‌آور ایران در المپیک بود.

افتخارات

مبینا نعمت‌زاده پیش‌تر نیز در رقابت‌های بین‌المللی صاحب مدال شده است. اولین مدال مهم او در بازی‌های تکواندوی قهرمانی آسیا به دست‌آمد؛ جایی که او در رقابت‌های چانچئون 2022 توانست به مدال نقره وزن 49- کیلوگرم دست یابد. دو ماه بعد در تکواندوی بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو در چین، او موفق شد به مدال برنز برسد. اگرچه جای خالی مدال طلا در رقابت‌های بین‌المللی بزرگسالان در ویترین افتخارات او فعلا خالی است اما مدال برنز المپیک دستاوردی فوق‌العاده است و او با توجه به سن پایینش، در سالیان آتی فرصت‌های زیادی برای کسب مدال‌های رنگارنگ خواهد داشت. 

حواشی

نعمت‌زاده پس از دریافت مدال برنز المپیک 2024 پاریس، در مصاحبه پس از مبارزه‌اش از مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران درخواست کرد بتواند فرصتی برای تحصیل دانشگاهی داشته باشد:

از مسئولین و رئیس جمهور یک درخواست دارم. دو سال است مدام درگیر تمرین و ورزش هستم. نه این‌که درسم خوب نباشد اما فرصت مطالعه نداشته‌ام. از مسئولان می‌خواهم امکانی فراهم کنند تا بتوانم در رشته و دانشگاه دلخواهم تحصیل کنم. 

مسعود پزشکیان نیز با انتشار یک توییت از او تشکر کرد:

زنان سرزمین ما، به زندگی ما رنگ می‌بخشند. دخترم، مبینا نعمت‌زاده، به تو و تمامی زنان و دختران ایران افتخار می‌کنم.

عکس‌های مبارزه‌ها در المپیک 2024

مبینا نعمت زاده در المپیک 2024 پاریس

مبینا نعمت زاده در المپیک 2024 پاریس

مبینا نعمت زاده در المپیک 2024 پاریس

مبینا نعمت زاده در المپیک 2024 پاریس

مبینا نعمت زاده در المپیک 2024 پاریس

مبینا نعمت زاده در المپیک 2024 پاریس

مبینا نعمت زاده در المپیک 2024 پاریس

مبینا نعمت زاده در المپیک 2024 پاریس