فرود یک جانباز۷۰% قطع نخاعی در «غار کهک»

سعيد آرمند،سرپرست گروه كوهنوردي بهار در استان اصفهان و غارنورد در اين باره به ايسنا گفت: اين حركت همزمان با برپايي نخستين همايش غارنوردي براي جانبازان و معلولان با شعار طبيعت زيبا براي همه انجام شد كه توانستيم سه جانباز جنگ تحميلي علاقهمند به كوهنوردي و غارنوردي را براي بازديد از زيباترين غار استان مركزي (كهك) هدايت كنيم.

به گفته وی، ‌ «سردار ناصر توبیانی» که در «عملیات والفجر۴» جانباز شده بود به همراه مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان نجف‌آباد و استان اصفهان(احمدنیا و رجایی) که آن‌ها نیز از جانبازان جنگ تحمیلی به‌شمار می‌آیند توانست از این غار که دهنه‌ آن چاهی به طول هشت متر است، فرود بیاید.

سرپرست این گروه غارنورد ادامه داد: فرود سه جانباز به یک غار که یکی از آن‌ها هم دچار ضایعه‌ نخاعی است برای نخستین بار در دنیا اتفاق می‌افتد‌. اگر این رویداد قبلا هم رخ داده باشد در جایی ثبت و اعلام نشده و مستنداتی برای آن پیدا نشده است.

او درباره‌ انگیزه‌اش از انجان این کار اظهار کرد: این افراد سال‌ها برای دفاع از این خاک تلاش کرده‌اند پس باید ارزش ایثار این عزیزان در جامعه جاری باشد‌. سردار ناصر توبیانی ۲۵ سال است روی ویلچر زندگی می‌کند و ما با هیچ چیزی نمی‌توانیم کارهای چنین عزیزانی را جبران کنیم.

وی ادامه داد: انسان دوستی‌ اولین انگیزه‌ ما برای انجام این کار بود. ما وظیفه داریم وقتی از طبیعت لذت می‌بریم‌ به شکرانه آن‌، این عزیزان را هم سهیم کنیم. جانبازان حتا اگر ضایعه‌ نخاعی و نابینا هم باشند حق دارند از این طبیعت لذت ببرند‌ ولی ما کاری کرده‌ایم که این حق از آن‌ها گرفته شده است. ما نمی‌خواهیم این کار نمادین باشد و تصمیم گرفته‌ایم این حرکت را ادامه دهیم.

سرپرست این گروه غارنورد با اشاره به آشنایی سه چهارساله‌اش با سردار ناصر توبیانی، گفت: این جانباز با ما همیشه طبیعت‌گردی می‌کند ولی علاقه داشت غارنوردی هم انجام دهد تا فرزندانش احساس کمبود و ناتوانی از جانب پدر نکنند‌ برای همین برنامه‌ریزی کردیم تا او به همراه دو جانباز دیگر که از مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند نیز بتوانند این کار را انجام دهند.

آرمند درباره‌ چگونگی فرود این جانباز به غار کهک که ورودی آن به صورت چاه است، ‌ توضیح داد: ورودی این غار هشت متر، چاهی و در ادامه، مسیر افقی است، ما به کمک آتش‌نشانی شاهین‌شهر که تجهیزات فنی در اختیارمان قرار داد توانتسیم این جانباز ضایعه نخاعی را با ۶۰ متر طناب و کابل وارد غار کنیم.

جوادنظام‌دوست مدیرعامل انجمن غارنوردان و غارشناسان ایرانیان نیز درباره‌ این حرکت به خبرنگار ایسنا، گفت: سناریوی غار کهک این بار نجات مصدوم از غار نبود بلکه قرار بود در کاری انسان‌دوستانه و زیبا و شاید برای نخستین بار در جهان، سه نفر از جانبازان دفاع مقدس داوطلبانه برای بازدید از زیبایی‌های غار کهک به داخل این دنیای پر رمز و راز زیرزمینی بروند. این حرکت به خاطر تعهد غارنوردان برای قدردانی از افرادی است که برای کشور جانفشانی کرده‌اند.

نظامدوست گفت: اين حركت آنقدر ارزشمند است كه جانباز ۷۰ درصد وقتي از غار بيرون آمد گفت؛ احساس ميكنم هنوز زنده هستم.