توضیحات تهیه کننده فیلم سینمایی «به وقت شام» درباره تغییرات سند ملی سینما

محمد خزاعی از اعضای کمیته سه نفره بررسی سند ملی سینمای ایران ضمن اشاره به اینکه این سند به زودی به کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود، گفت: سند ملی سینمای ایران، در حقیقت برمبنای اسناد بالادستی شامل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که در آن وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص شده است، اصول و سیاست‌های فرهنگی، وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی و اسناد برنامه‌های توسعه ۵ ساله جمهوری اسلامی ایران، تهیه و تنظیم شده است.

وی بیان کرد: در همین راستا و در این سند، به تولید محتوا، مشارکت‌های عمومی، فن آوری‌های روز، کارآمدی نظام نظارتی و به ویژه رکن اساسی سند ملی سینما یعنی مردم، صنوف و دولت سرلوحه این سند قرار گرفته است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «به وقت شام» توضیح داد: سند ملی سینمای ایران در ۳ بخش تنظیم شده است که شامل بخش چشم‌انداز، سیاست‌ها، نظارت و اجرا است که توسط کارگروهی که در کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، تنظیم شده است.

وی تاکید کرد: پیش از این پیشنهادهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیسیون هنر و معماری و حتی صنوف سینمایی جمع بندی شده بود و با بررسی این نظرها و پیشنهادها در نهایت این سند آماده شد. هفته گذشته آخرین جلسه تنظیم سند در کمیسیون هنر و معماری برگزار شد و سند موردنظر به این کمیسیون ارائه شد تا در جلسه آینده نظارت اعضای کمیسیون هنر و معماری گرفته شود و در گام بعدی برای آماده سازی مقدمات آن برای ارائه به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده شویم.

خزاعی با اشاره به اینکه سند ملی سینمای ایران، کلیات سینما را در برمی‌گیرد و تمام اجزا، مصوبات و قانون‌های آن در آینده به‌عنوان ضمایم به این سند اضافه می‌شود، گفت: به این معنا که در حال حاضر سند ملی سینمای ایران مصوب می‌شود و در مراحل بعد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است تا قوانین و آیین نامه‌های داخلی و یا آیین‌نامه‌های کلی که می‌خواهد مصوب کند، براساس این سند مدون کرده و در اختیار اهالی سینما گذارد.

وی تاکید کرد: در واقع سند ملی سینمای ایران در ۳ بخش طراحی شده که هر بخش موضوع‌های مختلفی را در برگرفته است و شامل کلیات سینمای ایران است. این درحالی است که زمانی که نام سند ملی سینمای ایران به میان می‌آید همه به این فکر می‌کنند که تمام مصائب و مشکلات سینمای ایران که شامل توزیع، تولید، بخش بین‌الملل و غیره می‌شود قرار است در این سند حل شود. تاکید می‌کنم که سند معمولا کلیات را شامل می‌شود و بعد اجزا در آینده مشخص می‌شود.

ما تا امروز سندی در حوزه سینما در کشور نداشتیم، چنین اسنادی می‌تواند به عنوان اسناد توسعه فرهنگ به شمار رود که از اهمیت بسیاری نیز برخوردار است، برهمین اساس، سند سینما در دستور کار است، سند معماری به پایان رسیده و به زودی وارد تنظیم سند تئاتر و موسیقی خواهیم شدتهیه‌کننده فیلم «امپراتور جهنم» ادامه داد: آغاز فعالیت ما در کمیسیون هنر و معماری برای تنظیم سند ملی سینمای ایران، نزدیک به یک سال و نیم پیش بود. در مرحله اول اعضای شورایی که حضور داشتند نزدیک به ۶ ماه روی سند اولیه کار کردند و در این مدت مجموع پیشنهادهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جواد شمقدری و حجت‌اله ایوبی مورد بررسی قرار گرفت. البته پیشنهادهای دوره حجت‌اله ایوبی متشکل از پیشنهادات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه سینما بود. در این میان پیشنهادهای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: در ادامه محمود اربابی به عنوان نماینده سازمان سینمایی به شورا دعوت شد تا برای آماده‌سازی سند ملی سینمای ایران ما را همراهی کند. طی ۶ ماه اخیر، پرونده سند از لحاظ کارگروه سینمایی شورای عالی انقلاب فرهنگی بسته شد و به کمیسیون هنر و معماری ارائه شد تا بعد از ارائه نظرات این کمیسیون، این سند به صحن شورا ارائه شود و به تصویب برسد.

محمد خزاعی گفت: فکر می‌کنم در خرداد ماه سال ۹۸ مصوبه شورا درباره سند ملی سینمای ایران را داشته باشیم، البته این امر و تاریخ آن کاملا به شورای عالی انقلاب فرهنگی بستگی دارد، البته اگر شورا نظرات و پیشنهادهایی نسبت به این سند داشته باشد، دوباره برای بررسی به کمیسیون باز می‌گردد.

وی تاکید کرد: ما تا امروز سندی در حوزه سینما در کشور نداشتیم، چنین اسنادی می‌تواند به عنوان اسناد توسعه فرهنگ به شمار رود که از اهمیت بسیاری نیز برخوردار است، برهمین اساس، سند سینما در دستور کار است، سند معماری به پایان رسیده و به زودی وارد تنظیم سند تئاتر و موسیقی خواهیم شد.

این سینماگر بیان کرد: این سند در سینمای ایران می‌تواند به عنوان یک مرجع برای نهادها و سازمان‌هایی باشد که در حوزه سینما کار می‌کنند تا براساس آن تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد. اما تاکید می‌کنم که شکل اجرایی و آیین‌نامه‌های اجرایی و نظارتی در آینده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس سند موردنظر نوشته می‌شود و در صورت لزوم برای افزودن موارد خاص، سند دوباره به کمیسیون هنر و معماری ارجاع داده می‌شود.

وی تاکید کرد: نقش نهادهای مختلف مرتبط با جریان سینما از صدا و سیما تا حوزه هنری در این سند مشخص شده است، حتی وظایف قوه قضاییه، نیروی انتظامی نیز در صیانت از صنوف سینمایی نیز دیده شده است. در همین راستا در سند ملی سینمای ایران بخشی تنظیم شده که صیانت از کیان سینمای ایران است تا بتوانیم از فعالان سینمای ایران حمایت کنیم. در این بخش است که نقش نیروی انتظامی، قوه قضاییه و شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص می‌شود تا بتوانند در راستای صیانت از کیان سینمای ایران ورود پیدا کنند.

این تهیه‌کننده و مدیر سینمایی بیان کرد: مسایل دیگر که در این سند به آن توجه شده است، بحث تولید، عرضه و نمایش است. همچنین مبحث امنیت شغلی، ممانعت از انحصارگرایی، گسترش اخلاق حرفه‌ای، رشد و بالندگی صنعت سینمای ایران در منطقه و جهان و همکاری‌های بین‌المللی، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری در صنعت سینمای ایران به منظور تشویق سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، ایجاد کمیته مشترک بازنگری در شیوه‌های آموزشی صنعت سینمای ایران (در این بخش وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و تحقیقات باید بتوانند نظام نامه آموزشی سینمای کشور را تنظیم و آماده کنند) نیز در این سند به صورت کلی آمده است که جزییات آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی می‌شود.

خزاعی در پایان گفت: موارد بسیاری در سند ملی سینمای ایران به صورت کلی دیده شده که بعد از انتشار از جزییات آن آگاه خواهید شد، در کل می‌توان گفت این سند موارد مختلف از جمله آموزش، تولید، عرضه بین‌الملل، امنیت شغلی، صنوف و غیره را مورد توجه قرار داده است.