انتقاد ها به رسوایی در المپیک تمامی ندارد!

رقابت‌های المپیک پاریس در حالی به یازدهمین روز خود رسید که انتقاد‌ها از میزبانی ضعیف فرانسه و همچنین مطرح شدن حواشی در خصوص تقلب در برخی رشته‌ها یکی از بحث‌های اصلی در خلال برگزاری بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیاست. امروز ایران چشم به عملکرد سه نماینده خود در این رقابت‌ها دارد؛ دو فرنگی‌کار و یک سنگ‌نورد. 

رضا علیپور تنها سنگ‌نورد ایران در این رقابت‌ها ساعت ۱۴:۳۰ به رقابت با حریفان خود می‌پردازد. این در حالی است که امین کاویانی‌نژاد و محمدهادی ساروی، فرنگی‌کاران کشورمان از ساعت ۱۲:۳۰ روی تشک می‌روند. همچنین مهدی محسن‌نژاد و امین میرزازاده هم به شرط صعود به مراحل پایانی وزن‌های خود از ساعت ۱۹:۴۵ روی تشک می‌روند. 

 نمی‌خواهم به سربازی بروم

تایم کیم، گلف‌باز کره‌جنوبی با وجود چهار دور بسیار خوب، نتوانست در اواخر رقابت گلف مردان المپیک مدالی کسب کند، اما آنچه در پایان مسابقات گلف مورد توجه قرار گرفت، ناراحتی این بازیکن ۲۲ ساله بود که بعد از دور نهایی در باشگاه گلف «له گلف نشنال» نمی‌توانست جلوی گریه‌های بی‌امانش را بگیرد. او یکی از انگیزه‌های اصلی خود برای رفتن به المپیک و کسب مدال را معافیت از سربازی خوانده بود و حالا پرواضح است که نه برای عدم دستیابی به مدال که به دلیل از دست دادن معافیت سربازی است که اشک می‌ریخت. 

 تلخ‌ترین گریه المپیک

بدون تردید تلخ‌ترین اشک‌هایی که در جریان رقابت‌های المپیک پاریس دیده شد، گریه‌های بی‌امان کارولینا مارین، قهرمان بدمینتون المپیک ۲۰۱۶ ریو بود که به دلیل مصدومیت ناچار شد در مرحله نیمه‌نهایی المپیک پاریس کناره‌گیری کند. این بدمینتون‌باز اسپانیایی در ست اول ۲۱ بر ۱۴ و در ست دوم ۱۰ بر ۵ از حریف چینی پیش بود، اما پس از یک فرود ناموفق به دلیل پارگی رباط صلیبی زانو با مصدومیت وحشتناکی روبه‌رو شد که به او اجازه ادامه کار را نداد. 

 ویترین افتخارات جوکوویج تکمیل شد

نواک جوکوویچ، تنیسور صربستانی که همه جور مدال و عنوانی را کسب کرده بود، جز مدال المپیک با کسب طلای المپیک ویترین افتخارات خود را تکمیل کرد. اما کسب طلای المپیک گویا پایان کار جووکویچ نیست، چراکه او صراحتاً می‌گوید دوست دارد در المپیک ۲۰۲۸ نیز نماینده کشورش باشد

 استراحت در پارک

اعتراض‌ها به میزبانی ضعیف فرانسوی‌ها از المپیک ۲۰۲۴ هر روز به شکلی خود را نشان می‌دهد. در جدید‌ترین مورد توماس چکان، شناگر ایتالیایی و برنده طلای المپیک که به دلیل چهره‌ای که دارد مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته در اعتراض به شرایط نامناسب دهکده المپیک و گرمای شدید اتاقش در پارک خوابید تا عکسی که توسط حسین علیرضا، قایقران عربستانی از استراحت کردن او در پارک گرفته شده، به سوژه فضای مجازی تبدیل شود. البته تیتماس، شناگر استرالیایی هم مدعی بود اگر محل اقامت بهتری داشت، می‌توانست رکورد جهانی را بشکند. 

 سنگ کلیه غیرمنتظره

جان‌مارکو تامبری، قهرمان المپیک در رشته پرش ارتفاع و پرچمدار کاروان ایتالیا در المپیک پاریس درست دو ساعت بعد از اینکه در صفحه اجتماعی خود نوشت: «من لیاقتش را دارم»، با دردی شدید راهی بیمارستان و بعد از طی کردن مراحل پزشکی متوجه وجود سنگ کلیه شد تا برای هوادارانش بنویسد: «اکنون، سه روز پس از مسابقه‌ای که برای آن همه چیز را فدا کردم در تختخواب دراز کشیده‌ام، بی‌دفاع و با تب ۸/۳۸ درجه.»

 ست ۴۳ دقیقه‌ای

در آخرین بازی دور مقدماتی والیبال المپیک در بخش زنان که بین دو تیم برزیل و لهستان برگزار شد، یک اتفاق جالب توجه رخ داد. در این مصاف که برزیل موفق به برتری ۳ بر صفر مقابل لهستان شد تا به دومینیکن بخورد، ست دوم را برزیل طوفانی آغاز کرد، اما برخلاف انتظار لهستان در امتیاز‌های پایانی خود را به برزیل رساند و بعد از امتیاز ۲۵، دو تیم یک به یک امتیاز گرفتند تا دست‌آخر لهستان ۳۲ بر ۳۰ برنده شود، اما برزیل که صدر را از دست رفته می‌دید درخواست ویدئوچک داد و در کمال خوش‌شانسی بازی مساوی شد تا در نهایت بعد از ۴۳ دقیقه رقابت تنگاتنگ که یکی از طولانی‌ترین بازی‌ها در تاریخ المپیک زنان لقب گرفت، برزیل ۳۸ بر ۳۶ برنده میدان شود. 

 رسوایی شمشیربازی و خوردن حق ایران

بدون شک یکی از تکان‌دهنده‌ترین صحنه‌های المپیک پاریس تا به امروز در نیمه‌نهایی سابر برای ورزشکار ایران مقابل حریف مجارستانی رقم خورده است. مسئله‌ای که مدت‌زمانی طولانی مورد اعتراض شمشیربازان ایرانی قرار گرفت، اما در هیاهوی مسابقات گم شد، ولی حالا شبکه تلویزیونی ‌ARD‌ ‌در آلمان گزارشی پخش کرده که به تقلب گسترده در رقابت‌های سابر ‌المپیک می‌پردازد. در این برنامه به صراحت ادعا شده که داوران رشته سابر کاملاً تحت ‌تأثیر قرار گرفته بودند و به نفع برخی طرف‌ها رأی می‌داند. همچنین مصاحبه مارکوس شولتز یکی از داوران سابق شمشیربازی که در بالاترین سطح این رشته قضاوت کرده با تلویزیون ARD آلمان غوغا به پا کرده، چراکه او به عنوان یک شاهد عینی از تماس یک مربی مشهور و تأثیرگذار در دنیای شمشیربازی با او برای تقلب به نفع تیمش می‌گوید. با افشای این رسوایی‌ها بعید نیست حق شمشیرباز ایران به ژیلاگی، قهرمان المپیک داده شده باشد.