تشکیل «سازمان ملی فرش و صنایع دستی»/ وزارت میراث فرهنگی چه می‌شود؟

عبدالله بهرامی با اشاره به جایگاه صنعت فرش دستباف در سال های اخیر، اظهار کرد: صنعت فرش و بازار آن در یک دهه اخیر هم از لحاظ تولید و هم صادرات و مهم تر از آن جایگاه فرش به عنوان مهم ترین کالای صادراتی ایرانی در سطح جهانی تنزل پیدا کرده در حالی که بحث ارزآوری و اشتغالزایی این صنعت مهم غیرقابل انکار است.

وی ادامه داد:برای صنعتی به این مهمی که چند میلیون نفر را از نظر اشتغال و ارتزاق پوشش می دهد و توسعه صادرات آن برای کشور ارزآوری بالایی دارد لازم است تا به جایگاه واقعی خود برگردد لذا درخواست کل جامعه فرش و فعالان آن اعم از اتحادیه ها و تعاونی ها، ساماندهی وضعیت فرش دستباف و رسیدن به جایگاه واقعی است.

رئیس کمیسیون گردشگری،فرش و صنایع دستی اتاق تعاون ایران به دیدار اخیر فعالان اقتصادی با رئیس جمهور اشاره کرد و درباره مطالبات صنف فرش از دولت چهاردهم، گفت: در این دیدار، نماینده ستاد راهبری فرش دستباف هم به صورت شفاهی و هم به صورت مکتوب مطالبات و دغدغه ها را مطرح و پیشنهاداتی را برای این صنعت ارزآور و اشتغالزا ارائه کرد.

بهرامی افزود: درخواست همه فعالان این هنر صنعت این است که فرش دستباف به صورت یک سازمان مستقل تشکیل شود تا دستکم به جایگاه یک دهه اخیر خود برگردد که رتبه یک جهان را داشتیم و در تولید صادرات فرش دستباف اول بودیم و اکنون در رتبه های پنجم و ششم قرار گرفته ایم.

وی خاطرنشان کرد: در دیدار با رئیس جمهور تشکیل این سازمان را پیشنهاد کردیم و معتقدیم اگر سازمانی تحت عنوان «سازمان ملی فرش و صنایع دستی» به طور مستقل زیر نظر نهاد ریاست جمهوری تعریف شود که مستقیم با بدنه دولت ارتباط برقرار کند، هم می تواند خدمت رسانی بهتری به فعالان این صنعت داشته باشد و هم در بحث صادرات به کشورهای هدف موثرتر عمل کند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف درباره اثرات تشکیل سازمان ملی فرش و صنایع دستی اظهار کرد: با تشکیل این سازمان آمار دقیق تری از تعداد قالیبافان و شاغلین و فعالان این حوزه به دست می آید و ساماندهی وضعیت تولید، عرضه و صادرات فرش بهتر صورت می پذیرد.

بهرامی پیگیری امور و مطالبات بافندگان و قالیبافان و فعالان این صنف اعم از تولیدکنندگان،فروشندگان و صادرکنندگان فرش را از دیگر دستاوردهای تشکیل سازمان ملی فرش و صنایع دستی دانست و افزود: همه فعالان این صنف تحت یک سند راهبردی فعالیت خواهند کرد و شاهد برنامه ریزی بهتری برای صنعت فرش خواهیم بود.

رئیس کمیسیون گردشگری،رفرش و صنایع دستی اتاق تعاون ایران در پایان بر لزوم پشتیبانی و نگاه ویژه دولتمردان به صنعت فرش تاکید کرد و گفت:وقتی در کشورهای مجاور برای تنها تولید ابریشم یک وزارتخانه مجزا به نام «وزارت ابریشم» تشکیل می شود چرا ما برای این صنعت اشتغالزا که مکمل بخش کشاورزی و دامپروری است برنامه ریزی نکنیم و ظرفیت مغفول مانده آن را به کار نگیریم؟