روایت تلخ ایمان خلیف: کرامت انسانی ام را زیر سوال بردند!

مبارزه جنجالی ایمان خلیف و آنجلا کارینی در بوکس زنان المپیک 2024 پاریس که فقط 46 ثانیه طول کشید، نام بوکسور الجزایری را سرتیتر خبرها کرد.

بسیاری از جمله نخست‌وزیر ایتالیا و شخصیت‌هایی چون ایلان ماسک و دونالد ترامپ به جنسیت او تردید داشتند اما کمیته بین‌المللی المپیک، قاطعانه از خلیف 25 ساله حمایت کرد. با وجود انتقادها و فشارهای فراوان، ایمان خلیف در یک‌چهارم نهایی دسته 66 کیلوگرم بوکس زنان المپیک پیروز شد و حالا تنها یک پیروزی تا کسب مدال المپیک فاصله دارد. به نقل از دیلی میل، ایمان خلیف در گفت‌وگو با شبکه الجزایری SNTV سکوتش را شکست و به شایعات مطرح شده درباره جنسیتش پاسخ داد:

    پیام من به همه مردم جهان این است که به اصول المپیک احترام بگذارند و مقابل هیچ ورزشکاری قلدری و زورگویی نکنند چون این کار، اثرات خیلی زیادی دارد. حرف‌های آن‌ها می‌تواند افراد را نابود کند، افکار و روح‌شان را بکشد و بین مردم تفرقه بیندازد. به همین خاطر است که از مردم می‌خواهم علیه کسی بدگویی نکنند.

خلیف می‌گوید فشار شایعات روی او بسیار سنگین بوده است:

    دو روز در هفته با خانواده‌ام در ارتباط هستم. امیدوارم آن‌ها از این موضوع متاثر نشده باشند. آن‌ها نگران من هستند اما اگر خدا بخواهد، این بحران به مدال طلا تبدیل خواهد شد و این بهترین واکنش خواهد بود.

توماس باخ، رییس کمیته بین‌المللی المپیک نیز شخصا از این ورزشکار الجزایری حمایت کرده است:

    می‌دانم که کمیته بین‌المللی المپیک با عدالت با من رفتار کرده و از این بابت خوشحالم چون حقیقت بازتاب داده شده است.

لوکا هاموری، حریف خلیف در یک‌چهارم نهایی یکی از کسانی بود که با انتشار استوری جنجالی، به آتش شایعات دامن زد. خلیف در واکنش به مصاحبه پیش از بازی هاموری و استوری او گفت:

    من به عقیده هرکسی اهمیت نمی‌دهم. من به المپیک آمده‌ام تا مدال ببرم و تلاش می‌کنم تا از هر ورزشکار دیگری بهتر باشم. راستش را بخواهید من رسانه‌های اجتماعی را دنبال نمی‌کنم. تیم سلامت روان ما اجازه نمی‌دهد در طول بازی‌ها از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنیم؛ چه من و چه سایر ورزشکاران الجزایر.

تصاویر اشک‌های خلیف پس از پیروزی مقابل بوکسور مجارستانی در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شد. این بوکسور الجزایری در این خصوص گفت:

    نمی‌توانستم بر احساساتم مسلط باشم چون بعد از جنجال رسانه‌ها، من احساس مختلطی از شادی و خشم داشتم. من خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم چون راستش را بخواهید، گذراندن چیزهایی که بر من گذشت اصلا آسان نبود؛ چیزهایی کرامت انسانی هرکس را زیر سوال می‌برد.

انجمن بین‌المللی بوکس (IBA) که سال گذشته خلیف را محروم کرد و اعتبارش از سوی کمیته بین‌المللی المپیک سلب شد، در لجبازی با این سازمان تصمیم گرفت به کارینی، حریف ایتالیایی خلیف پاداش 50 هزار دلار، معادل پاداش طلای رقابت‌های جهانی را بدهد. خلیف در واکنش به رفتار IBA گفت:

    عرب‌ها مرا سال‌ها است که خوب می‌شناسند و دیده‌اند که IBA در موردم قضاوت اشتباه و ناعادلانه کرده اما خدا همراه من است.