به گزارشافکارخبر،نشست شب جمعه ۲۲ آبان به تحلیل و واکاوی سینمای کیا رستمی با حضور سیف الله صمدیان و فیلمسازان در سالن ۴ پردیس سینمایی چهارسو اختصاص داشت. صمدیان در این جلسه به این اشاره کرد که نیازی به اسطوره سازی از کیا رستمی نداریم بلکه بودن در قامت یا مسیر امثال کیا رستمی واقعا پشت کار میخواهد.
در ابتدای این جلسه سیف الله صمدیان از علی کریم به عنوان یکی از شاگردانی که کارگاههای آموزشی کیا رستمی را تجربه کرده و برای مجموعه فرش ایرانی فیلم ساخته بود، دعوت کرد و گفت: این فیلم چفت و بست داستانی دکوپاژ شده دارد و میخواهم بدانم که چه طور شد درباره فرش فیلم ساختید.
کریم در پاسخ به سوال صمدیان عنوان کرد: من از پروداکشنهای تاریخی بزرگ میآیم، دچار نوعی سرگشتگی بودم و دنبال انگیزههای مهاجرت میگشتم و متوجه شدم کیا رستمی کارگاه فیلمسازی دارد. ۳ ماه کارگاه طولانی، تمام تجربهای بود که داشتم. من قبلا در سینما کار کرده بودم اما جرأت فیلمسازی پیدا نمیکردم اما با حضور در این کارگاهها طی چهار روز آخر قدرت و حتی انگیزه برای رقابت در فیلمسازی را به دست آوردم. فیلم من بین ۱۰۰ فیلم بهترین فیلم کارگاه کیا رستمی شناخته شد.
وی ادامه داد: شیفته سینمای کیا رستمی نبودم و در اولین جلسه کارگاه دیدم کیا رستمی مثل کارهایش رفتار میکند و این صداقت باعثجستجوی آثار کیا رستمی و پیدا کردن خود کیا رستمی با حضور خودش بود. زبان این هنرمند عین اثرش است. او نزدیکتر به واقعیت کار میکند و همین باعثپیدا کردن مسیرم شد و چارهای نداشتم.
کریم درخصوص علت فیلمسازی بلند خود(من عاشق سپیده صبحم) گفت: فیلم کوتاه «آسانسور» را به پوسان بردم و این باعثآشنایی با امیر نادری شد و او بعد از دیدن فیلمم از من خواست که یک فیلم بلند بسازم و این مهمترین دلیل برای ساختن فیلم بلندم شد که نماینده جشنواره ونیز در سال ۲۰۰۸ بودم. ما به شدت تحت تأثیر بزرگنمایی سینمای جهان هستیم و کسانی امثال کیا رستمی تلاش میکنند زیورآلات سینما را از آن دور کنند. این برایم خیلی ارزشمند است که به جهان بینی کیا رستمی برسم.
صمدیان در ادامه از قول کیا رستمی گفت: فیلمسازی کوتاه را هیچ وقت فدای فیلمسازی بلند نکنید و هر کدام به جای خود ارزشمند است. او عاشق کار است و برایش بزرگترین نعمت خلقت محسوب میشود. اگر موقعیت این نوع فیلمسازی را بدانید، هیچ تفاوتی بین فیلمهای کوتاه و بلند او از لحاظ حسی وجود ندارد. باید عاشق تلاشی باشد که منجر به خلق یک اثر میشود.
او درخصوص فیلم «ABC آفریقا» ساخته کیا رستمی که مورد پسند اسکورسیزی واقع شده بود، گفت: اسکورسیزی گفته بود که ۸ بار این فیلم را دیده است و آرزو کرده که بتواند مثل ما فیلم بسازد چون در آمریکا امکان ندارد که بخواهید دوربین را در زوایای مختلف از راههای غریب ۳۶۰ درجه بچرخانید و همه چیز باید حساب شده باشد.
صمدیان افزود: آدمهایی مثل اسکورسیزی چنین برخوری با سینمای ایران دارند و امیدوارم دیگر فیلمسازان نیز این راه را ادامه دهند. داوران مراکشی میگفتند ما نمیتوانیم تصاویر را چندان نمایش دهیم اما کیا رستمی آبروی جهان اسلام است.
این فیلمساز در خصوص سینما گفت: سینما در قیاس با سن و سال نقاشی خلق نشده و بچه خلف عکاسی است. همه کارگردانان در حال تجربه هستند و هرکس جهان بینی خود را دارد. ما باید برای تک تک پرسوناژها و حتی تکان خوردن برگی، جهان بینی و برنامه داشته باشیم.
علی اوسیوند: از کسانی که برای دیدن فیلم کوتاه آمدند تشکر میکنم
بازیگر فیلم اخراجی ها، گفت: وجود این همه مخاطبی که برای دیدن فیلم کوتاه به سالنها میآیند باعثخوشحالی من شده و من از طرف خودم از آنها تشکر میکنم.
علی اوسیوند بازیگر سینما و تلویزیون در گفتوگو با ستاد خبری سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، گفت: از نظر من جشنواره فیلم کوتاه یکی از مهمترین جشنوارههایی است که در کشور برگزار میشود. زیر بنای سینمای حرفهای دنیا فیلم کوتاه است. فیلمهای کوتاه به دلیل بکر و ناب بودن و صداقت و پاکی که دارد، میتواند حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد و قطعا از تاثیرگذاری زیادی هم برخوردار خواهد بود.
وی ادامه داد: باید آزادی بیان در فیلم کوتاه بیشتر باشد تا بتواند به جایگاه خود دست پیدا کند. ما با حمایت فیلمهای کوتاه میتوانیم به یک سینمای حرفهای خوب دست پیدا کنیم.
اوسیوند اظهار کرد: کسانی که وارد سینمای فیلم کوتاه میشوند عاشقان سینما هستند، چون بیشتر این فیلمها با کمترین بودجه ساخته می شود؛ باید از کسانی که در سینمای فیلم کوتاه سرمایهگذاری میکنند تقدیر و تشکر ویژه صورت گیرد.
وی افزود: برگزاری جشنوارهها فیلمسازان جوان را سر ذوق میآورد و باعثایجاد انگیزه در فیلمسازان جوان میشود. وجود این همه مخاطبی که برای دیدن فیلم کوتاه به سالنها میآیند باعثخوشحالی من شده و من از طرف خودم از آنها تشکر میکنم.
سینما با فیلم داستانی آغاز شد
دومین جلسه از سلسله نشستهای ضرورت تجربه گرایی در سینما که با عنوان خواستگاههای اجتماعی سینمای تجربه گرا و ضرورت تاریخی آن بود؛ که با حضور ناصر فکوهی و محمدرضا اصلانی طی دو سانس و با تاخیر ٣٧ دقیقهای در سانس اول در روز جمعه ٢٢آبان ماه برگزار شد.
در ابتدای نشست ناصر فکوهی با طرح سوالی با این مضمون که سینمای تجربی چست و چه رابطهای با اثر واقعی به طور مساوی امر اجتماعی و بازنمایی امر واقعی که در شکل سینمای آن وجود دارد و پاسخ به این سوال پرداخت و در ادامه مثالهایی از شخصیتهای مهم سینمای تجربی مطرح کرد و سپس سکانسی از فیلم آتش سبز محمد رضا اصلانی را پخش و به تحلیل آن پرداخت.
وی برای پاسخ به سوالش مقدمهای با این مضمون مطرح کرد: تاریخ سینما در ابتدا بر عکس تصور خیلی از افرادی که میپندارند سینما با فیلم داستانی آغاز شده است با سینمای مستند شروع شد.
این منتقد سینما افزود: نخستین فیلمهای ساخته شده در اواخر قرن١٩ و ٢�، فیلمهایی هستند که صحنههایی ساده از زندگی را نشان میدهند که هدف آنها به وجود آمدن گونهٔ جدیدی از ثبت واقعیت بوده است و هدف آنها ساختن ابزار روایی نبوده است.
این استاد دانشگاه و تحلیلگر فیلم با اشاره به اینکه از لحاظ تعریف فنی سینما یعنی تداوم عکاسی، ادامه داد: وقتی که سینما به عنوان یک تداوم مطرح میشود یعنی سکوت و سکونی که به حرکت تبدیل میشود و آن زمانی ست که میتواند شروع به حمل معنا کند و این حمل معنا باعثایجاد تغییر در تاریخ سینما میشود.
فکوهی با بیان اینکه بعد از وارد شدن سینمای داستانی توانست از مستند پیشی بگیرد، توضیح داد: بعد از این اتفاق این عنوان که سینما با فیلم مستند آغاز شد، به کلی فراموش شده و سینمای مستند تبدیل به یک امر حاشیهای در کنار سینمای داستانی تبدیل میشود.
وی ادامه داد: پس از این اتفاق سینما به فرمی از بازنمایی واقعیت تبدیل میشود که این موضوع باعثآن شده که سینما با عنوان ابزاری قوی و تاثیر گذار شناخته شود.
این مدرس سینما در ادامه نمونههایی از شخصیتهای موثر در سینمای تجربی را برای پی بردن به این موضوع که سینمای تحربی چگونه با واقعیت ارتباط برقرار میکند عنوان کرد و گفت: ژیگا ورتف، ژانرو گدار، اندی وارهول و وودی آلن شخصیتهای تاثیر گذار بر سینمای تجربی بودند.
در ادامه سکانسی کوتاه ازفیلم آتش سبز به کارگردانی محمدرضا اصلانی پخش شد و فکوهی به تحلیل آن پرداخت.
شناسه خبر:
۴۶۴۴۴۳
آخرین اخبار روز سوم جشنواره فیلم کوتاه تهران
علی کریم به عنوان یکی از شاگردانی که کارگاههای آموزشی کیا رستمی گفت: صداقت کیارستمی باعثجستجوی آثار وی و پیدا کردن خود کیارستمی با حضور خودش شدم. زبان این هنرمند عین اثرش است. او نزدیکتر به واقعیت کار میکند و همین باعثپیدا کردن مسیرم شد.
۰