از نفرت پراکنی شدید تا محبوبیت خیره‌کننده برای ایمان خلیف

ورزشگاه رولند گاروس در پاریس روز گذشته مملو از جمعیت بود و همه منتظر بودند که دیدار نیمه نهایی وزن ۶۶ کیلوگرم زنان در رشته بوکس با حضور ایمان خلیف را در مسابقات المپیک ۲۰۲۴ تماشا کنند.

میکسد زود پس از پایان این مسابقه پر از خبرنگارانی بود که از سراسر دنیا آمده بودند تا مسابقه یکی از جنجالی‌ترین ورزشکاران حاضر در المپیک پاریس را پوشش دهند و سوالات بسیاری از او داشتند.

یکی از حاضران که ظاهرا اهل الجزایر هم بود شروع به پخش زنده از میکسد زون کرد و تقریبا همه خبرنگاران روی انگشت پاهایشان بلند شده بودند تا بتوانند حتی یک کلمه انگلیسی بشنوند و خبر را زودتر و با دقت بیشتری پوشش دهند.

خلیف وارد میکسد زون شد و حدود سه دقیقه صحبت کرد. باعث تاسف بود که هیچ مترجمی از عربی به انگلیسی وجود نداشت و بنابراین افراد زیادی متوجه حرف‌های او نشدند اما به وضوح می‌شد غرور و خوشحالی به خاطر صعودش به فینال را از صحبت‌هایش احساس کرد. پیش از ورود او اعلام شد: «او دقایقی دیگر اینجاست. لطفا درک کنید که فرصت پرسیدن سوال محدود است و او فقط به زبان عربی صحبت می‌کند.»

بحث اصلی زمانی آغاز شد که اتحادیه بین‌المللی بوکس که به خاطر دریافت رشوه از سوی داوران و تصمیمات بحث برانگیز و نقض قوانین از سوی  کمیته بین المللی المپیک با ممنوعیت‌هایی روبرو شده است تصمیم گرفت که اجازه بازی به خلیف را در مسابقات جهانی سال گذشته ندهد.

آنها دلیل اصلی این تصمیم را به صورت علنی اعلام نکردند اما شایعاتی درباره این که این بازیکن دارای دو کروموزم متفاوت است منتشر شده بود و بسیاری معتقد بودند که او شاید حتی بتواند به عنوان یک مرد شناخته شود.

این قضیه زمانی جدی‌تر شد که سیاستمداران در سراسر دنیا صحبت‌های عجیبی را مطرح کردند و این ورزشکار را به دلیل شرکت در مسابقات زنان مورد انتقاد قرار دادند. رسانه‌های غربی مانند آسوشیتدپرش مدعی شدند که دولت روسیه که رابطه نزدیکی هم با اتحادیه کشتی دارد کمپین‌های اینترنتی به راه انداخته است تا موجی از نفرت پراکنی را علیه این ورزشکار شکل دهد.

اما در نهایت چنین جوی در این ورزشگاه و در زمان برگزاری بازی مرحله نیمه نهایی وجود نداشت. جانجائم سووارناپنگ از تایلند برابر خلیف در رینگ قرار گرفت، در طول مسابقه لبخند به لب داشت و هرگز پس از باخت ۰-۵ هم به حریف بی‌احترامی نکرد.

هیچ صدای هو کشیدن یا سوت زدنی از روی سکوها به گوش نمی‌رسید. در عوض تنها صدای تشویق هر دو ورزشکار بود که در سالن طنین‌انداز می‌شد و به آنها برای ادامه مبارزه روحیه می‌داد.

خلیف پس از این که با صعود به فینال توانست کسب مدال نقره در مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس را برای خودش قطعی کند به شدت هیجان زده و خوشحال بود و این خوشحالی را روی رینگ هم نشان داد. پرچمی که آن روز در این ورزشگاه بیشتر از هر پرچم دیگری به چشم می‌خورد متعلق به الجزایر بود.

تماشاگران حتی پیش از آغاز بازی و در حالی که در گروه‌های سه یا چهار نفره در مسیر رفتن به ورزشگاه بودند هم پرچم الجزایر را در دست داشتند و آن را به اهتزاز درآورده بودند و وقتی که خلیف در این بازی پیروز شد و به فینال راه پیدا کرد، طوری شروع به خوشحالی کردند که انگار جشن آزادی برگزار کرده بودند.

خلیف در یک بازی منصفانه و خوب توانست با نتیجه ۰-۵ پیروز شود و حالا آماده است تا در تاریخ دهم آگوست برای کسب مدال طلا در دیدار فینال حضور پیدا کند.