انتقاد امین حیایی از جشنواره جام‌جم

به گزارشافکارنیوز،این بازیگر سینما و تلویزیون از سومین جشنواره تلویزیونی جام‌جم گله کرد.

بها ندادن به سریال «کلاه پهلوی»، اولین تجربه بازی در سریال نوروزی تلویزیون، خالی بودن آنتن تلویزیون از کارهای طنز، محدودیت‌های موجود در تلویزیون، همکاری‌اش با شبکه نمایش خانگی و همچنین رسیدن صداوسیما به عنوان «رسانه ملی» و لزوم چندصدایی در این رسانه از دیگر موضوعاتی بود که در پرسش‌های خبرنگار ایسنا از امین حیایی به بحثگذاشته شد.

*** دیگر در جشنواره حاضر نمی‌شوم


این بازیگر گفت: فکر نمی‌کنم سریال «کلاه پهلوی» کار موفقی از آب درآمده بود چرا که نه جایزه‌ای به ما دادند، نه اتفاقی برایش افتاد حتی تحویل‌مان هم نگرفتند. به عنوان مثال در جشنواره اخیر جام‌جم که دعوت شده بودم حتی یک پلان هم از من در سریال «کلاه پهلوی» نشان ندادند، در حالی که وقتی کسی را دعوت می‌کنند باید به او احترام بگذارند. متأسفانه دوستان کاری کردند که دیگر در جشنواره حضور پیدا نکنم؛ چرا که معتقدم جایی که به ما بی‌احترامی می‌شود نباید برویم و این، دفعه‌ی اول و آخرمان می‌شود.

وی همچنین به گفته‌هایش افزود: متأسفانه در جشنواره اخیر جام‌جم برای من یک کارت دعوت فرستادند، در حالی که من همیشه هر جا می‌روم با همسرم می‌روم. در مراسم اختتامیه هم پلان تمام سریال‌ها از جمله کار آقای میرباقری را پخش کردند، ولی زمانی که سریال «کلاه پهلوی» را نشان دادند، حتی یک فریم هم از من در آن نبود، شاید می‌خواستند بگویند من در این کار بازی نکردم. فقط در سالن یک‌بار احسان علیخانی در بخشی از صحبت‌هایش گفت امین حیایی را هم در داخل سالن دیدم؛ همین!

حیایی همچنین خاطرنشان کرد: این اتفاقات افتاد، اشکالی ندارد و مهم نیست. من احساس می‌کنم «کلاه پهلوی» کار جذابی برایشان نبوده که این‌طور برخورد کردند. اگر کار خوبی بود مسلما اتفاقات دیگری برایش می‌افتاد.

*** «خوب، بد، زشت» قطعا برای مخاطب جذاب است


این بازیگر که برای اولین‌بار است در تلویزیون کار نوروزی انجام می‌دهد، با اشاره به بازی‌اش در سریال نوروزی شبکه دو با عنوان «خوب بد زشت» یادآور شد: سریال آقای منوچهر هادی یک کار طنز خیلی زیباست که داستان خاصی دارد و موقعیت‌های نویی در کار حاکم است. نویسنده عزیز محبت کردند این موقعیت‌ها را در متن به وجود آوردند و توسط کارگردان وارد کار شد. تغییراتی در فیلمنامه «خوب، بد، زشت» انجام شد و زمانی که ما فیلمنامه اصلی را خواندیم شرایط دیگری در کار بود، اما با تغییر فیلمنامه موقعیت‌ها هم تغییر کرد و در حال حاضر فیلمنامه به طور کامل تغییر کرده و موقعیت‌های کاملا نو و خاصی بر اساس کَست(انتخاب بازیگران) و همچنین نظرات آن‌ها، در فیلمنامه ایجاد شد.

بازیگر نقش «بهادر» در سریال «خوب، بد، زشت» ادامه داد: در حال حاضر داستانی که در این کار دخیل است، خیلی زیبا و قرص و محکم است و در واقع گره‌هایی که داستان دارد قطعا برای تماشاگر جذاب خواهد بود. امیدوارم این کار از سریال‌های خاص عید امسال شود که مردم تماشا می‌کنند.

*** خیلی ریلَکس هستیم


حیایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا سریال نوروزی شبکه دو، همچون اغلب سریال‌های مناسبتی، با شتاب و عجله در ساخت همراه است؟ گفت: اتفاقا ما در این کار خیلی ریلکس کار می‌کنیم و اصلا شتاب و عجله‌ای نداریم. این در حالی است که اصولا سریال‌های مناسبتی به شکل بزن برویی کار می‌شوند و با عجله همراه هستند اما ما در کارمان هیچ عجله‌ای نداریم.

وی سپس با یادآوری اینکه، اولین بار است در سریالی نوروزی بازی دارد، تصریح کرد: پیش از اینکه وارد سریال «خوب، بد، زشت» شوم، تعریف‌های زیادی از خلاقیت‌، شخصیت و توانایی‌های منوچهر هادی شنیده بودم به همین خاطر خیلی راغب بودم که در کار ایشان حضور داشته باشم چرا که معتقدم کار کردن با یک کارگردان خلاق قطعا موفقیت به همراه دارد چه برسد داستان‌ها خوب باشد و کست خوبی هم داشته باشد.

او اضافه کرد: در سریال «خوب، بد، زشت» گروه خیلی حرفه‌ای در بخش‌های صحنه، لباس، گریم، ‌ دکور و … کار می‌کنند و همه چیز در این کار عالی است. همچنین بازیگران خوبی همچون محمد کاسبی، حسین محب‌اهری، بهاره رهنما، بهنوش بختیاری، سوسن پرور و … بازی دارند و همه از جمله بازیگران عالی سینما و تلویزیون هستند؛ بنابراین امیدوارم یک کار خاصی از آب دربیاید.

*** نقشم در «خوب، بد زشت» منفی است


حیایی سپس با اشاره به نقشش در سریال نوروزی شبکه دو خاطرنشان کرد: در این سریال نقشم تقریبا منفی است چرا که کاراکتری که قرار است به ایفای نقش آن بپردازم یک آدم شروری است که شر بودنش به خاطر غیرت و ناموس است. کاراکتر بهادر در طول داستان دچار تحولاتی می‌شود و ظاهرش را به خاطر عشقی که برایش پیش می‌آید مدام تغییر می‌دهد و در انتها به یک چهره مثبت تبدیل می‌شود.

*** وضعیت فیلمنامه‌های سریال‌هایمان بهتر شده است


این بازیگر سینما و تلویزیون که پیش از این در سریال «کلاه پهلوی» ضیاءالدین دری بازی کرده است، در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا درباره اینکه چرا آنتن تلویزیون از کارهای طنز فاخر خالی است؟ عنوان کرد: پیشنهاد من در این زمینه فقط به نوشتارهاست؛ چرا که معتقدم فیلمنامه‌ها باید ابتدا درست شوند. کسانی که واقعا فیلمنامه‌نویس هستند باید در اجتماع باشند و موقعیت‌های طنز اجتماعی را پیدا کنند، ببینند و خودشان هم در همین شرایط زندگی کنند تا بتوانند نوشته‌های خوب، جدید و نویی را ارائه بدهند. یک فیلمنامه خوب همیشه خودش عوامل خوب را هم حتما جذب می‌کند. فیلمنامه خوب مثل یک شعر خوب است که یک آهنگساز می‌تواند از آن یک ملودی خوب، تنظیم خوب و ترانه‌های خوب دربیاورد، در کار ما هم قطعا همین‌طور است، فیلمنامه‌ای که قرص و محکم باشد می‌تواند خیلی راحت عوامل حرفه‌ای را به خودش جذب کرده و در نهایت یک کار عالی از آب دربیاید.

امین حیایی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت فیلمنامه‌های سریال‌هایمان بهتر شده است و در قدیم به نظر من وضعیت فیلمنامه‌ها بدتر بود. در زمان قدیم و کمی به عقب‌تر، فیلمنامه‌های کپی زیاد می‌دیدیم یعنی در واقع هر فیلمنامه‌ای که می‌خواندیم به نوعی کپی کارهای خارجی و طنزهای ایرانی قدیمی بود که فقط آپدیتش(به‌روزش) کرده بودند.

*** در چارچوب کار کردن خلاقمان می‌کند


این بازیگر همچنین درخصوص محدودیت‌هایی که در حوزه تلویزیون و به خصوص در حیطه طنز وجود دارد، ‌ توضیح داد: ما در چارچوبی کار کردیم که این چارچوب‌ها باعثشده که به ما فشار وارد شود و خلاقیت‌های ما بیرون بزند. این چارچوب‌ها باعثشده فکرهایمان را محدودتر کنیم و سعی کنیم فقط در همان چارچوب‌ها فیلم‌های کمدی بسازیم. این در حالی است که کارهای کمدی ما مثل خارج از کشور نیستند که با هر لودگی و صحنه نامطلوبی طنز را به نمایش بگذاریم و مردم را بخندانیم، ما این سبک کار را حتی در سینمایمان هم نداشته‌ایم.

به همین خاطر باید گفت که در این چارچوب‌ها کار کردن، خیلی دشوار است و سختی‌های خودش را دارد ولی در عین حال خلاقیت‌هایی هم به‌ وجود می‌آید که باعثمی‌شود اتفاقات خاصی برای افراد این کشور بیافتد. در خارج از کشور به دلیل اینکه دید و محیط باز است، هر چه فکر می‌کنی می‌شود ساخت ولی در کشور ما با محدودیت‌هایی که داریم، اتفاقا کارهای خاص‌تری می‌توانیم بسازیم. به همین خاطر من این مسئله را هم ایراد نمی‌بینم چرا که به هر حال اتفاقی است که برایمان افتاده و ما باید از آن بهترین استفاده را کنیم و نباید بگوییم به دلیل اینکه محدود هستیم، نمی‌توانیم فیلمنامه‌های خوب بنویسیم.

وی همچنین تأکید کرد: ما باید سعی کنیم در همین محدودیت‌ها، فیلمنامه‌هایی را بنویسیم که مردم دوست داشته باشند. همچنین باید بگویم سبک طنز سریال «خوب، بد، زشت» که در حال حاضر مشغول ساخت آن هستیم، خیلی جذاب، شیرین و به نوعی باکلاس است و طنز چیپی نیست که با لودگی همراه باشد، بلکه داستان‌ها و موقعیت‌ها هستند که طنزها را به‌وجود می‌آورند. در این کار شخصیت‌پردازی‌هایی شده که کمک می‌کند تا طنز در قصه بوجود بیاید.

*** با سینما و تئاترمان بد برخورد کردیم


حیایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به اینکه بازی در سینما را ترجیح می‌دهد یا تلویزیون؟ خاطرنشان کرد: ‌ من در کل کار سینما را برای خودم حرفه‌ای‌تر می‌دیدم و در واقع سینما برایم دوره دانشگاهی است ولی با این شرایطی که پیش آمده و بازار سی‌دی‌ها و رسانه‌های دیگر راه افتاده است، سینمای ما خیلی آسیب خورده است و مردم بیشتر به دنبال خریداری سی‌دی‌ها هستند، این در حالی است که ارزش فیلم‌های سینمایی ما در حد یک سوپرمارکت شده که مردم فیلم‌ها را خریداری و تماشا کنند. متأسفانه این بی‌ارزشی‌هایی که نسبت به سینما در شرایط حاضر به‌ وجود آمده است، باعثشده که سینمای ما لطمه بخورد و فیلم‌های سینمایی کمتر ساخته شوند و همچنین پیشنهاد سینمایی کمتر به بازیگران داده شود و در نهایت مردم هم کمتر به سینما می‌روند.

او اضافه کرد: این مشکلات در حوزه سینما مشکلات ریشه‌ای هستند و من احساس می‌کنم ما با سینما و تئاترمان بد برخورد کردیم. امیدوارم در کنار سی‌دی‌هایی که عرضه می‌شوند، تئاتر و سینما هم بازار کار خودشان را داشته باشند و در بخش‌های خودشان بتوانند رشد کنند و موفق باشند.

*** تهیه‌کننده سریال‌های نمایش‌خانگی به پول که می‌رسند می‌روند


این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه درخصوص همکاری‌اش با شبکه‌های نمایش خانگی توضیح داد: من در شبکه نمایش خانگی دو کار انجام دادم که یکی «قلب یخی» و دیگری «ساخت ایران» به کارگردانی محمدحسین لطیفی بود. متأسفانه در این کارها وقتی تهیه‌کننده به پول می‌رسد کارها را رها می‌کند، این در حالی است که هم در «قلب یخی» و هم در «ساخت ایران»، انتهای داستان رها شده بود و دیگر سرمایه‌گذاری نشد و به نظر می‌رسید که در این گونه کارها فقط قصه را جمع می‌کنند، تحویل مردم می‌دهند و در نهایت مردم هم از چشم ما می‌بینند و می‌گویند چرا فلان کار را پذیرفتی.

ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم تهیه‌کننده به پول رسید به همین خاطر کار را کنار گذاشت و یا دیگر پولی نداشت که ادامه دهد این در حالی است که ما نسبت به مردم یک تعهد معنوی و انسانی داریم و در هر کاری یک شرافت کاری وجود دارد ولی با این اتفاقاتی که در شبکه نمایش خانگی می‌افتد، باعثشده ما شرافت‌های کاری‌مان زیر سوال برود. ما نمی‌توانیم این مسائل را به مردم توضیح دهیم ولی در نهایت باز هم تأکید می‌کنم که مردم این اتفاقات را از چشم ما می‌بینند و من ترجیم می‌دهم که در شبکه نمایش خانگی کار نکنم چراکه تعهداتشان نسبت به مردم جدی نیست و انگار برایشان مهم نیست.

*** مردم مسخره ما نیستند


او گفت: به نظر می‌رسد در حال حاضر تلویزیون تنها رسانه‌ای است که نسبت به مردم متعهد است و سعی می‌کند کارهایی را به مردم ارائه دهد که دوست داشته باشند. سینما و تئاترمان هم همین‌طور هستند و سعی می‌کنند کارهای مطلوب ارائه دهند اما متأسفانه از زمانی که رسانه‌ها به بازار آمدند، هم بازار سینما را خراب کردند و هم بازار تلویزیون را؛ در واقع همه چیز را برهم ریخته‌اند و در مقابل هنوز هم موقعیت خودشان را پیدا نکرده و جا نیافتاده‌اند در حالی که در چنین رسانه‌هایی باید قوانینی به وجود بیاید. مردم مسخره ما نیستند که یک کاری را آماده کنیم و انتهای آن را رها کنیم تا مردم به دنبال آخرش بگردند.

حیایی در ادامه با اشاره به مجموعه «قلب یخی» یادآور شد: مردم در سریال «قلب یخی» همچنان منتظر ما بودند اما در سری‌ بعدی افراد دیگری را دیدند با داستان‌های دیگر و من در اینجا می‌خواهم بگویم حداقل اسمش را عوض می‌کردند. این مسائل، مسائل ریشه‌ای است که به شعور برمی‌گردد که تهیه‌کننده باید داشته باشد. ما نباید ریشه‌زنی کنیم بلکه باید کمک کنیم تا ریشه‌هایمان قوی‌تر شود و حس اعتماد به‌وجود بیاید.

من به عنوان یک بازیگر الان بی‌اعتماد شده‌ام و نمی‌دانم کجا باید کار کنم چرا که هر کسی دنبال حاشیه‌های کارش است در حالی که باید اصل کار مورد توجه قرار بگیرد تا مردم دوست داشته باشند، کار موفق بیرون دهیم و مسلما نتیجه کاری خوبی هم خواهیم گرفت. اما چرا می‌خواهیم کلک بزنیم تا به پول برسیم. سوال من این است که چرا با گول زدن مردم می‌خواهیم به پول برسیم. ما باید عقل و خلاقیت‌هایمان را به‌کار ببریم، یک کار خوب ارائه دهیم تا مردم لذت ببرند، به ما فحش ندهند بلکه ما را دعا کنند تا بتوانیم کارهای دیگر هم انجام دهیم.

این بازیگر تصریح کرد: ما توانایی‌های زیادی داریم که متأسفانه حمایت و پشتیبانی نمی‌شوند.

*** صداوسیما چگونه رسانه ملی می‌شود؟


حیایی در پاسخ به پرسش آخر درخصوص رسیدن تحقق عنوان رسانه ملی برای صداوسیما اینگونه عنوان کرد: این یک حرکت ملی خیلی زیباست که اگر انجام شود اتفاق خوبی می‌افتد. من نمی‌دانم که این سیاست تا چه حد پیش رفته و تا چه حد می‌تواند انجام شود، اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارم، فقط می‌توانم تأیید کنم که این حرکت یک حرکت خیلی خوبی است.

*** کارهای جدید امین حیایی


حیایی در پایان صحبت‌هایش در خصوص کارهای جدیدش در حوزه سینما و تلویزیون گفت: از جمله کارهای سینمایی جدیدم می‌توان به کار آقای جامی با عنوان «پی بیست و دو» اشاره کرد که البته ابتدا «مرواریدهای خلیج‌فارس» ‌ نام داشت که قرار بود به نام «پی بیست‌ودو» تغییر کند که در حال حاضر نمی‌دانم با همین عنوان مانده یا تغییر کرده است.

در این کار با آقای هادی ساعی و افسانه بایگان و چند بازیگران دیگر به ایفای نقش پرداختم و به تازگی بازی‌ام تمام شده است. می‌توان گفت یک کار سینمایی زیبا و بسیار مشکل در مورد ناوهای خلیج‌فارس است. همچنین در فیلم سینمای «آتش‌بازی» به کارگردانی بهمن گودرزی ایفای نقش داشتم که قرار است عید نوروز اکران شود. یک کار دیگر هم با عنوان «خانوم» با تینا پاک‌روان کار کردم و علاوه بر این‌ها یک سریال با عنوان «آسمان من» به کارگردانی محمدرضا آهنج را بازی کردم که می‌توان بگویم یک سریال فوق‌العاده‌ است که با بازیگران خوب همراه است و تا مدت‌ها ساخت آن با سکوت خبری همراه بود.

من در این سریال یک ماه و نیم بازی داشتم و بازیام در این سریال به اتمام رسیده است. در حال حاضر هم گروه تولید در جنوب کشور هستند. میتوانم در مورد نقشم فقط بگویم که خیلی متفاوت و خاص است و تابه حال این نقش را در تلویزیون و سینما ایفا نکردم، نمیتوانم بیشتر از این توضیح بدهم چرا که ممکن است داستان لو برود. در نهایت میخواهم بگویم تمام کارهایم را دوست داشتم و با جان و دل انجام دادم.