اگر کسی بدون توجه به اهل بیت(علیهم السلام) و بدون توسل به آنان تنها دعا کند و از خدا هدایت و قرب او را بخواهد، خدا دعایش را مستجاب نمیکند بلکه باید ضمن توسل به اهل بیت و وارد شدن از راه آنان، دعا نیز بکند و هدایت خود را از خدا بخواهد.
1- بله خدای متعال دعای کسی که او را بخواند اجابت میکند: وَ قَالَ رَبُّکُمُ ٱدْعُونِیٓ أَسْتَجِبْ لَکُمْ (غافر ۶۰) ولی خدا برای هر کاری راهی قرار داده است و اگر کسی از آن راه استفاده نکند و با دعا از خدا بخواهد که او را به مقصدش برساند خدا دعای او را اجابت نمیکند؛ مثلاً خدا راه رفع عطش و تشنگی را نوشیدن آب قرار داده است، حال اگر کسی آب ننوشد و تنها دعا کند که خدا تشنگی او را برطرف سازد خدا به طور معمول دعای او را اجابت نمیکند.
2- مثال دیگر اینکه خدا راه درمان بیماری را استفاده از دارو قرار داده است، پس اگر بیماری بدون مصرف دارو تنها دعا کند که خدا او را شفا دهد، خدای سبحان به طور طبیعی این درخواست را نمیپذیرد.
اهل بیت(علیهم السلام) نیز مانند سایر اسباب، تأثیر و هدایتگر بودنشان به لطف و فضل الهی است و هدایت کننده اصلی و حقیقی خداست و اگر کسی اهل بیت را در هدایت یا برآوردن سایر حاجات، مستقل و جدای از لطف خدا بداند گرفتار شرک شده است.
3- بنابراین راه درست از دیدگاه قرآن این است که انسان از آب و دارو استفاده کند ولی در عین حال رفع تشنگی و شفای خود را از خدا بخواهد و ببیند زیرا اگر کسی معتقد باشد که آب به طور مستقل و بدون لطف خدا او را سیراب میکند و یا گمان کند که پزشک یا دارو به طور مستقل و بدون لطف خدا او را شفا میدهند، گرفتار شرک شده است زیرا سیراب کننده اصلی و حقیقی خداست: وَ ٱلَّذِی هُوَ یُطْعِمُنِی وَ یَسْقِینِ (شعراء ۷۹) چنانکه شفا دهنده حقیقی نیز پروردگار است نه دکتر و دارو: وَ إِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفِینِ (شعراء ۸۰)
4- اهل بیت(علیهم السلام) را هم خدای متعال وسیله و راه هدایت و قرب به خودش قرار داده است، چنانکه این مطلب در آیات و روایات بسیاری بیان شده است، برای نمونه: یَٰأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ وَ ٱبْتَغُوٓا۟ إِلَیْهِ ٱلْوَسِیلَةَ (مائده ۳۵) بنابراین اگر کسی بدون توجه به اهل بیت(علیهم السلام) و بدون توسل به آنان تنها دعا کند و از خدا هدایت و قرب او را بخواهد، خدا دعایش را مستجاب نمیکند بلکه باید ضمن توسل به اهل بیت و وارد شدن از راه آنان، دعا نیز بکند و هدایت خود را از خدا بخواهد.
5- البته باید توجه داشت که اهل بیت(علیهم السلام) نیز مانند سایر اسباب، تأثیر و هدایتگر بودنشان به لطف و فضل الهی است و هدایت کننده اصلی و حقیقی خداست و اگر کسی اهل بیت را در هدایت یا برآوردن سایر حاجات، مستقل و جدای از لطف خدا بداند گرفتار شرک شده است.