داستانی شیرین و درس آموز که از کودکی تا میانسالی این پیامبر بزرگ را دربر گرفته که هر کدام برای خود نکتهای دارد و انسان را به فکر وا می دارد.
اما از داستانها و روایاتی نقل شده در مورد این پیامبر میتوانیم به سوالی بپردازیم که "چرا از نسل حضرت یوسف (ع) پیامبری برگزیده نشد؟"، ما سعی کردیم پاسخ این سوال را در این مطلب بیاوریم پس با باشگاه خبرنگاران جوان همراه باشید.
عدم مبعوث شدن پیامبر از نسل حضرت یوسف (ع)
درباره عدم مبعوث شدن پیامبر از نسل حضرت یوسف (ع) روایاتی نقل شده است؛ به طور مثال:
شیخ کلینی در کافی شریف روایت میکند که امام صادق فرمود:
آنگاه که یعقوب بر یوسف وارد شد یوسف ملاحظه عزت پادشاهی را کرد و برای یعقوب از مرکب خود پیاده نشد. پس همانا جبرئیل بر یوسف نازل شد و گفت ای یوسف دست خود را بگشا و از آن نوری ساطع را خارج کرد و آن نور به جوّ آسمان منتقل گردید.
حضرت یوسف (ع) پرسید؛ این چه نوری بود که از دستم خارج شد؟
جبرئیل پاسخ داد نور نبوت بود که از ذریه تو خارج شد. به دلیل عقوبت عدم پیاده شدن برای پدرت؛ لذا از فرزندان تو نبی و پیامبری نخواهد بود. (الکافی ج. ۳ ص. ۷۶۰)
مضمون دیگر را صدوق در علل الشرایع ج. ۱ ص. ۵۵ و علامه مجلسی در بحار الانوار ج. ۱۲ ص. ۲۵۱ نقل میکند:
اما باید توجه داشت که این جریان منافاتی با عصمت حضرت یوسف (ع) ندارد و تنها یک ترک اولی بود که ایشان مرتکب گردیده است.
علامه مجلسی نیز چنین میفرماید:
نمیتوان این جریان را بر تکبر حضرت یوسف (ع) یا تحقیر کردن او نسبت به حضرت یعقوب (ع) حمل کرد؛ چرا که انبیا از این امور منزه هستند. بلکه حضرت یوسف (ع) ملاحظه مصلحت کرده و برای حفظ عزتش نزد مردم و جهت تدبیر امور آنان و همچنین ترویج دین چنین عملی را انجام داده است.
چرا که در آن زمان نزد مردم چنین باب بود که اگر فرمانروا برای غیر خودش از مرکب پیاده شود، این را سبب خواری و کوچکی آن فرمانروا میدانستند.
اما در کل شایسته آن بود که حضرت یوسف (ع) رعایت ادب با پدر را میکرد؛ چرا که این کار اولی بود و از باب رعایت این مصلحت حضرت یوسف (ع) مرتکب ترک اولی شد و مورد عتاب قرار گرفت و نور نبوت از او خارج شد.
زیرا انبیا به دلیل دارا بودن مقام والایشان برای کوچکترین مسئله مواخذه میشوند. (مراة العقول ج. ۱۰ ص. ۲۱۵)
البته برخی علما این جریان را قبول ندارند از آن جهت که:
یک؛ با آیاتی که استقبال حضرت یوسف (ع) از حضرت یعقوب (ع) را گزارش میدهد مطابقت ندارد؛ چرا که در آیات چنین آمده است که او پدر و مادرش را به آغوش کشید و آنها را بر تخت سلطنت نشاند (یوسف ۹۹، ۱۰۰).
دو: با آیه " هیچ گناهکاری بار گناه دیگران را به دوش نمیکشد، منافات دارد" (فاطر ۱۸)
پس؛ چرا باید به خاطر عمل حضرت یوسف (ع) فرزندانش از نبوت محروم شوند، آنان که تقصیری ندارند!
(مجمع البیان طبرسی ج. ۵ ص. ۴۵۶) و (منشور جاوید، علامه سبحانی ج. ۱۱ ص. ۴۷۲).
بر اساس این نظریه باید گفت: علت اینکه چرا نبوت در نسل حضرت یوسف (ع) ادامه نیافت، هنوز کاملاً روشن نیست و خداوند خود بهتر میداند که نبوت را در چه کسانی قرار دهد (انعام ۱۲۴).