نفس لرستان به شماره می افتد

پدیده آلودگی هوا در استان لرستان قصه‌ای است که سر دراز دارد و این روزهای درحالی‌که سومین ماه از فصل بهار در حال سپری شدن است موج جدیدی از گردوغبار هوای لرستان را در برگرفته است و بر اساس گزارش‌ها، شاخص استاندارد آلودگی هوا، اکثر شهرستان‌های استان در وضعیت بسیار ناسالم قرار دارند.

گردوغبارهایی که مدت‌هاست مهمان هوای استان شده‌اند و خیال رفتن هم ندارند تاجایی که در سال 94 استان لرستان بیش از 50 روز هوای آلوده تجربه کرد اما بااین‌وجود هنوز راهکاری برای مقابله با این پدیده از سوی مسئولان استان در نظر گرفته نشده است به نظر می‌رسد مردم استان همچنان باید با این پدیده خطرناک دست‌وپنجه نرم کنند و سلامتی‌شان در معرض تهدید باشد.

آلودگی هوای لرستان

الهام برنا؛مسئول مرکز پایش اداره کل محیط‌زیست استان لرستان در خصوص آلودگی هوای استان در گفت‌وگو با خبرافلاک گفت: 22استان درسطح کشور در چند سال گذشته درگیر آلودگی هوا هستند و در چند روز اخیر استان‌های غربی و جنوبی کشور برای چندمین بار بااین‌وجود پدیده روبرو شده‌اند.

وی بابیان اینکه درسال جاری  امروز دوازدهمین روز است که با آلودگی هوا روبه‌رو هستیم،گفت:این پدیده در شهرهای  کوهدشت رومشگان،پل‌دختر،سراب دوره وخرم آباد نسبت به بقیه شهرهای استان بیشتر است.

مسئول مرکز پایش محیط‌زیست لرستان اظهار داشت: بر اساس آخرین اطلاعاتی که ما داریم در شهرستان‌های کوهدشت و پل‌دختر آلودگی هوا 10 برابر حد مجازاست و شهرستان خرم‌آباد هم  هفت برابر حد مجاز است.

برنا با اشاره به این‌که گردوغبارها از جنوب و جنوب غربی کشور واردشده‌اند؛بیان کرد: جبهه‌ها و کانون‌های گردوغباری که در کشورهای همسایه جنوب و جنوب غربی ما وجود دارد علت آلودگی هوای استان است.

وی عنوان کرد: از صبح امروز تاکنون این پدیده روند افزایشی داشته است و طبق نظریه کارشناسی پیش‌بینی می‌شود این روند به‌صورت افزایشی تا پایان امروز ادامه یابد.

معاونت نظارت و پایش محیط‌زیست لرستان بابیان این‌که درحال حاضر غلظت ذرات گردوغبار در حال افزایش است، خاطرنشان کرد:غلظت ذرات در شهرستان کوهدشت و پل‌دختر که اولین جبهه مواجه ما با گردوغبار هستند بیشتراست.

آلودگی هوا در لرستان

برنا تصریح کرد: هوا استان بیش‌ازحد مجاز آلوده است بنابراین به شهروندان توصیه می‌شود تا حد امکان از ورزش کردن و فعالیت شدید در فضای باز خودداری کنند وسعی کنند در محیط‌های بسته بمانند.

وی گفت:در روزهای آلوده مردم از غذای چرب استفاده نکنند و از موادی که ویتامین ث دارد استفاده کنند وتا جایی که امکان دارد از خانه خارج نشوند و این موارد را رعایت کنند تا حداقل آسیب را در این زمینه را داشته باشیم و این غلظت ذرات گردوغبار کاهش پیدا کند و مهار شود.

درسال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین مسائل زیست‌محیطی در ایران مشکل آلودگی هواست که پدیده خطرناک ریز گردهای عربی هوای بسیاری از استان‌های کشور ازجمله لرستان را با آلودگی مواجه کرده است تاجایی که توجه همگان را به خود جلب کرده است.

بااین‌حال در جلساتی که با این موضوع برگزار می‌شود بارها و بارها به راهکارهای مقابله با آن اشاره می‌شود و راهکارهای بسیاری هم برای آن به تصویب می‌رسد که فقط در حد حرف باقی می‌ماند و خبری از اجرایی شدن مصوبات دیده نمی‌شود.

امید می‌رود در سال اقدام و عمل از سوی مسئولان حفاظت از محیط‌زیست در جهت کنترل آلودگی‌ها ابتکاری اندیشیده شود تا دیگربار شاهد آلودگی هوا نباشیم.