خبرهای خوش از فجر ۴۳ /حضور کارگردانان سرشناس از حاتمی کیا تا سعید روستایی

همین نگرش به جشنواره باعث شده که دولت‌ها و مسئولان سینمایی آنها مخصوصا در سال اول روی کار آمدن‌شان تمام تلاش‌شان را برای برگزاری جشنواره‌ای پرشور به کار ببندند و زمینه حضور سینماگران نامی را در مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران فراهم کنند. امسال هم، با توجه به پروانه‌های ساختی که برای چند کارگردان سرشناس سینما صادر شده، به نظر می‌رسد که وزارت ارشاد قصد برگزاری چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر را با حضورکارگردانان نامدار و مرکزیت بخشیدن به این رویداد سینمایی ـــ فرهنگی دارد.

ابراهیم حاتمی‌کیا

ابراهیم حاتمی‌کیا آخرین بار با «خروج» (۱۳۹۸) در سی‌وهشتمین دوره جشنواره حضور داشت. با اینکه خود فیلم نه از نظر ساختار و نه از نظر داستان چیز دندان‌گیری نداشت، اما نمایش آن در جشنواره با حاشیه‌های فراوانی همراه شد. مایه‌های سیاسی فیلم و برخی شخصیت‌های آن به سرعت به وقایع سیاسی روز کشور و برخی دولتمردان تشبیه شد و جناح‌های سیاسی مختلف به آن واکنش نشان دادند. با شیوع کرونا، فیلم از اکران عمومی بازماند و اولین فیلمی شد که در سینمای ایران به شکل آنلاین به نمایش درآمد. در چند سال اخیر، نام حاتمی‌کیا نه با یک پروژه سینمایی بلکه با سریال تلویزیونی «حضرت موسی (ع)» گره خورده که سرمایه عظیمی برای ساخت آن در نظر گرفته شده است. در چند روز گذشته خبر آمده که احتمالا نسخه‌ای سینمایی از این سریال به جشنواره امسال ارائه خواهد شد. گویا حاتمی‌کیا با تغییر فیلمنامه تلویزیونی «حضرت موسی (ع)» قصد دارد زندگی این پیامبر را در سه مقطع کودکی، میان‌سالی و پیری در قالب فیلمی سینمایی به تصویر بکشد. فیلمبرداری فصل کودکی این فیلم شروع شده و بازیگران آن فعلا علیرضا کمالی، ‌مریلا زارعی، ‌نوید پورفرج و ترلان پروانه اعلام شده‌اند.

رضا میرکریمی

اواخر مرداد پارسال بود که رسانه‌ها از صدور پروانه ساخت فیلم سینمایی «رئیسعلی» به کارگردانی رضا میرکریمی خبر دادند. خبرها از رونمایی فیلم در جشنواره سال گذشته حکایت داشت، اما محمدصادق میرکریمی، فرزند رضا میرکریمی و مجری طرح پروژه سینمایی «رئیسعلی»، در واکنش به این اخبار گفت: «راستش را بخواهید فیلمنامه رئیسعلی حاصل دلمشغولی و علاقه شخصی آقای میرکریمی است که تحقیق و نگارش آن با هزینه شخصی ایشان بیش از دو سال به طول انجامیده است و تا این لحظه از طرف هیچ کجا حمایتی از این پروژه صورت نپذیرفته و بدیهی است پروژه‌ای که هنوز سرمایه‌گذار ندارد وارد فاز اجرایی هم نشده و خبر حضورش در جشنواره امسال یک شایعه نادرست است.» اگر خبر حضور این فیلم در جشنواره امسال درست باشد، یعنی مشکل سرمایه‌گذار آن حل شده و میرکریمی می‌تواند این دلمشغولی و علاقه شخصی را به سرانجام برساند.

فریدون جیرانی

فریدون جیرانی که در سال‌های اخیر بیشتر در کسوت مجری و میزبان برنامه‌های گفت‌وگومحور سینمایی دیده شده، قصد دارد در مقام کارگردان فیلم «نام من، مینا» را جلوی دوربین ببرد. جیرانی در این پروژه، علاوه بر کارگردان، تهیه‌کننده هم هست و امیر عربی فیلمنامه این کار را نوشته است. قرار است نخستین نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر امسال باشد. آخرین فیلم جیرانی «آشفته‌گی» نام داشت که محصول سال ۱۳۹۷ بود. این فیلم در سال ۱۳۹۸ به نمایش درآمد و در اکران شکست خورد و بعد از آن جیرانی دیگر پروژه‌ای سینمایی را کلید نزد و فقط سریال «نهنگ آبی» را ساخت که واکنش‌ها به آن نسبتا منفی بود.

سعید روستایی

بعد از همه قضایایی که «برادران لیلا» پشت سر گذاشت، به نظر می‌آمد که سعید روستایی عملا دیگر امکان کار در سینمای ایران ندارد؛ اما حالا خبر آمده که جدیدترین فیلم او به نام «زن و بچه» در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و احتمالا نخستین نمایش آن در جشنواره فیلم پیش رو خواهد بود. روستایی بعد از شروع موفقی که با فیلم «ابد و یک روز» (۱۳۹۴) در سینما داشت و موفق به دریافت ۹ سیمرغ بلورین از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شد، مسیرش را با «متری شیش و نیم» (۱۳۹۷) ادامه داد و موفقیت فیلم نخستش را مخصوصا از نظر مالی تکرار کرد. فعلا نام دو بازیگر این فیلم اعلام شده؛ پریناز ایزدیار که قبلا در دو فیلم اول روستایی با او همکاری کرده و لیلا حاتمی که برای نخسیتن بار جلوی دروبین این کارگردان جوان می‌رود.

حمید نعمت‌الله

هنوز تکلیف آخرین ساخته حمید نعمت‌الله، «قاتل و وحشی»، بعد از ۵ سال مشخص نشده و معلوم نیست که بالاخره این فیلم امکان اکران عمومی در ایران دارد یا نه، اما نعمت‌الله برای فیلم جدیدش با عنوان موقت «رخ» به تهیه‌کنندگی خودش پروانه ساخت گرفته. نعمت‌الله فیلمساز کم‌کاری است و ظرف ۲۱ سال گذشته تنها ۶ فیلم ساخته که تقریبا می‌شود هر ۳ سال و نیم یک فیلم. البته شاید تاریخ پروانه ساختی که برای نعمت‌الله و کارگردانانی دیگری که نام‌شان در این گزارش آمده صادر شده، به پیش از تغییر دولت برگردد، اما متقاعد کردن این کارگردانان برای رساندن آثارشان به جشنواره مطمئنا به تعامل مسئولان جدید سازمان سینمایی با اهالی سینما بستگی تام و تمام دارد.