علیرضا امینی از مدیران برگزاری کنسرت «بگو کجایی» در ابتدای این نشست خبری گفت: مجموعه آثار فاخر کلاسیک ایرانی که از عمر تولید آن بیش از نود سال می گذرد در برگیرنده ویژگی های خاصی هستند. این آثار، آثاری هستند که به صورت سینه به سینه منتقل شده اند و یکی از هنرمندانی که طی دهه های گذشته از خود کارهای بسیار ارزشمندی بر جای گذاشته استاد مجید وفادار است که قطعه های مربوط به این هنرمند تاثیر بسیاری در حوزه شنیداری موسیقی اصیل ایرانی داشته است. این هنرمند نزدیک به سیصد تصنیف دارد که خوشبختانه هم دست نویس آنها وجود دارد و هم بیش از دویست قطعه از آنها به صورت شنیداری قابل دسترسی است.
وی ضمن معرفی برخی از آثار و برنامه های پیش روی موسسه ای که در آن فعالیت می کند، ادامه داد: در ارکستر مجید وفادار ساختار زهی و بادی رنگ و طعم خاص خود را داشت و ما باید به دنبال ارکستری می گشتیم که چنین قابلیتی را داشته باشد و تنها ارکستری که توانست به ما کمک کند ارکستر «چکاوک» بود که در این کنسرت همراه ارکستر «نیایش» حضور دارد. ما تمام تلاش خود را انجام دادیم که رنگ و بوی آثار قدیمی مجید وفادار حفظ شود به همین جهت علاوه بر استفاده از ارکستر چکاوک از صدای محمد معتمدی نیز استفاده کردیم.
کارهای عجیب و غریب برای جذب مخاطب
محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی هم در این نشست گفت: خیلی خوشحالم پس از سال ها قرار است پروژه ای به صورت منسجم آثاری از هنرمندان ایران را به صحنه برود. این آثار همواره ورد زبان مخاطبان موسیقی ایرانی بوده اند ولی خالقان این کارها کمتر به مخاطبان معرفی شده اند به همین منظور هدف ما از برگزاری این کنسرت این است که غفلت های موسیقی ایرانی را جبران کنیم و به جریان پیوند موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی پاپ در ارکستر گلها توجه کنیم. قطع شدن این رشته و کنار گذاشته شدن این استادان از موسیقی باعث شد تا از به دست آوردن ذائقه موسیقی اصیلی ایرانی باز بمانیم و به کارهایی روی بیاوریم که بسیار عجیب و غریب است. ما دوست داریم این رشته های پاره شده را به هم متصل کنیم تا موسیقی ایرانی در همان فرمت خود با توجه به ذائقه مخاطب امروز ایرانی ارائه شود.
ما تمام تلاش خود را انجام دادیم که رنگ و بوی آثار قدیمی مجید وفادار حفظ شود به همین جهت علاوه بر استفاده از ارکستر چکاوک از صدای محمد معتمدی نیز استفاده کردیماین خواننده موسیقی ایرانی با اشاره به رابطه شعر و ترانه با موسیقی اصیل ایرانی بیان کرد: یکی از دلایلی که موسیقی اصیل ایرانی در ارتباط با مخاطب موسیقی ایرانی دچار چالش است، موضوع شعر و ترانه است. شما اگر دقت کنید، می بینید که ترانه های زیادی برای موسیقی سروده شده اند که ترانه سرا آن را مختص موسیقی نوشته است. ترانه مانند لباسی است که بر قامت موسیقی نواخته می شود ولی غزل مانند عبایی است که ما آن را بر قامت موسیقی می دوزیم به همین جهت بر این باورم اگر قرار است غزل در موسیقی استفاده شود باید واژه ها و ترکیب های جدیدی که در زندگی مردم ملموس تر است نیز مورد استفاده قرار گیرد که خوشبختانه در فضای ادبی امروز شاعران بسیار خوبی هستند که سروده های بسیار به روزی هم دارند.
وی درباره مقوله بازسازی و بازخوانی آثار پیشکسوتان موسیقی ایرانی ادامه داد: آثاری که در این کنسرت برای مخاطبان اجرا می شوند، غیر از چند قطعه در جامعه امروز ما کمتر شنیده شده است. شما اگر کمی جستجو داشته باشید متوجه می شوید عموما آثار بازسازی شده باید همانی باشد که قبلا توسط آهنگساز یا خواننده خلق شده بود. من به خاطر دارم وقتی قرار بود در محضر استاد محمدرضا لطفی قطعه «ایران ای سرای امید» را بازسازی کنیم ایشان دائم به این موضوع تمرکز داشت که در بازسازی ها باید به هدف بازخوانی و بازسازی توجه کرد. به هر حال هدف ما در برگزاری کنسرت پیش رو این است که انقطاع تاریخی که بین موسیقی اصیل ایرانی قدیم با موسیقی امروز ایران ایجاد شده به سهم خود مرتفع کنیم زیرا همه امروز نتایج این انقطاع تاریخی را هم در موسیقی ایرانی و هم در موسیقی پاپ می بینیم. ما می خواهیم با این برنامه و برنامه های مشابه فضایی را در سبد شنیداری مخاطب فراهم کنیم که این انقطاع دیگر وجود نداشته باشد.
یک علامت سوال بزرگ در برابر عملکرد رسانه ملی
معتمدی در ادامه این نشست در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره حمایت رسانه ملی از موسیقی تصریح کرد: من حدود بیست سال است که در حوزه موسیقی فعالیت می کنم و با اینکه اعتراضی ندارم اما باید بگویم حمایتی هم از رسانه ملی ندیدم و این یک علامت سوال بزرگ برای من است و نمی دانم چه جریاناتی در کار بوده که این رسانه هیچ وقت رسانه من نبوده و من در مقایسه با خیلی از هنرمندان از آمار خوبی برای پخش آثارم در صدا و سیما برخوردار نیستم.
وی ادامه داد: متاسفانه صدا و سیمای ما در سال های اخیر به خودی خود منشا جریانی نبوده و همواره وقتی اثری در بازار موسیقی پرفروش شده به سراغ همان آثار رفته و از این کارها استفاده می کند در حالیکه مجموعه ای چون سازمان صدا و سیما با این ابعاد، باید خودش جریان ساز باشد و خودش ذائقه مخاطب را تعیین کند.
از مسئولان وام نمی خواهم، مشکل جای دیگری است
رضا شایسته رهبر ارکستر «چکاوک» هم در این نشست رسانه ای با انتقاد از کمبود حمایت های دولتی از ارکسترهای خصوصی بیان کرد: چرا وقتی از توسعه اشتغال سخن می گوییم این موضوع نباید در حوزه هنر اتفاق بیفتد؟ آیا از یک ارکستر چهل نفره نباید حمایتی انجام گیرد؟ من انتظار دریافت وام از مسئولی را ندارم اما خواسته ام این است که در حوزه اجاره سالن کمک بیشتری کنند و از دستاندازی هایی که در حوزه موسیقی ایجاد می شود، جلوگیری کنند. من عاجزانه از مدیران دولتی می خواهم نسبت به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند چرا که گروه ها و ارکسترهای به شدت نیازمند حمایت بیشتری هستند.
ترانه مانند لباسی است که بر قامت موسیقی نواخته می شود ولی غزل مانند عبایی است که ما آن را بر قامت موسیقی می دوزیموی درباره جزئیات اجرای ارکستر چکاوک در کنسرت پیش رو اظهار کرد: وقتی آقای امینی پیشنهاد برگزاری این کنسرت را به مجموعه ارکستر چکاوک داد ما تمام تلاش خود را انجام دادیم که کارهای ارائه شده بیشترین نزدیکی را به آثار استاد مجید وفادار داشته باشد. در حوزه خوانندگی هم باید بگویم که محمد معتمدی از جمله هنرمندانی است که حساسیت بسیار بالایی برای حضور در ارکسترها و کنسرت های زنده دارد و من همواره به این موضوع دقت زیادی داشته و همواره خواهان حضورش در برنامه هایمان بودم. برنامه پیش رو در دو بخش اجرا می شود که در هر بخش آثار استاد مجید وفادار برای مخاطبان ارائه می شود و ما در هر قسمت بخش های آوازی نیز داریم که به خوانندگی آقای معتمدی اجرا می شود.
شایسته گفت: بازسازی آثار قدیمی کار بسیار سختی است و لازم است که روی اجرای زنده این آثار تمرکز بیشتری داشته باشیم.
کنسرت «بگو کجایی» به خوانندگی حمد معتمدی با حمایت شرکت «شیناتک» (گروه هنری موزاوی) و همراهی انجمن موسیقی ایران ساعت ۲۱:۳۰ روز نهم شهریور ماه در برج میلاد تهران با قطعات مجید وفادار اجرا می شود. در این کنسرت قطعات «به سوی تو»، «سفری در شب»، «غرور شکسته»، «گلباران»، «گل اندام»، «چون تو را دیدم»، «جلوه هستی» و «محفل مستی» اجرا خواهد شد. این آثار از جاودانه های استاد مجید وفادار هستند که توسط معتمدی و با همراهی ارکستر «نیایش» که در این اجرا میزبان نوازندگان مهمان ارکستر «چکاوک» است به صحنه خواهد رفت.
رونمایی از آلبوم جدید معتمدی، رونمایی از تکنوازی های مجید وفادار و رونمایی از کتاب زندگینامه و آثار مجید وفادار از جمله برنامه های جانبی این کنسرت است که قرار است بعداز ظهر نهم شهریورماه در سالن رودکی برج میلاد برگزار شود.