محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی با اشاره به انتقادها درباره دستمزدهای نجومی بازیگران سینما و افزایش این دستمزدها به دنبال گرانی دلار و ناتوانی تهیهکننده داخلی در تولید، گفت: اگرچه دستمزد حِرَف مختلف در کشور متفاوت است اما باید پشت این دستمزدها منطق وجود داشته باشد، برای داشتن منطق نیز باید ابتدا اقتصادی آن فعالیت مدنظر قرار گیرد. اقتصاد و بازگشت سرمایه سینمای ایران ظرفیت مشخصی دارد لذا نباید هزینه تمام شده یک فیلم به بازگشت سرمایه آن غلبه پیدا کند.
نظاممند شدن دستمزدهای بازیگران با تحقق نظام تهیهکنندگی منسجم
معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی و سمعی، بصری با تاکید بر اینکه تمامی این اصول با داشتن نظام منسجم تهیهکنندگی محقق خواهد شد به همین دلیل این نظام تهیه و حدود سه هفته گذشته به نتیجه رسید، توضیح داد: نظام تهیهکنندگی با همکاری و مشورت تهیهکنندگان تدوین و برای اجرا ابلاغ شده است و اگر هرچه سریعتر در صنف تهیهکنندگی قوام و شکل بگیرد، مشکلات فوق نیز برطرف خواهد شد. با اجرای نظامنامه تهیهکنندگی بازیگر نمیتواند قیمتهای غیرمعقول به تولیدکننده بدهد چراکه با محدودیت از سوی صنف رو به رو میشود.
از این پس صدور هر پروانه ساخت براساس نظامنامه تهیهکنندگی ارزیابی میشود
حیدریان با تاکید بر اینکه تهیهکنندگان خود موظف به اعمال این نظامنامه هستند و اگر به هر دلیل حاضر به پرداخت پولی خارج از عرف شوند خود متضرر خواهند شد، اضافه کرد: از این پس هر پروانه ساختی صادر شود براساس این نظامنامه ارزیابی خواهد شد و با اجرای نظامنامه تهیهکنندگی بازیگر نمیتواند قیمتهای غیرمعقول به تولیدکننده بدهد چراکه با محدودیت از سوی صنف رو به رو میشود.
دستمزد بازیگران باید براساس رتبه، اقتصاد سینما، هزینه و سرمایه فیلم تعیین شود
وی همچنین توضیح داد: از این پس بازیگر نمیتواند قیمتهای غیرمعقول به تهیهکننده داده و آنها را در منگنه قرار دهند چراکه در این صورت با محدودیت از سوی صنف رو به رو خواهد شد. سهم بردن بازیگر از فروش مزموم نیست اما در تمام دنیا دستمزد بازیگران براساس رتبه و درجه خودشان، اقتصاد سینما، هزینه و سرمایه فیلم تعیین میشود.
تا آخر سال جاری وضعیت تهیهکنندگان موجود با نظامنامه جدید تطبیق نهایی داده میشود
معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی و سمعی، بصری در پایان خبر داد: احتمالا تا آخر سال جاری وضعیت تهیهکنندگان موجود با نظامنامه جدید تطبیق نهایی داده خواهد شد و این نظام میتواند پایه و اساس شکلگیری مابقی نظامها در صنعت سینما شود.