«حسینیه معلی» در چند قدمی «عصر جدید»

نشست علمی تحلیل و بررسی برنامه « حسینیه معلی » صبح امروز _چهارشنبه بیست‌چهارم مرداد_ با حضور نجم‌الدین شریعتی مجری، محسن شاکری‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، سعید ستودگان تهیه‌کننده برنامه، سیدبشیر حسینی، کارگردان و مهدی بلوکات قائم مقام شبکه، در سالن شهید صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

محسن شاکری‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در این جلسه با تاکید بر اینکه در عصر اینترنت وضعیت تماشای تلویزیون‌های خطی در دنیا نزولی است، اظهار کرد: سال قبل میزان مخاطب حسینیه معلی ۳۶ درصد بود و امسال با ۱۳ قسمت به عدد ۴۳ درصد رسیدیم؛ آخرین فصل «عصر جدید» که یک برنامه شاد است ۴۶ درصد مخاطب داشته و در برنامه حسینیه معلی که مخاطب قرار است گریه کند، این آمار قابل تأمل است؛ حسینیه معلی رقیبی ندارد و خودش رقیب خودش است.

وی افزود: یک برنامه دینی که جذابیت معنوی دارد رکورد برنامه‌های محرمی رسانه ملی را شکسته است؛ در تیتراژ اسم عوامل نیست و خیلی‌ها نمی‌دانند بشیر حسینی کارگردانی می‌کند، اگر اخلاص و عنایت امام حسین (ع) نباشد برنامه نمی‌تواند به این آمار برسد. این در حالی است که پرمخاطب‌ترین برنامه تلویزیون در آمریکا ده درصد مخاطب دارد.

این برنامه برای خردسالان و کودکان جذاب است.

نجم‌الدین شریعتی، مجری برنامه در ادامه مراسم گفت: ما متوجه شدیم برای خردسالان و کودکان حسینیه معلی بسیار جذاب است و آن‌ها هم به مخاطبان برنامه اضافه شده‌اند.

وی افزود: ما هیچ وقت به‌دنبال جذب مخاطب نبودیم و کار خودمان را کردیم؛ امسال مخاطبانی از زندان و بیمارستان داشتیم که نمی‌توانستند هیئت بروند، آن‌ها در پیام‌هایشان از ته دل ما را دعا می‌کردند.

شریعتی ادامه داد: امسال برنامه را به غیر فارسی به چهار زبان دیگر هم پخش کردیم. در آمریکای لاتین و آفریقا بسیار تشنه این برنامه هستند و باید به زبان اسپانیولی هم پخش کنیم. ما آنجا را استودیو نمی‌دیدیم و هیأت بر استودیو غلبه داشت. تصویربرداران ما حین ضبط شک می‌ریختند.

بیش از ۳۰۰ سفر رفتیم

سیدبشیر حسینی، کارگردان برنامه نیز در بخش دیگری از نشست اظهار کرد: از تیم ۴۰۰ نفره حسینیه معلی که ماه‌ها مجاهدت کردند تشکر می‌کنم؛ گروه‌هایی پیش از این برای امام حسین (ع) برنامه‌سازی کردند که آن‌ها هم اخلاص داشتند، شاید فرق ما با آن‌ها حجم مجاهدتی است که داشته‌ایم.

وی افزود: ما بیش از ۳۰۰ سفر رفتیم و دنبال آئین‌ها گشتیم؛ خیلی از اقوام مخصوصاً در روستاها از طرح آیین‌شان خجالت می‌کشیدند و آن را نمایان نمی‌کردند، می‌گفتند آئین ما در رسانه مسخره شده است، چون جدی به آن نپرداخته‌اند؛ آن‌ها خودشان به ارزش مناسک اشراف نداشتند که چه کالای گرانبهایی است، ما خودمان هم به گستردگی آئین‌ها اشراف نداشتیم.

کارگردان برنامه معلی درباره پشت صحنه برنامه توضیح داد: بالغ بر ده هزار مهمان در روزهای ضبط داشتیم و پذیرایی ما موکبی بود؛ تمام ضبط‌های ما با زیارت عاشورا شروع شد و وقتی کار می‌کردیم خستگی ما هم شیرین بود؛ مردم خودشان را در برنامه دیدند و احساس نکردند چیزی به آن‌ها تحمیل می‌شود.

حسینی افزود: سه سال پیش نگران بودیم که این برنامه واکنش منفی داشته باشد و به همین دلیل قبل از پخش هیچ تبلیغاتی نکردیم؛ ما میز داوران نداشتیم و میز ذاکران داشتیم. هیچ رقابت و جایزه‌ای در کار نبود، قبل از ما مسابقات مداحی بودند که جایزه می‌دادند. ما معتقدیم عزاداران دنبال رقابت نیستند.

سعید ستودگان، تهیه‌کننده برنامه در ادامه مراسم گفت: از سه سال پیش در شبکه سه نگاه متفاوتی به برنامه‌های معارفی شد که جای تحسین دارد. ما هم برنامه تلویزیونی بودیم و هم از هیأت بودن و روضه بودن کوتاه نیامدیم. فقط محدود به مظلومیت اهل بیت نبودیم و اشعار متناسب با شعور حسینی بود. ما درباره مفاهیم عاشورا و نکات آن صحبت کردیم و شور و شعور را در کنار هم رعایت کردیم.

وی ادامه داد: ما سر نترسی داشتیم. سابقه نداشته یک برنامه تلویزیونی ۵۰۰ نفر مخاطب داشته باشد. ما ۱۵۰۰ نفر مخاطب آوردیم، همه کارهای ظاهراً نشدنی را انجام دادیم؛ ته توان ما این بود و صد خودمان را خرج کردیم.