آقای وزیر مدیرش را به خاطر دل آلمانی ها حذف کرد!

خرداد ماه سال 95، یکی از بزرگترین رویدادهای بین‌المللی در بخش کارتون و کاریکاتور رقم خورد که در این اتفاق هنرمندانی که به موضوع هولوکاست پرداختند، تقدیر شدند. البته آثار این مسابقه گویای این بود که متولیان برگزاری، به دنبال نفی یا اثبات هولوکاست نبوده‌اند.

یکی از حواشی برگزاری اختتامیه دومین مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست، حضور «مجید ملانوروزی» مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس موزه هنرهای معاصر تهران بود که وی به خاطر حضور در این مراسم مورد انتقاد روزنامه‌های آلمانی قرار گرفت.

حضور ملانوروزی در اختتامیه دومین مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست

این انتقاد در حالی اتفاق افتاد که چند هفته قبل از آن تفاهم‌نامه‌ای بین «مجید ملانوروزی» و «هرمان پارتسینگر» بنیاد میراث فرهنگی پروس امضا شد و در پی آن قرار شد بر طبق آن از دسامبر سال 2016 تا فوریه‌ی سال 2017 مجموعه‌ای از آثار هنری موزه‌ی هنرهای معاصر تهران در ناسیونال گالری شهر برلین به نمایش گذاشته شود.

این تفاهم‌نامه به عنوان موفقیتی برای طرف آلمانی تلقی می‌شد چرا که بخشی از آثار هنرمندان ایرانی و اروپایی که در 40 سال گذشته کمتر در معرض دید قرار داشت، برای چندماه به آلمانی‌ها سپرده می‌شد. اما با این حال با توجه به تمام خدماتی که وزارت ارشاد پس از برجام به کشورهای اروپایی در حال عرضه است اما طرف مقابل در هیچ کدام از نگاه‌هایش نسبت به ایران و مقامات ایرانی کوتاه نیامده؛ به گونه‌ای که گویا چندان موافق حضور ملانوروزی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در نمایشگاه آثار این موزه در برلین نیستند.

امضای تفاهم‌نامه‌ای بین «مجید ملانوروزی» و «هرمان پارتسینگر» بنیاد میراث فرهنگی پروس

لذا بر این اساس، وزارت ارشاد در تصمیمی منفعلانه اقدام به حذف مجید ملانوروزی برای حضور در این نمایشگاه در برلین می‌کند و به جای وی علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، به این سفر می‌رود.

در اینجا چند نکته قابل توجه وجود دارد که چرا باید وزارت ارشاد به جای لغو برگزاری نمایشگاه، اقدام به حذف یکی از مدیران خود می‌کند؟

نکته دیگر این است که این موضوع تنها یک نمونه از فشارهای رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در مخالفت با حضور مجید ملانوروزی در آلمان و برپایی این نمایشگاه است؛ چرا باید وزارت ارشاد در برابر هجمه‌های رژیم صهیونیستی کوتاه بیاید؟ این موضع منفعلانه وزارت ارشاد نشان از چیست؟ مگر حضور در اختتامیه هولوکاست جرم است و چرا نباید وزارت ارشاد درباره این برخورد آلمان جواب قاطعانه‌ای بدهد؟ در حالی که اگر این اتفاق برای طرف آلمانی رخ می‌داد، آنها قاطعانه و عزتمندانه از هنرمند و مدیر خود دفاع می‌کردند.