فیلم‌های جشنواره سینما حقیقت در قاب تلویزیون

هم‌زمان با آغاز به کار جشنواره  سینماحقیقت، شبکه‌های تلویزیون در بخش‌های مختلف به معرفی برخی کارگردان‌ها و آثار آن‌ها در جشنواره، پوشش نشست‌ها و مصاحبه با مدیران جشنواره و همچنین به مصاحبه با مدیران جشنواره می‌پردازد.

علیرضا بختیان تهیه کننده این برنامه‌ها گفت: چند سالی است که برنامه‌های جشنواره‌های مختلف با هماهنگی بیش‌تر از شبکه‌های تلویزیون پخش می‌شود.

وی افزود: برای پخش ویژه برنامه امسال، سه تیم تولید داریم که کار ضبط برنامه را انجام می‌دهند که شامل گزارش‌های روزانه جشنواره، مصاحبه با فیلمسازان، تهیه کنندگان، مدیران جشنواره و .. است.

سعی کردیم از لحاظ ساختاری برنامه‌ها متفاوت باشد. مثلا در شبکه افق بیش‌تر موضوعات مربوط به شهید آوینی است، در شبکه پنج سیما مسائل اجتماعی و در شبکه چهار هم بیش‌تر موضوعات فرهنگی ارائه می‌شود. هر برنامه هم به طور مستقل، مجری خود را دارد.

بختیان خاطرنشان کرد: پوشش ویژه برنامه‌های «سینما حقیقت» از شبکه سه سیما با اجرای محمدرضا باقری، ساعت ۱۵:۴۵ به مدت ۱۲ دقیقه، شبکه چهار با اجرای شهریار ربانی حوالی ساعت ۲۲:۳۰ به مدت ۲۵ دقیقه، شبکه پنج با اجرای زهرا خواجه علی ساعت ۱۴ به مدت حدود ۱۵ دقیقه و شبکه افق با اجرای محمد میرزازاده ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۲۰ دقیقه برای علاقه‌مندان پخش می‌شود.

وی در خصوص ساختار ویژه برنامه جشنواره حقیقت گفت: ساختار این ویژه برنامه‌ها ترکیبی است که با حضور مجری به روی آنتن می‌رود که شامل مصاحبه با دست اندرکاران جشنواره درخصوص اهداف جشنواره و برنامه‌های آینده، معرفی فیلمسازان که در جشنواره فیلم دارند، نظرات فیلمسازانی که فیلم ندارند، ولی در جشنواره شرکت می‌کنند، اخبار جلسات تخصصی و نشست ها، بزرگداشت ها، اخباری از نمایشگاه کتاب که در حاشیه این جشنواره برگزار شده و معرفی کتاب خواهد بود.

فیلم‌های جشنواره سینما حقیقت در قاب تلویزیون

سعید رسولی از تهیه کنندگان تلویزیون گفت: شبکه مستند به واسطه این که شبکه تخصصی در حوزه سینمای مستند است از دوره نهم و دهم جشنواره سینماحقیقت با یک ویژه برنامه تخصصی به این موضوع پرداخته است.

وی با اشاره جایگاهی که جشنواره «سینما حقیقت» بین اهالی سینمای مستند در کشور دارد و تنها جشنواره تخصصی است و در منطقه هم از اعتبار خاصی برخوردار است و مهمترین جشنواره بین المللی کشور هم هست گفت: رسانه ملی به اهمیت جشنواره «سینما حقیقت» اذعان دارد و هر چقدر اخبار مربوط به آن را اطلاع رسانی کند به بالندگی و شناخته شدن بیش‌تر آن کمک خواهد کرد.

وی افزود: سعی ما این است در ایام جشنواره، حال و هوای جشنواره را به مخاطبان و علاقه‌مندان سینمای مستند انتقال دهیم. این ویژه برنامه هر شب ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰ پخش می‌شود. ما حتی سعی کردیم زمان پخش برنامه را در دوره‌های مختلف جشنواره ثابت نگه داریم تا علاقه‌مندان بتوانند از این برنامه استفاده کنند.

محتوای برنامه بیش‌تر معرفی فیلم‌ها و مستندساز‌هایی که در بخش‌های جشنواره حضور دارند. از آنجایی که جشنواره سینمای حقیقت از بخش‌های مختلقف جانبی تشکیل شده و شاید علاقه‌مندان سینمای مستند اطلاعی نداشته باشند و هر ساله بخش‌هایی به جشنواره اضافه و یا حذف شود مثل کارگاه‌های تخصصی که با حضور اساتید ایرانی و خارجی برگزار می‌شود یا حضور مسئولان و مهمانان ویژه در جشنواره، رونمایی کتاب که هر ساله در جشنواره انجام می‌شود و به طور کلی حال و هوای جشنواره و اتفاقات رخ داده را برای مخاطبان ارائه می‌کنیم.

امسال اجرای ویژه برنامه را مهدی معظمی بر عهده دارد و مراسم اختتامیه را فردای روز برگزاری با اضافه کردن مصاحبه با دبیر جشنواره و برگزیدگان پخش می‌کنیم که روز ۲۶ آذرماه به روی آنتن می‌رود.

رسولی تصریح کرد: از آنجایی که مستندسازان خیلی شناخته شده نیستند و اوایل کارشان هستند، رسانه می‌تواند با پخش آثارشان، به شناخته و به رسمیت شناخته شدن آثارشان کمک بسزایی کند تا از حمایت‌های بیشتری برخوردار شوند.

رسولی تاکید کرد: هر چه درباره جشنواره فیلم حقیقت اطلاع رسانی شود علاقه‌مندان از آثار جشنواره اطلاع پیدا می‌کنند و فیلمسازان و مستندسازان حتی می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.

وی با اشاره به اکران آنلاین فیلم‌های جشنواره هم گفت: این امر فرصت مناسبی برای سینمای مستند خواهد بود.

شانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۰ تا ۲۵ آذرماه در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.