ماه مبارک رمضان از ساعتهای شلوغ و پر ترافیک تلویزیون محسوب میشود که سریالها، مجموعههای مناسبتی و ویژه برنامهها پای ثابت تلویزیون در این ماه شده اند.
اما چند سالی است که ویژه برنامه شبکه سه به تهیه کنندگی و اجرای احسان علیخانی از قابهای محبوب ماه مبارک رمضان شده است و توانسته مخاطبان زیادی را با خود همراه کند.
ایده اولیه «ماه عسل» متعلق به احسان علیخانی است که پس از اجرای برنامه مناسبتی «جزر و مد»در سالهای ۸۴ و ۸۵ تصمیم گرفت برنامهای مستقل برای ماه رمضان تهیه کند که به این ترتیب ماه عسل از سال ۸۶ متولد شد و تا کنون نیز ادامه یافته است.
به گفته تهیه کننده «ماه عسل» عوامل این برنامه به بیش از پنجاه نفر میرسند که از ماهها قبل از آغاز برنامه درگیر تولید و پیش تولید میشوند و در زمان پخش برنامه نیز به تعداد آنها اضافه میشود.
«ماه عسل» از جمله برنامههایی است که در تیتراژ پایانی آن خبری از اسامی و عوامل آن نیست و تنها به پخش موسیقی پایانی اکتفا کرده است. به همین بهانه به سراغ عوامل اصلی و ثابت «ماه عسل» رفته ایم تا بیشتر با عوامل پشت صحنه این برنامه آشنا شویم.
محمد پیوندی
از همکاران قدیمی علیخانی و از عوامل اصلی تیم محتوای «ماه عسل» به حساب میآید و بسیاری از فضاهایی را که ماه عسل تجربه میکند، او تدارک میبیند. در بازدید از پشت صحنه این برنامه با او به گفتگو نشستیم.
چگونه با احسان علیخانی آشنا شدید؟
باید به سال های قبل از ماه عسل برگردیم، من در آن سالها در گروه اجتماعی شبکه یک تازه شروع به کار با تلویزیون کرده بودم. در آن زمان احسان علیخانی در قالب باشگاه مهرورزان, کار برنامه سازی انجام میداد که از همان جا رفاقت من و احسان شکل گرفت، اما تجربه کار مشترک با هم نداشتیم تا در برنامه «صبح آمد» شبکه سه با هم شروع به کار کردیم.
جدا از رفاقت بین ما، واقعا احسان فردی مدیر و کاریزماتیک است که در وجودش قدرت هدایت یک جمع وجود دارد. از همان سالهای ابتدایی آشنایی احساس کردم یک انسان با استعداد در تلویزیون پیدا کرده ام که میتوانم کلی انرژی و مطلب جدید را در کنارش تجربه کنم. کار با او لذت بخش است، چون هر سال که میگذرد به تعداد گروه ما اضافه میشود که نشان از رضایت بخش بودن کار با او را دارد.
کار گروهی در تیم شما و اعتقاد به کار جمعی چگونه است؟
خود احسان به کار گروهی اعتقاد دارد، دلیل ماندگاری برنامههای پربیننده و موفق کار جمعی است که در این سالها ما به دنبال افراد جدید و فکرهای تازه میرویم تا از نظرات آنها استفاده کنیم چرا که امکان ندارد یک برنامه در تلویزیون چند سال در سطح بالا جایگاه خود را حفظ کند و انفرادی برنامه هدایت شود.
هماهنگی عوامل ماه عسل در طول این سالها چگونه شکل گرفت؟
همه ما از روز اول تا به امروز کنار ماه عسل قد کشیدیم و بزرگ شده ایم، این هماهنگی امروز ما یک دهه دوران جوانی همه تیم ما را شامل می شود.
وی در خصوص اینکه طراح دکور برنامه لقب بارسلونا را به تیم «ماه عسل» داده است، عنوان کرد: با تمام احترامی که برای پیمان قانع قائل هستم ، اما ما رئال مادرید هستیم، چون افتخارات زیادی را کسب کرده ایم.
زمان پیش تولید و تولید ماه عسل از ماهها قبل بوده است؟
برای ما که کار محتوا و سوژه انجام می دهیم اصلا ممکن نیست این تعداد قصه را روایت کنیم و کنار مردم زندگی و تنفس نکنیم، ارتباط و سوژه یابی زمان زیادی را میطلبد. ما امسال هم که ۳۰ قصه هر شب خود را روایت کنیم، ارتباطمان با آنها تازه شکل جدیدتری خواهد گرفت و شبیه یک خانواده میشویم کما اینکه هنوز با بسیاری از مهمانان سالهای قبل همچنان در ارتباط هستیم. مهمانان «ماه عسل»، ما و تیم ما را امین خود میدانند که زندگی شخصی خود را که گاهی نزدیکترین افراد خانواده شان از آن بی خبر است برای ما روایت میکنند. خیلی روزها عدهای از مردم با ما ارتباط می گیرند و بدون آنکه درخواست حضور در برنامه را داشته باشند، تنها از ما میخواهند که شنونده قصه زندگی آنها باشیم.
سوژه یابی ماه عسل چگونه است؟
ما اصولا به عنوان یک رسانهای که مردم به آن اعتماد دارند و در ساعات و لحظات عزیزی برنامه سازی میکنیم، باید شرایط را نیز در نظر بگیریم و موظف هستیم چشم و گوش جامعه خود باشیم. در سالهای اخیر سراغ جاهایی برای انتخاب و کشف سوژه میرویم که شاید کسی باور نکند. ما اگر موضوعات مهمی هم که احساس میکنیم باید مطرح شود، اما در نهایت به سوژه و قصه خوبی نرسیم قطعا روایت نخواهیم کرد و اصولا فرق ما در این است که باید دنبال قهرمان در قصهها برویم.
ما اساسا برنامه قصه محوری هستیم و احتیاج به راوی داریم که روایت گر خوبی باشد، اما نکتهای هم که وجود دارد، شاید تمام افراد راضی به تعریف ماجرا و قصه خود نباشند. در این سالها موضوعاتی هم بوده که خیلی اهمیت داشته و مطالبه اجتماعی از ما شده، اما چون قهرمان پیدا نکردیم از کنارش عبور کردیم.
خاطره و ماجرای خاصی در این سالها داشته اید؟
یک موقعیتی که برای ما در خیلی از برنامه ها پیش میآید این است که وقتی برنامه تمام میشود، مهمانان برنامه میپرسند پس برنامه زنده کی شروع میشود و این برای ما هم جالب است که مهمانان ما اینقدر احساس راحتی با «ماه عسل» دارند.
مسعود رجبیان
رجبیان یکی از کارمندان رسانه ملی که جزو تصویربرداران و مدیران تولید صدا و سیما به شمار میرود، از شروع برنامه ماه عسل در کناراین برنامه بوده است. او در گفتگویی کوتاه در این باره گفت:
از سال ۸۶ احسان ایده اصلی برنامه را داد و من از همان سال اول «ماه عسل» در مسئولیتهای مختلف در برنامه حضور داشتم.
دلیل ماندگاری چندین ساله ماه عسل؟
قطعا اجرای احسان علیخانی مهمترین نقطه قوت «ماه عسل» است و کمتر برنامهای وجود دارد که قدمت چندین ساله مثل ماه عسل داشته باشد. از ویژگیهای برنامه ما پیش تولید چندین ماهه قبل از آغاز برنامه است که توانسته به غنای برنامه بیفزاید. ما و برنامه ما یک کار گروهی است که سرپرستی تیم را احسان علیخانی بر عهده دارد و حرف آخر را او میزند. احسان همیشه بهترینها را از عوامل میخواهد به همین منظور ما همیشه به دنبال بهترین افراد هستیم تا خروجی خوبی داشته باشیم.
عوامل مخاطب پسند بودن ماه عسل؟
عوامل پشت دوربین ما همزمان برنامه را دنبال میکنند و همراه میشوند، من همیشه اعتقاد داشتم کارگردان تلویزیونی زمانی میتواند خوب دوربینها را سوئیچ کند که توجه کامل داشته باشد و برنامه را گوش کند. از نکات مهم دیگر برنامه ما این است که ما در طول این سالها کمترین تغییرات را داشته ایم، با اینکه جاهایی هم دچار اشتباه شده ایم، اما پای خطای خود ایستاده ایم و اصلاح کرده ایم.
خاطره ای از سال های حضور در ماه عسل دارید؟
سالهای گذشته وقتی برنامه روی آنتن بود، گوشهای از دکور داخل صحنه به دلیل سوختن تکه پارچهای آتش گرفت، که همان لحظه مجبور شدیم به دلیل زنده بودن برنامه با دست آتش را خاموش کنیم، چرا که اگر این کار را انجام نداده بودیم دکور به طور کامل جلوی چشم بینندگان در آتش میسوخت.