بیژن کامکار درباره جایگاه موسیقی ایرانی در زندگی امروز به هنرآنلاین، گفت: آنچه ما امروزه بهعنوان موسیقی ایرانی میشناسیم، الهام گرفته از نواهایی تحت عنوان ردیفهای موسیقی ایرانی (موسیقی سنتی) است که متأسفانه امروزه موسیقی سنتی در میان حجم بالای انواع موسیقی بیپناه و مهجور مانده است و با تبلیغات بسیار و سرمایهگذاریهای بیحد و شمار در تغییر ذائقه مردم از ابر رسانهها تا متولیان موسیقی، توانستهاند سلیقه مردم را به سمت موسیقیهای مصرفی و بیارزش که خلاف احساس مردم است، بکشانند؛ مردمی که عاشق ایران، فرهنگ و ادبیات غنی و پراحساس کشورشان هستند، شنونده موسیقیهای بیارزش شدهاند.
نوازنده گروه کامکار درباره نقش موسیقی ایرانی در تربیت صحیح کودک گفت: سؤالی کردید، کردید کبابم! زمانی که از طرف مسئولین تدریس موسیقی به کودکان ممنوع شد، خیلی از هنرمندان به شکلهای مختلف تدریس موسیقی به کودکان را ادامه دادند؛ این کار یک دلیل مهم داشت و آن اینکه کودک آماده آموزش و یادگیری است به همین دلیل افرادی چون سودابه سالم و ناصر نظر در این مسیر سخت، بهشدت زحمت کشیدند و هنرمندانی را به جامعه موسیقی معرفی کردند، بهطوریکه بسیاری از هنرمندان جوان امروزی از همان کلاسهای ارف پا به دنیای موسیقی گذاشتند. امروزه بخش تربیت موسیقی به کودک تا حدی تقویتشده اما بخش تولید موسیقی برای کودک همچنان کمجان است؛ کودکان موسیقی مخصوص به خودشان را لازم دارند که متأسفانه به دلایل مختلف این امکان فراهم نیست. نقش و جایگاه موسیقی کودکان در ارتقا سطح فرهنگی جامعه بهشدت مهم است اما متأسفانه به دلیل تولید نشدن موسیقی مخصوص کودک، هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است.
این هنرمند درباره جشنواره موسیقی "نوای خرم" که امسال چهارمین دوره را آغاز کرده نیز بیان کرد: طبیعی است که تکرار ملودیهای ماندگار و جاویدان اساتیدی چون روحالله خالقی، مهدی خالدی، علی تجویدی، همایون خرم، حبیبالله بدیعی و پرویز یاحقی میتواند گوش کودک را به موسیقی استاندارد و درست عادت دهد که با تکرار و گذشت زمان در شخصیت اجتماعی فرد تأثیرگذار خواهد شد؛ واضح است که سطح توقع ذائقه موسیقایی فرد بالا میرود و نمیتواند به شنیدن هر نوع موسیقی تن بدهد. جشنواره موسیقی "نوای خرم" باهدف قرار دادن تربیت و پرورش روح کودک که هنوز به ناپاکیها و زشتیها آغشته نشده، میتواند آینده روشنی را برای جامعه موسیقایی کشور بسازد.