راهکار قرآنی غلبه بر خشم

در آیات الهی و روایات اسلامی پیرامون روش های غلبه بر خشم موارد متعددی بیان شده است که به صورت اختصار به برخی از آنها اشاره می شود

پرسش:

تا کنون برای افرادی که مدام در زندگی گرفتار خشم و عصبانیت می شوند راه حل های متعددی از سوی  پزشکان بیان شده است اما آیا در آیات الهی و روایت نیز راهی برای فرو نشاندن آتش خشم بیان شده است؟

پاسخ:در آیات الهی و  روایات اسلامی پیرامون روش های غلبه بر خشم موارد متعددی بیان شده است که به صورت اختصار به برخی از آنها اشاره می شود :

1)سعی کنیم اشتباهات دیگران را نادیده بگیریم 

قرآن مجید پیرامون این مسئله می فرماید : (وَ الَّذینَ یَجْتَنِبُونَ کَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ یَغْفِرُون: و کسانى که از گناهان بزرگ و زشتکاریها خود را به دور مى‌دارند و چون به خشم درمى‌آیند درمى‌گذرند.( الشورى :  37)

2)تقوا و پرهیزکاری

خداوند متعال افراد متقی و پرهیزکار را اینگونه معرفی می کند که این افراد قدرت غلبه بر خشم خود را دارند و یکی از مهمترین عوامل دارا بودن این قدرت همین روحیه تقوا و پرهیزکاری آنهاست :

 

(وَ سارِعُوا إِلى‌ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقین.الَّذینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْکاظِمینَ الْغَیْظَ وَ الْعافینَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ : و براى نیل به آمرزشى از پروردگار خود، و بهشتى که پهنایش [به قدر] آسمانها و زمین است [و] براى پرهیزگاران آماده شده است، بشتابیدهمانان که در فراخى و تنگى انفاق مى‌کنند؛ و خشم خود را فرو مى‌برند؛ و از مردم در مى‌گذرند؛ و خداوند نکوکاران را دوست دارد.)( آل‌عمران :  133-134)

3)نسخه پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)

پیامبر اعظم در ضمن اینکه افرادی را که بر خشم خود غلبه می کنند را زورمند ترین افراد معرفی می کند(نثر الدرر،ج1،ص183)  روش های بسیار کاربردی را برای غلبه بر خشم بیان می کنند که از جمله آنها این دو روش است:

الف:خوردن مویز :(مویز ، چه نیکو خوراکى است ! پِى را استحکام مى‌بخشد ، بیمارى را از میان مى‌بَرَد ، خشم را فرو مى‌نشانَد (دانش نامه احادیث پزشکی : 1 / 382)

ب:نشستن هنگام عصبانیت :(خشمگین نشو و اگر خشم بر تو غلبه کرد بنشین و درباره ی قدرت خدا بر بندگان و گذشت او از آنان فکر کن) ( تحف العقول، ص 14)