به جوانان فرصت ساخت فیلم دفاع مقدس دهید

گروه فرهنگ و هنر -مهدی رحمانی به خبرنگارافکارنیوزپیرامون سینمای دفاع مقدس و نحوه پرداخت به آن گفت: جنگی که در ایران رخ داد و هشت سال به دراز کشید یک دفاع مقدس بوده که در آن تمام مردم نقش داشتند به همین خاطر نباید از اتفاقاتی که در جنگ رخ داد، برداشت شخصی کرد. مردم ما در یک برهه از تاریخ درگیر این جنگ شده بودند و افراد مختلف با اعتقاد، انگیز، دلایل و هدف‌های خاص خودشان به جبهه رفتند و از همه چیزشان برای دفاع از خاک کشورشان گذشتند.

به گزارشافکارنیوز، وی ادامه داد: به همین خاطر باید بستر را به گونه‌ای فراهم کرد تا جنگ و اتفاقات آن مصادره نشود و هم بتوانند به سهم خودشان راوی اتفاقات جنگ باشند. موضوع جنگ از دیرباز یک کهن الگو برای روایت بوده است به همین خاطر افراد فارغ از دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی‌شان به این موضوع در طول تاریخ به این موضوع می‌پرداختند.

او اضافه کرد: جنگ ما یک جنگ سیاسی نبود. بلکه یک دفاع مقدس بود و همه مردم ما در مقابل تجاوزات دشمن ایستادگی کردند و از این جهت موضوع برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.

رحمانی در پاسخ به این سوال که آیا فیلمسازان جوان ما تمایلی به ساخت فیلم در ژانر دفاع مقدس دارند، اظهار داشت: متاسفانه در جامعه ما همواره این نگاه از سوی پیشکسوتان نسبت به نسل جوان وجود دارد که آنها درک مناسبی را نسبت به اتفاقاتی نظیر جنگ ندارند در حالی که این موضوع صحت ندارد. نسل جوان ما هم دغدغه پرداخت به این حوزه را دارند، منتهی باید بستر برای فعالیت‌شان در ژانر دفاع مقدس فراهم شود. متاسفانه این برچسب‌ها به قدری از سوی برخی از فیلمسازانی که در ژانر دفاع مقدس فعالیت می‌کنند به جوان‌ها زده شده است که اگر مسئولین هم بخواهند بودجه‌ای را برای کار در این حوزه اختصاص دهند، ترجیح می‌دهند که صرفا به سراغ همان عده خاص بروند. و فیلمسازان جوان فرصت کار در این فضا را پیدا نکنند.

کارگردان فیلم سینمایی «برف» و «دیگری» خاطر نشان کرد: من با خط کشی کردن کارگردان‌ها در یک ژانر موافق نیستم و به نظرم نباید این تفکر به وجود بیاید که فردی اگر در فضای دیگری به غیر از سینمای دفاع مقدس کارکرده نباید دغدغه کار در این حوزه را داشته باشد. در هیچ جای دنیا یک کارگردان خودش را به یک ژانر اعم از جنگی باشد تا… محدود نمی‌کند. به همین خاطر ما نباید این انتظار را داشته باشیم که فردی اگر فیلم دفاع مقدس ساخت دیگر نباید در حوزه دیگری کار کند.

وی نصریح کرد:شاید نسل من به خاطر شرایط سنی که در آن قرار داشت، امکان حضور در جنگ را نداشتند اما اتفاقات که در جنگ رخ داد را به واسطه خانواده و جامعه با پوست استخوان شان لمس کردند و این طور نبوده که از اتفاقات در آن دوران بیخبر باشند. به نظرم برای ساخت یک فیلم جنگی حتما لازم نیست که جبهه رفته باشید اگر قواعد و قوانین فیلمسازی جنگی را بلد باشید می توانید یک اثر خوب را بسازید.