در مقابل مجوزها ایستادگی می‌کنیم

به گزارشافکارنیوز،در جشن بازگشایی " خانه سینما "، در ابتدا " علی جنتی "، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به همدلی سینماگران گفت: ضمن تشکر از گرداننگان این محفل، ‌ ابراز خوشحالی بسیاری بابت موفقیت سینمای ایران در زمینه تولید اثر بیش از ۱۰۰ فیلم در طول ۳ دهه گذشته دارم و همچنین حضور در صدها جشنواره بین‌المللی و کسب جوایز متعدد از نشانه‌های موفقیت سینمای ایران است.

وی ادامه داد: وظیفه همه ما به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که برای بالندگی، شکوفایی و تقویت سینمای ایران تلاش کنیم چرا که به خوبی می‌دانم امروز سینمای ما با چالش‌های بسیاری روبرو بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به توجه به مشکلات سینمایی عنوان کرد: می‌دانم که تعداد سینماهایی که در ایران فعال هستند به تدریج به سمت فرسودگی رفته و سرانه صندلی‌های سینما روز به روز کاهش می‌یابد و مشکلات اقتصادی نیز باعثحذف بلیت سینما از سبد کالای خانوارها شده است.

وی افزود: مخاطب سینما ایران در سال ۹۰ مجموعه ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بود که این رقم در سال ۹۱ به تعداد ۹ میلیون نفر رسید و این امر جای تأسف دارد.

" جنتی " تصریح کرد: کمبود اعتبار، ضعف حضور نیروهای متخصص در سازمان سینمایی، کمبود تجهیزات داخلی، امکانات رفاهی و بیمه، ضعف زیرساخت‌های سینمایی از جمله سالن‌های سینمایی، کمبود توانایی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سینما، ضعف بازاریابی و عرضه فیلم‌های ایرانی در صحنه جهانی از جمله معضلات و مشکلات سینما به شمار می‌آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز امیدواری به حل مشکلات اظهار داشت: با همیاری و همکاری اهالی سینمای به حل مشکلات امیدواریم همانطور که دکتر " روحانی " رئیس جمهور کشورمان ضمن اشاره به مشکلات، همواره از امیدواری سخن می‌گویند.
" جنتی " ادامه داد: تلاش ما بر این است که از بودجه‌ای که در سینما داریم به بهترین نحو بهره‌مند شویم به همین منظور تلاش خواهیم کرد لایحه نظام صنفی را تصویب کنیم.

وی با اشاره به حل مشکلات مالی سینماداران افزود: امیدواریم در سایه تعامل با محافل بین‌المللی بتوانیم حضور فیلم‌های ایرانی را در بازارها و شبکه‌های ماهواره‌ای بین‌المللی افزایش دهیم.

" جنتی " با تأکید بر حذف قوانین دست و پاگیر بیان کرد: حذف قوانین دست و پاگیر موجب افزایش مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در سینما و ساخت شهرک‌های سینمایی خواهد شد، همچنین در تلاشیم حقوق همه سینماگران را به عدالت رعایت کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پای مجوزی که برای ساخت فیلم یا یک اثر صادر می‌کند، می‌ایستد و در مقابل گروه‌های خودسر که قصد پایین کشاندن فیلم‌ها از روی پرده را دارند، تسلیم نمی‌شود.

" جنتی " با اشاره به جلسه تودیع و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همه سینماگران و اهالی سینما برای من عزیز هستند و برای هیچ فیلمساز و یا اهالی مطبوعاتی تفاوتی قائل نیستم و هیچ‌گونه تنگ‌نظری نسبت به روزنامه‌های مخالف و یا موافق دولت و یا خنثی در رسانه‌‌ها نخواهم داشت.

وی با ابراز خوشحالی از بازگشایی خانه سینما و حضور اهالی سینما در جشن بازگشایی خاطر نشان کرد: امیدوارم صمیمیت و روحیه مثبت ایجاد شده در سینما ادامه پیدا کند و با پرداخت به مسایل اساسی سینما، به آینده روشنی دست پیدا کنیم.

در ادامه " حجت الله ایوبی "، رئیس سازمان سینمایی نیز با تبریک بازگشایی " خانه سینما " گفت: بعد از بازگشایی " خانه سینما " از اینکه با انرژی خوب جمع شدیم از خداوند شاکرم چرا که نسیم بهاری و نوروزی در حال وزیدن است.

وی ادامه داد: این نسیم از سینمای ایران آغاز شد و امیدوارم این نسیم آغاز بهاری در حرکت به سوی فردایی پرافتخار برای سینمای کشور باشد.

" ایوبی " عنوان کرد: امیدوارم از این پس نیازی نباشد برای اثبات اسلامش شهادتین بخوانند چرا که سینمای ایران در سال‌های سخت خدمات بسیاری به ما کرد.

وی اظهار داشت: یقین داشته باشید که آرامش را به سینمای ایران باز خواه گرداند و با انرژی این مسئولیت را پذیرفتم.
رئیس سازمان سینما خاطر نشان کرد: راهی که آغاز کردیم را ادامه خواهیم داد برای اینکه آرامش را به سینمای ایران باز گردانیم. من با عشق و علاقه برای خدمت به شما آمدم و برای سختی‌هایش آمادگی دارم.

" پرویز پرستویی " بازیگر سینما و تلویزیون با حضور در جشن " خانه سینما " با ابراز خوشحالی از حضور در این جمع بعد از چند سال، گفت: بعد از ۸ سال اکنون در این جمع حضور پیدا کردم و به قول " رضا میرکریمی " که چند سالی فیلم جدید نساختم، من باید بگویم که چند ساله کار کردم اما ای کاش کار نمی‌کردم چرا که جز رنج و توهین چیز دیگری همراه نبود.

وی ادامه داد: شاید توقعی نیز از کسی نداشتم که از حقوق من دفاع کنند اما با ابراز خوشحالی، حضور در این جمع را غنیمت می‌شمارم و امیدوارم دولت یازدهم شعارهای خود را عملی کنند و ای کاش دوستانی که امشب غنیمت داشتند نیز حاضر می‌شدند.

" پرستویی " با اشاره به سکوت خبری خود عنوان کرد: حضور نداشتن من در مدت ۴ سال به جهت قهر کردن نبود و این سکوت خبری من باعثگسترش شایعاتی مبنی بر خداحافظی من از بازیگری شده بود و من از دهه ۴۰ یاد گرفتم که حق ندارم کار کنم.

وی عنوان کرد: همه ما برای صفت معروف شدن نیامده بودم بلکه هدف دیگری را دنبال می‌کنیم و همچنین رنجشی را که به وجود آمد به خاطر مخاطبان کنار بگذاریم.

همچنین " همایون اسعدیان "، رئیس کانون کارگردانان، در این مراسم گفت: خیلی‌ها دوست داشتند چنین شبی را ببینند و در میان ما باشند اما اکنون در میان ما نیستند و به احترامشان یک دقیقه سکوت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: حالمان خوبه یا بهتر بگویم بهتریم اما مگر در این چند روز چه اتفاقی افتاده؟ جلوی قاچاق ویدئو را گرفتند؟ سیل مخاطبان به سینماها هجوم آورده‌اند؟ نه هیچ معجزه‌ای صورت نگرفته است.

" اسعدیان " با اشاره به حضور " ایوبی " در زمان بازگشایی " خانه سینما " افزود: آقای " ایوبی " در آن جلسه گفتند که چرا " خانه سینما " کوچک است البته پربار است! کوچکی این خانه نماد همدلی چند هزار سینماگر مظلوم و شریف است.

وی ادامه داد: " خانه سینما " نماد همدلی، خانواده مظلوم و شریف سینما است، طبق گفته‌ی " محمدرضا هنرمند " ما موجودات عجیبی هستیم.

" اسعدیان " اظهار داشت: چند سال به ما توهین کردند و در سال‌هایی که کمر به نابودی سینما بسته بودند و افاظی سخیف به کار بردند، دورانی که قانون را از سکه انداختند، ما در کنار هم ماندیم.

وی خاطر نشان کررد: این اتفاق معجزف، همدلی ما و شماست و معجزه همدلی شما با ما است.
در ادامه مجری برنامه با توجه به بی‌برنامگی در سخنرانی مهمانان نام " داوود میرباقری " را دعوت به سخنرانی کرد در حالیکه وی تازه به مراسم آمده بود تنها به ابراز امیدواری بر خوب بودن آن روز بسنده کرد.

همچنین " داوود رشیدی " رئیس کانون بازیگران نیز به دلیل حضور نداشتن در این مراسم، نامه‌ای را به مراسم ارسال و " احسان کرمی " نیز نامه را قرائت کرد.

صمیمانه‌ترین تبریک را به مناسبت روز سینما و بازگشایی " خانه سینما " به همکاران و خانواده بزرگ سینما تبریک می‌گویم و از اینکه به دلیل سفر در جشن باشکوه حضور ندارم عذرخواهی می‌کنم.

وظیفه دارم مراتب قدردانی خود را از " ایوبی " در امر بازگشایی " خانه سینما " و برپایی این جشن اعلام کنم و جشن روز ملی سینما برگی درخشان و زرین از تقویم فرهنگ پرافتخار کشورمان بوده، هست و خواهد بود.

در ادامه فرشته طائر پور تهیه کننده سینما برای سخنرانی پشت تریبون حاضر شد و او هم سخنان خود را از روی متن خواند:


«سلام بر همه سینمای ایران و سلام بر مردانی در عرصه سیاست، که سینمای ملی ایران را از صمیم جان، دوست می دارند. سالنمای سینمای ملی ایران یکبار دیگر ورق خورده و سال نوی خود را آغاز کرده است.

دیگر مهم نیست که روز تکریم سینمای ملی، از تقویم ها حذف شده است. دیگر مهم نیست که دکه تفکر و ادبیات آلوده، در بازار سینمای ایران، در آتشی که خود افروخته، هنوز به تمامی نسوخته است. دیگر مهم نیست که خزانه سینمای ایران از همه بودجه ها و اندوخته های نقدی و اعتباری، و ریالی و دلاری خود تهی است. مهم اینست که ما، خانواده سینمای ملی ایران، به همراه آثارمان و آرمانهایمان، از تار ترین سالهایی که برایمان رقم زده بودند، عبور کرده ایم و به امروز رسیده ایم.
مهم اینست که قفل، از خاطر و خانه مان گشوده شده.

مهم اینست که درخت صبر سینمای ایران، یکبار دیگر شکوفه ظفر داده. و مهم اینست که داریم جان گرفتن دوباره این ققنوس پر و بال سوخته را جشن می گیریم. همه با هم. جای همه آنهایی که حسرت دیدن این روز را با خود به خاک و افلاک بردند، خالیست.

جناب دکتر ایوبی، بگذارید ابتدا با شما سخن بگویم که امشب میزبان ما شده اید تا محرومیت مان را از میزبانی در جشن هرساله " خانه سینما " در چنین مناسبتی، تسکین دهید:

ما از راست می نویسیم و شما از چپ یا شاید هم شما از راست و ما از چپ، فرقی نمی کند مهم اینست که خواسته و ناخواسته، مدام در میانه سطر روزگار، به هم می رسیم دقیقا در همان بزنگاهی که میعادگاه هردوی ماست

با ملت با ملت و طلبِ ملت با ملت و عزتِ ملت و با ملت و قضاوتِ ملت. آیا به ما حق می دهید که در آستانه هر تغییری، این پرسش های تاریخی، از خاطرمان خطور کند که:

نکند باز سیاست، به سینما جفا کند؟ نکند باز سیاست، وزن پولادین خود را، بر شانه های شکننده سینما بگذارد؟ نکند باز سیاست به جا نیاورد که قرارست سکوی ایستادگی و سربلندی و جلوه گری فرهنگ و هنر باشد… و این جام بلورین و جهان نما را پیشِ نگاه همه انسانها، اعم از ایرانی و جهانی بر سر دست بگیرد؟

نکند باز سیاست فراموش کند که سینماگران هرچه آرامتر، آگاه تر، شاد تر و آزاد تر باشند، هرچه بیشتر نسبت به قدرت ها و هیبت ها و مکنت ها، بی اعتنا و بیادعا باشند و هرچه از حواشی مزاحم در فضای فعالیت شان کاسته شود، در انجام وظایف خود، موفق تر خواهند بود؟

نکند باز پستوهای سیاست، پناه و پشتوانه فرصت طلبانی شود که مدام واویلاهای سیاسی سر می دهند، تا صله های سینمایی بگیرند؟ همانهایی که در این چند سال، توجه مخاطبان را از فیلم های در حال نمایش گرفتند و به سمت بحران های پشت پرده سینما سوق دادند، تا در گل آلودی این برکه، ماهی های میلیاردی خود را صید کنند.

جناب دکتر ایوبی، با همان کلیدی که در به ناحق بسته " خانه سینما " را گشودید، در دهان بدگویان به سینما را ببندید…چنین جفایی با سلامت و ساحت سینمای ملی ایران سازگار نیست.

و جناب وزیر اجازه دهید که با شما نیز سخنی بگویم:

ما، خانواده سینمای ملی ایران، برخاسته از دل نخبگان فرهنگ و هنر این سرزمین، امروز درآستانه سال نوی سینما و با به سر رسیدن زمستان استخوان - سوزی که بر ما گذشت، در این جشن مبارک، شهادت می دهیم؛ شهادت می دهیم که بر هیچ الهه ای جز الله، ایمان نیاورده ایم. شهادت می دهیم که رسول اکرم، آن قسم خورده به قلم و مبعوثگشته برای اتمام مکارم اخلاق را بعنوان پیامبر خود برگزیده ایم. شهادت می دهیم که مروت را در هیچ مکتبی، بیش از مکتب مولا علی، نیافته ایم.

شهادت می دهیم که ایران، سرزمین مقدس ماست…و سربلندیم که گِل ما را ازخاک پاک این خطه سرشته اند. و شهادت می دهیم که جز در سایه سار درخت ایران، عزتی برای خود جستجو نمیکنیم… همان درخت افراشته ای که ریشه اش ملیت، ساقه اش فرهنگ، شاخه اش استقامت، برگش بداعت، شکوفه اش عزت و میوه اش درایت و دانایی است.

آری جناب وزیر، ما مسلمانیم و ایرانی… ایرانیکایم و مسلمان… و بیش از سی سال است که با پندارمان، گفتارمان و کردارمان، این شهادت ها را برای همه گوش های شنوا، تکرار کرده ایم… اما همچنان در مواجهه با تردید سیاستمداران و تکفیرِکج فهمان، آسیب دیده و می بینیم. جناب وزیر، قبله نماز ما، همان کعبه ای است که همه مسلمانان و علمای اعلام، رو به آن سجده می کنند. اما قنوت مان حدیثی دیگر دارد.

جناب وزیر، پیشانی ما داغِ مُهر ندارد… اما داغ مِهرِ مردم و مملکتمان را در سینه داریم… جناب وزیر ما اینگونه مسلمانیم و اینگونه ایرانی. گذشته ای داریم سرشار از افتخار… امروزمان، خوب یا بد، گذشتنی است.

حرفه مان ساختن رویاها و فرداهاست، اگر می خواهید فردای این سرزمین را، دست در دست اهالی فرهنگ آن بسازید، چاره ای ندارید جز آنکه: ما را بشناسید دوست بدارید و احترام بگذارید «.

حاشیه ها:

بنابراین گزارش " علی جنتی " وزیر ارشاد اسلامی و " حجت الله ایوبی " رئیس سازمان سینمایی همراه خانواده خود دراین مراسم حضور یافتند.

گفتنی است محمد سریر بعد از آنکه پشت تریبون یادی از استاد محمد نوری کرد بعد و با پیانو قطعه ای از کارهای خود را نواخت.

همچنین کارن همایونفر اهنگساز سینمای ایران نیز به اجرا پیانو و نوازندگی پرداخت و قطعاتی دلنشینی را به اجرا دراورد.

همچنین در این جشن سینما گران با امضاء خود این جشن را به ثبت رساندند ظرفیت سالن وزارت امور خارجه به اندازه ۸۰۰ نفر بود که به دلیل جمعیت بسیار زیاد تعدادی از سینماگران ایستاده مراسم را گذراندند.

از دیگر اتفاقات این جشن به حاشیه کشیده شدن مراسم توسط مجری برنامه در اعلام نتیجه فوتبال پرسپولیس بود همچنین تذکراتی که مجری برنامه به سیگار نکشیدن برخی از سینماگران در سالن مطرح می کرد، می توان برشمرد.

البته در زمان اغاز مراسم به دلیل رعایت ساعت شروع مراسم اجازه ورود به کسی را نمی دادند و منظر ماندن انها باعثخستگی و اذیت شدن مهمانان می شد.

شايان ذكر است چهره های مطرح سینمایی بسياري دراین جشن حضور داشتند كه از ميان انها مي توان به حضور اکبر عبدی، بهمن فرمان آرا، رخشان بنی اعتماد، کیومرث پواحمد، علی معلم، فریدون جیرانی، علیرضا داوودنژاد، بهروز افخمی، پرویز پرستویی، رضا کیانیان، احمدرضا درویش، رضا میرکریمی، پانته آ بهرام، فاطمه معتمد آریا، حمید فرخ نژاد، هنگامه قاضیانی، حمید اعتباریان، نیکی کریمی، ماهایا پطروسیان، علی مصفا،سامان مقدم، محمد بزرگ نیا،حسن پورشیرازی،مرضیه برومند، مهدی فخیم زاده، علی دهکردی، ناصر چشم آذر، تورج اصلانی، عبدالله اسکندری، سید محمد بهشتی، علیرضا رضاداد، منوچهر محمدی، همایون اسعدیان، مازیار میری، محسن علی اکبری، مسعود اطیابی، سید جمال ساداتیان، منیژه حکمت،جهانگیر کوثری، داریوش باباییان، محمد نشاط، تورج منصوری، جهانگیر الماسی،حسام نواب صفوی، شهرام حقیقت دوست، محسن تنابنده، شهرام مکری، بیژن امکانیان، فرشته طائرپور، عاطفه رضوی، آهو خردمند، سیروس الوند، ضیا الدین دری، واروژ کریم مسیحی،کامبوزیا پرتوی، فریده سپاه منصور، حسین یاری، هوشنگ توکلی، مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی، داوود میرباقری، کیانوش عیاری، حسین پاکدل، پیمان قاسم خانی، بهاره رهنما، امین تارخ، منوچهر اسماعیلی، کارن همایونفر، ابوالفضل جلیلی، لویی چکناواریان، محمد سریر، آناهیتا نعمتی، طناز طباطبایی، لادن مستوفی، رعنا آزادی ور، عباس رافعی، روح الله حجازی، محمدرضا سکوت، عنایت بخشی، فریدون شهبازیان، ابراهیم مختاری، غلامرضا موسوی، فرهاد توحیدی، محمد مهدی عسگرپور، حبیب ایل بیگی، جعفر صانعی مقدم، احمد میر اعلایی، شفیع آقا محمدیان، محمد رضا عباسیان و& اشاره كرد.