«سوران» مظلومیت مردم کُرد را به تصویر کشیده است

سریال « سوران » تازه‌ترین محصول مرکز سریال سوره است که سروش محمدزاده کارگردانی و مجتبی فرآورده تهیه‌کنندگی این اثر تلویزیونی هستند که چهارشنبه و پنجشنبه‌ها روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. 

این سریال درون‌مایه‌ای حماسی و به دلیل محتوایی که دارد از جلوه‌های ویژه میدانی برخوردار است که طراحی این بخش را رضا ترکمان برعهده داشته است. این طراح جلوه‌های ویژه میدانی درباره حضور در «سوران» گفت: اساسا کار جلوه‌های ویژه میدانی در پروژه‌های جنگی یا حماسی بیشترین کاربرد را دارد و بیشتر بخش‌های کاری ما در این سریال در زمینه تیراندازی و انفجار بود. برای حضور در سریال «سوران»، در ابتدا از طرف مدیر تولید به پروژه «سوران» دعوت شدم و ۶ ماه قبل از شروع فیلمبرداری، فیلمنامه اولیه را خواندم. پس از صحبت‌هایی که با تهیه‌کننده، کارگردان و مدیر تولید کردیم، به نتیجه قطعی برای ادامه همکاری و تهیه وسایل مورد نیازمان رسیدیم. 

وی افزود: پیش‌تولید و ساخت دکور حدود ۶ ماه طول کشید و گروه جلوه‌های ویژه از روز اول تا پایان فیلمبرداری در کنار عوامل پشت صحنه بودند. اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم، کار جلوه‌های ویژه «سوران» از ابتدا تا آخر، ۱۲ جلسه به طول انجامید. 

ترکمان با اشاره به همراهی کارگردان و تهیه‌کننده سریال «سوران» بیان کرد: «سوران» نخستین همکاری من با سروش محمدزاده بود و تا پیش از آن، به صورت دورادور با او آشنایی داشتم. البته با مجتی فرآورده حدود ۲۵ سال کار مشترکی انجام داده بودیم. کار کردن با سروش محمدزاده، کارگردانی باشخصیت و کاربلد، بسیار راحت بود. فیلم و سریال‌هایی که مرتبط با جنگ است، کارگردانی می‌خواهد که شناخت خوبی به جلوه‌های ویژه میدانی و صحنه نزاع و جنگ داشته باشد و سروش محمدزاده در این حوزه بسیار مسلط بود. 

«سوران» مظلومیت مردم کُرد را به تصویر کشیده است

وی ادامه داد: مجتبی فرآورده هم در آثار زیادی که در حوزه دفاع مقدس کار شده است، حضور داشته و همین مساله باعث شد طرح و ایده‌های بسیاری در این زمینه به ما بدهد. در حقیقت جلوه‌های ویژه میدانی این سریال، با همراهی تهیه‌کننده و کارگردان به خوبی پیش رفت. 

وی یادآور شد: گاهی اوقات، وسایلی فی‌البداهه لازممان می‌شد؛ اما تمامی عوامل به ویژه بچه‌های بخش تولید و تدارکات با ما همکاری می‌کردند و هیچ زمانی ما را در سختی قرار نمی‌دادند. البته این را بگویم که در ایران امکانات کمی نسبت به دیگر کشور‌ها برای جلوه‌های ویژه میدانی وجود دارد و ما با همین اندک امکانات کارمان را انجام می‌دهیم. برای مثال، در سکانسی ما باید خودرویی را منفجر می‌کردیم، اما امکانات کم بود، در نتیجه ناچار شدیم همه چیز را در یک برداشت طبق اصول زیبایی‌شناختی به سرانجام برسانیم.

طراح جلوه‌های ویژه میدانی «سوران» در ادامه تشریح کرد: کار جلوه‌های ویژه میدانی متشکل از کار‌های انفجار، باران، برف، طوفان، چاشنی‌های بدنی و هر آن چه در صحنه اتفاق می‌افتد، است. بدلکاری را هم می‌توان یکی از شاخه‌های جلوه‌های ویژه میدانی دانست. قصد تعریف از کار خودمان را ندارم؛ اما به صراحت می‌گویم که کار جلوه‌های ویژه میدانی سریال «سوران» بسیار ریزه‌کاری داشت و تعداد انفجار‌ها و صحنه‌های تیراندازی زیاد بود.

ترکمان در پایان با اشاره به اینکه سریال «سوران» مظلومیت اهالی کردستان را به نمایش گذاشته است، خاطرنشان کرد: به عقیده من، مردم باید چنین آثاری را تماشا کنند. در واقع، «سوران» تنها نمونه کوچکی از مظلومیت و زجر مردم این منطقه را به تصویر می‌کشد. فکر می‌کنم با توجه به این که زمان محدودی در تولید سریال داشتیم، خروجی کار موفق بوده است.