حذف غیرمنتظره یانکی‌ها در کوپا آمریکا

بامداد سه شنبه به وقت تهران، بازی های گروه C کوپا آمریکا به پایان رسید و تکلیف تیم های صعود کننده به مرحله یک چهارم نهایی مشخص شد. اروگوئه و پاناما با پیروزی مقابل آمریکا و بولیوی، به مرحله بعد رسیدند.

آمریکا ۰-۱ اروگوئه 

پس از شکست غیرمنتظره 2-1 مقابل پاناما در دومین بازی، میزبان مقابل یکی از مدعیان قهرمانی قرار گرفت. تیم ملی آمریکا در سومین بازی مرحله گروهی کوپا آمریکا ۲۰۲۴ با شکست 1-0 مقابل اروگوئه در ورزشگاه اروهدِ کانزاس سیتی، از دور مسابقات کنار رفت.

ماتیاس اولیورا گل برتری اروگوئه را در دقیقه 66 به ثمر رساند. این گل پس از بررسی طولانی توسط کمک داور ویدیویی برای آفساید و اعتراضات گسترده از سوی بازیکنان آمریکایی به ثمر رسید. برای اولین بار در تاریخ خود، تیم ملی آمریکا در مرحله گروهی یک تورنمنت بزرگسالان که خود میزبان آن بوده، حذف شد. در کوپا آمریکا قبلی که در ایالات متحده برگزار شد، تیم ملی آمریکا به مرحله نیمه نهایی راه یافته بود.

طی یک نیمه اول پر برخورد، آمریکا فولارین بالوگان، مهاجم خود را به دلیل مصدومیت از دست داد و ریکاردو پپی به عنوان جانشین وارد زمین شد. اروگوئه نیز با مصدومیت مکسی آرائوخو، وینگر خود در نیمه اول مواجه شد. آرائوخو پس از برخوردی که به نظر می رسید به طور موقت او را بی هوش کرده بود، از زمین خارج شد.

اروگوئه در اواسط نیمه دوم فشار بیشتری را آغاز کرد و با ارسال یک ضربه ایستگاهی به گل رسید. مت ترنر، ضربه سر رونالد آرائوخو که از مدافع تیم ریم بالاتر پریده بود را دفع کرد، اما توپ برگشتی به درستی به ماتیاس اولیورا رسید و او با پای چپ خود توپ را وارد دروازه کرد.

آمریکایی ها پس از گل اولیورا کاملا ناامید شده بودند. در حالی که آمریکا چندین حرکت خوب و چند موقعیت مناسب در محوطه جریمه داشت، تیمی که انتظارات زیادی از آن می رفت، نتوانست دو گلی را که نیاز داشت - یا حتی یک گل - به ثمر برساند. تیم آمریکا در طول بازی برای خلق موقعیت های گلزنی آشکار با مشکل مواجه شد و در نهایت با سه امتیاز در رده سوم گروه قرار گرفت. کوپا آمریکا پیش از میزبانی جام جهانی 2026 در کنار مکزیک و کانادا، بزرگترین محک برای آمریکا به شمار می رفت.  

حذف غیرمنتظره یانکی‌ها در کوپا آمریکا

بولیوی ۱-۳ پاناما 

پاناما با نتیجه ۱-۳ مقابل بولیوی پیروز شد و به عنوان تیم دوم گروه C به مرحله یک چهارم نهایی کوپا آمریکا صعود کرد. پاناما که در دومین حضور خود در کوپا آمریکا را تجربه می کند، با این پیروزی برای اولین بار به مرحله حذفی این رقابت ها راه پیدا کرد.

بولیوی برای ماندن در این تورنمنت به پیروزی نیاز داشت، اما این پاناما بود که در دقیقه 22 با ضربه والی خوزه فاخاردو به برتری رسید. فاخاردو با کنترل عالی یک ضربه سر در محوطه جریمه، توپ را با سینه نگه داشت و سپس با یک ضربه والی زیبا دروازه بولیوی را باز کرد. در دقیقه 69، بولیوی با پاس رامیر واکا برای برونو میراندا به گل تساوی رسید. میراندا با ضربه ای دقیق دروازه بان پاناما را مغلوب کرد.

اما پاناما 10 دقیقه بعد با ضربه سر ادواردو گررو از روی ارسال اریک دیویس از جناح چپ، مجددا به تیم صعود کننده به مرحله حذفی تبدیل شد. پاناما در وقت های تلف شده، یک بار دیگر توسط سزار یانیس به گل رسید. یانیس در موقعیت تک به تک قرار گرفت و با یک ضربه تماشایی توپ را به کنج دروازه فرستاد تا جشن صعود پانامایی ها در ورزشگاه به اوج برسد.