جزییات خبرسازی درباره عملیات رژیم صهیونیستی در سوریه

ساعتی قبل در فضای مجازی و برخی از کانال های غیر رسمی اخباری مبنی بر عملیات نیروهای ضربت رژیم صهیونیستی در سوریه منتشر شد که در آن ادعا شده بود نیروهای رژیم صهیونیستی طی یک عملیات ویژه، با ورود به یک مرکز ایرانی، اقدام به ربودن دو تن از نیروهای ایرانی کرده اند. طولی نکشید که این گزارش در بیشتر کانال و شبکه های فارسی زبان بازنشر شده و به نوعی به یک دستاورد عملیاتی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شد!

اما یک بررسی ساده نشان میدهد که در هیچ یک از منابع عبری زبان از جمله هاآرتص و منابع مرتبط با رژیم صهیونیستی چنین خبری منتشر نشده و رسانه های عبری زبان نیز مدعی هستند که این خبر توسط یک رسانه سوری منتشر شده است.

پیشتر نیز برخی در فضای مجازی اخباری از این قبیل، در رابطه با اقدامات نظامی یا جاسوسی رژیم صهیونیستی در میان رده های بالای سیاسی و نظامی ایران در فضای مجازی منتشر شده بود که بررسی ها نشان داد، هیچ کدام یک از آنها توسط منابع رسمی عبری زبان مطرح نشده است و منشاء طرح این اخبار نامعلوم است.

حتی رسانه‌های عبری زبان نیز این خبر را به نقل از منابع عربی بازنشر کرده اند و در آن به این موضوع اشاره کرده اند که این خبر برای اولین بار توسط یک شبکه تلویزیونی سوریه مطرح شده است.

به عنوان مثال، در تصویر پایین، وب سایت اسرائیل هیوم در گزارش خود به این مسئله اشاره می کند که منبع خبر مطرح شده، یک شبکه سوری مخالف دولت این کشور است.

خبرسازی درباره عملیات رژیم صهیونیستی در سوریه

دیگر رسانه های عبری زبان نیز به این اشاره کرده اند که خبر منتشر شده، متعلق به یک شبکه سوری از مخالفان دولت بشار اسد است.

اما واقعیت پشت پرده انتشار این اخبار چیست؟

هدف پشت پرده انتشار اخباری از این دست، جنگ روانی و تغییر واقعیت های میدانی به تصورات نادرست ذهنی است. رژیم صهیونیستی که از ابتدای جنگ تا به الان، هیچ دستاورد قابل قبولی در جنگ نداشته و تنها اقدام به نسل کشی و ویرانی غزه کرده است، برای تغییر تصورات ذهنی، با کمک عوامل خود و اشخاص خودباخته ای که فریب قدرت پوشالی آنها را خورده اند، اخبار و گزارش های دروغی از این قبیل را منتشر می کند.

مشخصا می توان اهداف عوامل و مزدوران رژیم صهیونیستی در انتشار این خبر و دیگر اخباری از این دست که در رابطه با مسائل مختلف بیان می شوند را در دو مسئله بیان کرد:

۱- جنگ روانی روی جامعه ایران و بالا بردن سطح حساسیت ایرانیان نسبت به مسئله تقابل ایران و رژیم صهیونیستی و ایجاد سرافکندگی عمومی و القا تصویر قدرت از این رژیم.

۲- افکار سنجی در ایران: صهیونیست ها قبلا هم با انتشار اخبار دروغ از جبهه نبرد ایران و رژیم، تلاش کرده اند تا کیفیت و میزان واکنش دهی ایرانیان به اخباری از این دست و تاثیر آن بر روی اقدامات ناخودآگاه احتمالی را بررسی کنند.