: نماز در مکتب انسان ساز اسلام از جایگاه ویژهای برخوردار است و هیچ عملی از اعمال دینی و افعال عبادی با آن قابل مقایسه نمیباشد و اگر خواسته باشیم تعالیم و دستورهای دین را درجهبندی و مراتبشان را مشخص نماییم، نماز در بالاترین درجه و مرتبه تعالیم دینی قرار دارد و از چنان ارزشی برخوردار است که سایر ارزشهای دینی در عرض آن قرار نمیگیرند و در دستورات نماز، سجده از ارکان آن و از لحاظ رفتاری زیباترین حالت بنده در برابر خداست.
شیعیان سجده بر زمین و آن چه از آن میروید را به شرط آن که خوراکی و پوشاکی نباشد جایز میدانند. اما غیر شیعه سجده بر همه چیز را روا دانسته و شیعیان را به بت پرستی متهم میکنند. افراطیهای از غیر شیعه میگویند: سجده بر خاک نه تنها مستحب و یا واجب نیست بلکه حرام است و هر کس از روی عمد مرتکب آن شود مشرک است.
دلیل ما برای سجده کردن بر مهر آن است که: اولا، شیعه و سنی به اتفاق، این روایت را نقل کرده اند که حضرت رسول اکرم(ص) چنین فرمودند: «جعلت لی الأرض مسجدا و طهورا: زمین برای من سجده گاه و از عوامل طهارت قرار داده شده است» با این حدیثاصل جواز سجده بر زمین اثبات میشود. ثانیا، آن که پیامبر(ص) جز بر زمین یا حصیر و آن چه که مثل آن از زمین می روید سجده نکردند، که این مطلب در روایت اهل تسنن نیز آمده است: «کان لا یسجد الا علی الارض».
همان طور که حضرت امام صادق(ع) نیز فرموده اند: «جز بر زمین یا آن چه که از زمین میروید سجده نکن»
پس سجده بر مهر، تعظیم خاک نیست بلکه سر ساییدن به خاک، کرنش در مقابل خداوند است و مهر نیز وسیله ای است جهت تسهیل و عبادت در هر مکان.
همه مسلمانان میگویند: سجده بر زمین و خاک آن صحیح است، بلکه برتر آن است که سجده بر خاک باشد چرا که احادیث فراوان نبوی این برتری را گوشزد فرموده است، و چون نیک بنگریم و سجده را در بوته اندیشه قرار دهیم خواهیم یافت که اوج افتادگی سجده است و غایت بندگی سر بر خاک گذاشتن.
پاسخی به یک شبهه
دلیل سجده کردن شیعیان بر مهر چیست؟
حقیقت آن است که نماز را به پاس نعمتهای بیکران الهی و عنایتهای لحظه لحظه و گوناگون آن خدای بزرگ بپا میداریم