سعید شمس کارشناس علوم قرآنی در خصوص دادن خیرات برای اموات و تاثیر آن بر زندگی ما گفت: پرونده اعمال انسانها با مرگشان بسته میشود و انجام خیرات دعا برای اموات است یعنی بازماندگان، از این دنیا برای کسی که فوت می کند ذخیره عمل میفرستند.
وی ادامه داد: با انجام خیرات اجر نصیب بازماندگانی که بانی خیرات هستند میشود همچنین بانیان خیر وقتی دعا میکنند یا فاتحه میخوانند برایشان اجر به همراه دارد.
شمس در خصوص اینکه دادن خیرات دارای حکمت است، بیان کرد: خیرات حکمت هایی دارد؛ اولین حکمت انجام آن برای بانی خیر این است که فرصتی فراهم می کند تا او به خود آید و به یاد مرگ بیافتد. حکمت دیگری که انجام خیرات دارد این است که بانی خیر ذخیره عملی برای خود ثبت می کند، بنابراین خیرات برای افرادی که زنده هستند بیشتر به کار می آید.
این کارشناس علوم قرآنی درباره کوتاهی برخی از بازماندگان نسبت به خیرات برای اموات اظهار کرد: بخشی از این کوتاهی طبیعی است چون بنای وجودی انسان غفلت و فراموشی است به همین دلیل در قرآن شاهد تذکر و یادآوری بسیار زیاد و تاکید بر آن هستیم.
وی ادامه داد: یکی از حکمت های امر به معروف و نهی از منکر یادآوری به انسانها است، چون همه چیز را فراموش می کنند البته در بعدی دیگر فراموشی برای افراد فوایدی دارد. اصل وجودی غفلت برای انسان چیزی بدی نیست چون از جهتی کمک میکند که در مشکلات غوطه ور نشود، به طور مثال اگر ما به کسانی که علاقه داریم و به ما نزدیک هستند دچار غفلت نشویم زمانی که آنان از دنیا می روند سختیهای زیادی میکشیم. غفلت و فراموشی از این بعد باعث می شود افراد راحت زندگی کنند اما مضراتی هم دارد که غفلت شخص از خدا، خلقت، وظایفی که باید انجام دهد و هدفش از زندگی یکی از این مضرات است.
شمس در ادامه تصریح کرد: گاهی انسانها هدف مقدسی را دنبال می کنند اما اگر به دفعات هدفی که دارند به آنها یادآوری نشود ممکن است راه خود را گم کنند و از آن غافل شوند. اصل غفلت امری طبیعی در وجود انسانهاست که در کنار مزایا، مضرات نیز دارد و با یادآوری، تذکر و امر به معروف و نهی از منکر میتوان غفلت مضر را به سمت غفلت مفید هدایت کرد.
وی درباره اعمالی که می توان به عنوان خیرات برای اموات انجام داد خاطرنشان کرد: اصل خیرات به دعا و قرآن و اموری از این دست است، اما به این اعمال محدود نمیشود. خیرات به گرسنگان، نیازمندان و کسانی که در قید حیات هستند نیز میرسد بنابراین کسی که خیرات برای اموات در نظر دارد می تواند هر عمل یا نیتی را به عنوان خیرات به جا آورد.