نفس های کشتی یونانی هم به شماره افتاد

کشتی یونانی کیش که روزگاری با شکوه و هیبت فراوان بر آب های نیلگون خلیج فارس تکیه داده بود و بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی لحظات زیبای غروب را از پشت این کشتی نظاره گر بوده اند این روزها با نفس های به شماره افتاده در حال فروپاشی است.

 

روزگار غریبی است. یک شب مه آلود و نبود فانوس دریایی موجب شد تا یک کشتی قدیمی و عظیم الجثه راه خود را گم کند و در نزدیکی جزیره ای به نام کیش در خلیج زیبای فارس به گل بنشیند. کشتی که در زمان به گل نشستن متعلق به کشور یونان بود و نام « کوالاف » را با خود داشت.

 

گفته می شود این کشتی در سال 1322 شمسی توسط شرکت ویلیام هامیلتون به  وزن  7061 تن و به طول 136 متر در بندر گلاسکو در اسکاتلند ساخته شد و در  روز  4/ 5/ 1345 به هنگام بازگشت از ایران، در سفر دریایی خود به کشور یونان در عرض جغرافیایی 26 و 20 درجه شمالی و sطول جغرافیایی 53 و 54 درجه شرقی به گل نشست و هشتاد روز تلاش اورینوکو، یدک کش هلندی برای بیرون کشیدن این کشتی به ثمری نرسید و تلاش های ناموفق زیادی برای بیرون کشیدن آن انجام شد اما هیچ کدام قادر به جابجایی این کشتی نبود و به ناچار سرنشینان آن مجبور به ترک کشتی شدند، چرا که عملیات بیرون کشیدن این کشتی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود.

 

این کشتی شاید اگر در نزدیکی جزیره کیش به گل نمی نشست هرگز شهرت جهانی نمی یافت و سالانه هزاران نفر در کنار ساحل دریای کیش و کشتی یونانی غروب را به نظاره می نشینند و کمتر گردشگر داخلی  و خارجی که به کیش سفر کرده باشد می توان یافت که عکسی در کنار این کشتی عظیم الجثه در آلبوم یادگاری خود نداشته باشد.

 

 

این کشتی که با نام کشتی یونانی کیش شناخته می شود و مکانی نیز در جزیره کیش با نام این کشتی نامگذاری شده است یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری در این جزیره مرجانی است. اما چند سالی است که کمر کشتی شکسته و انتهای آن نیز فرو ریخته است و به تازگی نیز از محل شکستگی کمر، درحال فرو ریختن است.

 

اگر چه بسیاری معتقدند که کشتی یونانی نماد کیش نبوده و نمی توان به عنوان نمادی برای کیش از آن نام برد اما لذت تماشای غروب خورشید از پشت این کشتی و زیبایی صد چندانی که به غروب خورشید می بخشید را نمی شود نادیده گرفته و اینکه در سال هزاران نفر به این جزیره مرجانی سفر می کنند تا در کنار ساحل زیبای کشتی یونانی کیش عکس یادگاری بگیرند.

 

مسئولان جزیره مرجانی در سال های متمادی تلاش کردند تا بتوانند از این جاذبه طبیعی ایجاد شده محافظت کنند اما همانگونه که هزینه خارج کردن آن از گل و لای برای شرکت دارنده این کشتی بسیار زیاد بود و محافظت از این کشتی نیز امکان پذیر نبود.

 

در دو سال گذشته با اجرای نمایش سه بعدی فیلم بر روی کشتی یا همان« تردی مپینگ» تلاش شد تا از این جاذبه استفاده بیشتری شود اما گویا دیگر راه چاره ای برای کشتی یونانی باقی نمانده است و این کشتی عظیم الجثه یونانی نفس های آخر را می کشد و در آستانه فروپاشی قرار دارد.

 

«ثریا امیدوار» یکی از گردشگران جزیره کیش می گوید: ای کاش می شد این کشتی را حفظ کرد. من هر وقت به جزیره کیش سفر می کنم حتما از این اینجا دیدن می کنم. من علاقه بسیاری به کشتی یونانی داشتم و متاسفم که در حال فروریختن است.

 

«فرزاد محمدی» نیز با اشاره به اینکه یک عکاس است و عکس های زیبای بسیاری از غروب کشتی دارد اظهار کرد: جزیره کیش جاذبه های طبیعی و دست ساز بسیاری دارد که برای عکاسی مناسب است اما ثبت غروب خورشید از پشت کشتی یونانی جاذبه ای است که شاید پس از فروریختن کشتی هرگز تکرار نشود.

 

به تازگی در نزدیکی کشتی یونانی هواپیمای توپولوف از رده خارجی دیده می شود که توسط سازمان منطقه آزاد کیش در این منطقه قرار داده شده است تا شاید پس از فروپاشی کشتی یونانی بتواند جایگزین مناسبی برای آن باشد؛ اما به نظر نمی رسد که این اتفاق رخ داده و این هواپیمای مسافربری از رده خارج بتواند جایگزین یاد و خاطره زیبای کشتی یونانی و غروب دل انگیز آن در اذهان گردشگران باشد.

 

سایه روشن زیبایی که آخرین انوار نورسرخ فام خورشید به شکل نواری زیبا بر روی نیلی دریا نقش می بندد تابلویی خیال انگیز در کنار کشتی یونانی ترسیم می کند که کمتر نقاش چیره دستی توان نقش آفرینی اینچنینی خواهد داشت. نقش زیبایی که دست قدرت الهی برای دیده های انسانی آفریده است.

 

شاید پس از فرو پاشی کشتی یونانی کیش، تنها یاد و خاطره آن در قاب عکس های غروب محل کشتی یونانی نقش آفرینی کند و شاید کشتی یونانی کیش نیز به خاطره ها بپیوندند و  به زودی در قاب فراموشی جا خوش کند.