مدرسه پیرمردها در یورو ۲۰۲۴

شاید باورتان نشود اما یولیان ناگلزمان از برخی بازیکنان حاضر در یورو۲۰۲۴ جوان‌تر است. سرمربی تیم ملی آلمان ۳۶سال دارد و ۱۴ژوئن، روزی که آلمان در نخستین بازی یورو به مصاف اسکاتلند برود، مانوئل نویر ۳۸سال و ۷۹روز خواهد داشت. او ۲سال از سرمربی تیمش بزرگ‌تر است.

در همین مسابقه ممکن است رکورد مسن‌ترین بازیکن ادوار جام جابه‌جا شود. کریگ گوردون، دروازه‌بان سابق سلتیک و ساندرلند، به‌زور وارد تیم استیو کلارک شد و اخیراً اعلام کرده که می‌خواهد رکورد دیوید ویر را که مسن‌ترین بازیکن این کشور بود، بشکند. او روز بازی با آلمان ۴۱سال و ۱۶۶روز خواهد داشت اما گوردون انتخاب دوم است و تنها درصورتی رکورددار خواهد شد که دروازه‌بان اصلی مصدوم یا اخراج شود یا اسکاتلند ۲-۳گل از میزبان پیش بیفتد و سرمربی در دقایق پایانی او را به زمین بفرستد.

رکورد مسن‌ترین بازیکن یورو فعلا در اختیار گابور کرالی است. دروازه‌بان سابق کریستال‌پالاس، هنگام بازی مجارستان در مرحله یک‌هشتم نهایی یورو۲۰۱۶مقابل بلژیک، ۴۰سال و ۸۶روز سن داشت. روز ۱۸ژوئن وقتی تیم ملی پرتغال در لایپزیش به مصاف جمهوری چک برود، پپه بیستمین بازی‌اش را در ادوار یورو برای پرتغال انجام خواهد داد و پس از کریستیانو رونالدو (۲۵) دومین بازیکن باسابقه این رقابت‌ها خواهد شد. او در لیگ قهرمانان هم با ۴۰سال و ۲۴۱روز سن در مقابل رویال آنتورپ بلژیک برای پورتو به میدان رفت و مسن‌ترین بازیکن غیردروازه‌بان تاریخ این رقابت‌ها شد. او ۵بار دیگر این رکورد را بهبود بخشید و در بازی برگشت مقابل همین تیم به مسن‌ترین گلزن مسابقات تبدیل شد.

کریستیانو رونالدو در بازی با چک با ۳۹سال و ۱۳۵روز سن مسن‌ترین بازیکن تاریخ این مسابقات (غیر از دروازه‌بان‌ها) خواهد شد، البته اگر پپه در ترکیب نباشد. پپه تنها در یک مسابقه مقدماتی یورو حاضر بوده اما به‌احتمال فراوان بازیکن فیکس تیم روبرتو مارتینس خواهد بود. رونالدو در آخرین بازی مرحله گروهی ۳۹سال و ۹۱روز سن داشت.

دینو زوف و پیتر شیلتون در ۳۸سالگی در یورو۱۹۸۰ بازی کردند و مورتن اولسن کمی قبل از تولد ۳۹سالگی ۳بار در یورو۱۹۸۸ به میدان رفت. ینس لمان، ریکاردو کاروالیو، جیجی بوفون، ایویکا واستیک، پپه، مارتن استکلنبرگ و چالکیاس کنستانتینوس پس از ۳۸سالگی در یوروهای قرن حاضر بازی کرده‌اند.

بحران ۴۰سالگی

احتمالا حداقل ۶نفر بالای ۳۸سال در یورو۲۰۲۴بازی می‌کنند و احتمالاً ۵نفر از آنها نقش‌های برجسته‌ای را در بازی‌های این تورنمنت ایفا خواهند کرد. در همه دوره‌های قبلی مسابقات قهرمانی اروپا ۱۲نفر این کار را انجام داده‌اند. غیراز پپه، رونالدو، نویر و گوردون بازیکنانی نظیر لوکا مودریچ (کرواسی) و خسوس ناواس (اسپانیا) هم هستند که بالای ۳۸سال سن دارند. بازیکنانی مثل اولیویه ژیرو (۳۷)، کاسپر اشمایکل (۳۷)، فرتونگن (۳۷)، روی پاتریشیو (۳۶)، لواندوفسکی (۳۵)، کمیل گروسیکی (۳۵)، دوسان تادیچ (۳۵)، یان زومر (۳۵)، ایوان پریسیچ (۳۵)، دوماگوی ویدا (۳۵)، سایمون کیار (۳۵) و مارکو آرناوتوویچ (۳۵) در حالی در یورو حاضر شده‌اند که بالای ۳۵سال سن دارند.

مدرسه پیرمردها در یورو ۲۰۲۴

افزایش امید به زندگی

تیم‌هایی که به یورو۲۰۲۴راه یافته‌اند، در مرحله مقدماتی از ۳۱بازیکنی استفاده کردند که قبل از شروع یورو ۳۵ساله خواهند شد. این بازیکنان در مجموع ۱۵۹بازی انجام دادند. این بدان معنا نیست که در این فصل از یورو ۳۱بازیکن بالای ۳۵سال به میدان می‌روند اما احتمال دارد که ۲۰یا حتی ۲۵نفر از آنها به بازی گرفته شوند. این در حالی است که پیش از این هیچ یوروی دیگری بیش از ۱۸بازیکن بالای ۳۵سال را به ‌خود ندیده. در دوره قبلی فقط ۱۴بازیکن بالای ۳۵سال در مسابقات حضور داشتند. اما این روزها تعداد بیشتری از بازیکنان به لطف پیشرفت علوم ورزشی و تغذیه، حرفه خود را تا ۳۰ و حتی تا ۴۰سالگی ادامه می‌دهند.

مسن‌ترین گلزن

ایویکا واستیک با زدن یک ضربه پنالتی برای اتریش در یورو ۲۰۰۸، تیمش را به تساوی یک - یک مقابل لهستان رساند و با ۳۸سال و ۲۵۷روز سن، مسن‌ترین گلزن تاریخ یورو شد. کسی که به رکورد واستیک نزدیک‌ شد، گوران پاندف (۳۷سال و ۳۲۱روز سن) در یورو۲۰۲۰ بود. او مقابل اتریش برای مقدونیه شمالی گل زد، که نخستین گل آنها در یورو بود، هرچند اتریش بازی را ۳بر یک برنده شد. احتمالا رونالدو این رکورد را هم می‌زند. کریستیانو تنها بازیکنی است که بین ۱۰بازیکن جوان و ۱۰گلزن مسن جام ملت‌های اروپا قرار دارد. گل او مقابل فرانسه(۲۳ژوئن ۲۰۲۱) زمانی که ۳۶سال و ۱۹۴روز داشت به ثمر رسید و او را به پنجمین بازیکن مسن گلزن در این مسابقات تبدیل کرد. رونالدو حالا ۳۹ساله است.

مسن‌ترین بازیکن

این رکوردی است که احتمالاً در یورو۲۰۲۴دست‌به‌دست می‌شود. گابور کرالی، دروازه‌بان سابق مجارستان، مسن‌ترین بازیکنی است که تا به حال در مسابقات قهرمانی اروپا بازی کرده است (با ۴۰سال و ۸۶روز سن). او در نخستین بازی گروهی مجارستان در یورو۲۰۱۶ صاحب این رکورد شد و در هر ۳ بازی بعدی رکورد را بهتر کرد. لوتار ماتئوس قبلاً به‌مدت ۱۶سال این رکورد را در اختیار داشت.