حد مجاز ( حلال ) و حد غیر مجاز ( حرام ) آن را بیان کنید.
نام مرجع تقلید:
آیات عظام: مقام معظم رهبری، بهجت، سیستانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی
مقام معظم رهبری:
در ارتباط با نامحرم از رفتار و گفتارهایی که مهیج شهوت و مفسده انگیز است باید اجتناب شود. [1]
آیت الله بهجت:
چون غالباً موجب وقوع در فتنه است، ترک شود.
شایان ذکر است فرقی بین نامحرم های فامیل و غریبه وجود ندارد. [2]
آیت الله سیستانی:
مزاح و شوخی مرد با زن نامحرم و همچنین مزاح و شوخی زن با مرد نامحرم جایز نیست. [3]
آیت الله شبیری زنجانی:
ارتباط با نامحرم اگر موجب تحریک شهوت شود و یا خوف افتادن در گناه و مفسده در آن باشد، حرام است. در غیر این صورت نیز مناسب است مومن از کمینگاه ها و وساوس شیطان دوری کند. [4]
آیت الله مکارم شیرازی:
بطور کلی شوخی با نامحرم اشکال دارد و باید به صورت جدی از این کار اجتناب نمود. [5]
آیت الله فاضل لنکرانی:
مزاح و شوخی توأم با قصد لذّت جایز نیست. [6]
در روایتی از پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) منقول است:
مَنْ فَاکَهَ امْرَأَهً لَا یَمْلِکُهَا حُبِسَ بِکُلِّ کَلِمَهٍ کَلَّمَهَا فِی الدُّنْیَا أَلْفَ عَامٍ فِی النَّار
هر کس با نامحرم شوخى کند، برای هر کلمه ای که در دنیا با او سخن گفته است، هزار سال او را در دوزخ زندانی می کنند. [7]
داستان:
یکی از راویان میگوید در کوفه به زنی قرآن میآموختم، روزی با او شوخی کردم، بعد به دیدار امام باقر (علیهالسلام) شتافتم،
امام باقر (علیهالسلام) فرمود: آن که (حتّی) در پنهان مرتکب گناه شود خداوند به او اعتنا و توجّهی ندارد، به آن زن چه گفتی؟
از شرمساری چهرهام را پوشاندم و توبه کردم، امام فرمود: تکرار نکن. [8]
حتی اسلام سلام کردن به زنان جوان را مکروه دانسته و ترک سلام به آنها افضل و بهتر است.
برای اطلاع از احکام کاملش (فیلم سخنرانی استاد) اینجا را کلیک نمایید
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] استفتائات نمایندگی ها – بخش نمایندگی ها
[2] استفتائات ، ج 4، ص 187، س 5256 و 5257
[3] استفتائات نمایندگان معظم له، دفتر قم، ص 133
[4] استفتاء خصوصی کتبی از معظم له – شماره استفتاء: 26260
[5] استفتاء خصوصی کتبی از معظم له – شماره استفتاء: 9411010092
[6] جامع المسائل، ج1، احکام خانواده، ص 454، س 1721
[7] ثواب الاعمال وعقاب الاعمال، صفحه ۲۸۳
[8] بحار الأنوار، جلد ۴۶، صفحه ۲۴۷