امام خمینی رحمه الله: اشکال ندارد.
آیت الله فاضل لنکرانی: استفاده از آنها در عزاداری جایز است.
آیت الله فاضل لنکرانی: اگر در مراسم عزاداری محل حاجت نباشد و زاید بر متعارف باشد، میتوانند بفروشند و به مصارف عزاداری و احتیاجات حسینیهها برسانند.
سوال: در بعضی از مساجد در ایام عزاداری از عَلَمهای متعددی استفاده میشود که دارای تزئینات زیاد و گرانبهایی است و گاهی موجب سؤال متدینین از اصل فلسفه آنها میگردد و در برنامههای تبلیغی خلل ایجاد میکند و حتّی با اهداف مقدس مسجد تعارض دارد، حکم شرعی در این رابطه چیست؟
مقام معظم رهبری: اگر قرار دادن آنها در مسجد با شئونات عرفی مسجد منافات داشته باشد و یا برای نمازگزاران مزاحمت ایجاد کند، اشکال دارد.
مقام معظم رهبری : این نذر، متولّی حسینیه و هیأت امناء آن را ملزم به قبول عَلَم نمیکند.
مقام معظم رهبری: فینفسه اشکال ندارد، ولی نباید این امور جزء دین شمرده شوند.
سؤال: عَلَم بزرگى وجود دارد که تاریخچه آن تقریباً به ۱۳۰۰ سال مى رسد و رسم بر این بوده و هست که از روز اوّل ماه محرّم تا روز عاشورا عَلَم را به تک تک منازل اهالى جهت زیارت مى برند و اعتقاد زیادى به آن دارند و حاجت مى گیرند. لطفاً دراین زمینه به سؤالات زیر پاسخ دهید:
الف) مبالغ هنگفتى به عنوان نذرى بر سر عَلَم مى بندند و بعضىها هم گوسفندى جلوى عَلَم قربانى مى کنند. وجه نقد و گوسفند قربانى به چه کسى تعلّق مى گیرد؟
ب) عَلَمداران که گروهى از سادات مى باشند، عَلَم فوق را ارثیه پدرى مى دانند که نسل به نسل از پدر به پسر منتقل مى گردد و وجوهات نذرى را بین خودشان تقسیم مى کنند. آیا این کار صحیح است؟ اگر صحیح است، آیا به اولاد دختر هم سهمى مى رسد؟
ج) با توجّه به اینکه جایگاه عَلَم در طول سال در امام زاده مى باشد، آیا چیزى از نذورات، به امام زاده نیز تعلّق مى گیرد؟
حضرت آیت الله مکارم شیرازی: الف. تا ج) با توجّه به اینکه چنین برنامه اى در روایات معصومین (علیهم السلام) مطلقاً نیامده است و از نظر تاریخى نیز مدرکى براى آن در دست نیست بر همه مؤمنین و مؤمنات لازم است که این کار را ترک کنند و نذورات خود را به هیئت امناى حسینیه که از میان افراد معتبر باید انتخاب شوند تسلیم کنند، تا نذورات را صرف مجالس عزادارى و کمک به ایتام و مستمندان کنند و اجازه ندهند افراد سودجو از نام مبارک امام حسین (علیه السلام) و پرچم، سوء استفاده کنند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی: با توجّه به اینکه دشمنان، پیرایه هایى به علامت مى بندند بهتر است از آن پرهیز شود و به پرچم هاى آبرومند ساده قناعت گردد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی: به طور کل از این گونه علامتها اجتناب کنید.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی: پرچمهایى که در عزادارى امام حسین (علیه السلام) حمل مى شود، چون متعلّق به عزادارى آن حضرت مى باشد محترم است، امّا حاجت را باید از خداوند با شفاعت امام حسین (علیه السلام) خواست، نه از عَلَم.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی: این کار در روایات اسلامى وارد نشده و بهتر است به جاى آن، مجالس پرشکوه عزادارى و دسته جات برگزار شود.
سوال: در مراسم عاشورا مراسمی، چون عَلَمگردانی، چهلچراغکشی و نخلگردانی چه حکمی دارند؟
آیت الله صافی گلپایگانی: مانع ندارد.
آیت الله صافی گلپایگانی: در مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین (علیه السلام) استفاده از عَلَم که تعظیم شعائر محسوب میشود بهشرط اینکه مشتمل بر مجسّمه ذیروح که حرام است نباشد، اشکال ندارد؛ بلکه مطلوب است.
سوال: در ایام عاشورا ضریحمانندی به نام نخل را به اسم و رسم عزاداری ملبّس به اَلبسه و اَقمشة فاخره میکنند، با عنایت به فتوای مرحوم حضرت آیتالله العظمی بروجردی که فرمود: هاند: «عزاداری در ایام عاشورا برحسب متعارف بلاد مختلف است و آنچه در هر بلدی مصداق عزاداری است مانعی ندارد»، نظر حضرتعالی در اینباره چیست؟
آیت الله صافی گلپایگانی: آنچه استاد عظیمالشأن ما+ در پاسخ سؤال مذکور فرمود: هاند موردتأیید اینجانب است.
سوال: آیا شمع روشن کردن در شام غریبان سیدالشهدا (علیه السلام) را بلااشکال میدانید؟ آیا از مصادیق بدعت نیست؟
آیت الله صافی گلپایگانی: اشکال ندارد.