یکی از پربحثترین بخشهای « عصر جدید »، مسئله داوری داوران مسابقه و کیفیت تحلیلهای آنان است. پس از بحثهای فراوان درباره کیفیت و شیوه داوری داوران دو فصل اول، در فصل سوم این مسابقه نیز حضور سه چهره جدید ژاله صامتی، کارن همایونفر و مجید اسماعیلی به عنوان داور، واکنشهای مثبت و منفی فراوانی را به دنبال داشته است. اکنون داوران جدید «عصر جدید ۳» چگونه استعدادها را قضاوت میکنند و چه تفاوتهایی با داوران سابق این مسابقه دارند؟
امین حیایی
از همان ابتدای «عصر جدید» طولی نکشید که امین حیایی موفق شد با طنازیهایش، همراهی با شرکتکنندگان و قضاوت منصفانه و حتی مهربانانهاش محبوبترین داور مسابقه نزد مخاطبان و حتی شرکتکنندگان باشد. حیایی در ابتدای فصل سوم اعلام کرد که قصد دارد نسبت به قبل سختگیرتر شود اما او در فصل سوم نیز همچنان بیشتر نقاط قوت اجراها را در نظر میگیرد، در قضاوت جانب انصاف را رعایت میکند و بیشتر رای سفید میدهد. این داور در فصل اول و دوم مسابقه حضور داشته و اجراهای مختلفی در زمینههای گوناگون دیده است، بنابراین در مقایسه با سه داور دیگر، در مواجهه با اجراها کمتر غافلگیر و شگفتزده میشود و واکنش متفاوتتری دارد.
ژاله صامتی
دیگر داور مهربان فصل سوم «عصر جدید» ژاله صامتی است. این داور معمولا اظهارنظرهایی کلی درباره اجراها دارد و چندان به جزئیات اجرای استعدادها نمیپردازد. گاهی به همین که اجرایی به دلش نشسته و نظر او را جلب کرده بسنده میکند و دلیل رای خود را کوتاه اعلام میکند. صامتی در مقایسه با رویا نونهالی عملکرد کاملا متفاوتی دارد و اصلا به اندازه نونهالی سختگیر نیست. کودکان و شرکتکنندگانی که همراه عضوی از خانوادهشان برای اجرا روی صحنه میآیند، مورد توجه ویژه او هستند. ژاله صامتی در مواجهه با اجراها احساساتی و هنگام اجراهای پرریسک و خطرناک هم نگران و مضطرب میشود. او معمولا اولین داوری است که رای خود را اعلام و بیشتر چراغ سفید را روشن میکند.
کارن همایونفر
کارن همایونفر در مقایسه با امین حیایی، ژاله صامتی و مجید اسماعیلی قضاوت سختگیرانهتری درباره اجراها دارد اما در مقایسه با آریا عظیمینژاد، مهربانتر و خوشبینتر است. همایونفر برخلاف عظیمینژاد سعی میکند با ادبیات محبتآمیز نظر منفیاش را اعلام کند و مانند او صریح نیست. هرچند که در مسابقه از کارن همایونفر به عنوان داور سختگیر مسابقه یاد میشود، اما به طور کلی او نیز به جنبههای مثبت کار استعدادها توجه میکند و حتی گاهی ترجیح میدهد با وجود ایرادهایی که به یک اجرا دارد، به دلیل نقاط قوت آن در نهایت رای خود را سفید اعلام کند. او در برنامه «هشتگ عصر جدید» با اشاره به احساساتی شدن داوران در فصل قبل گفت ترکیب جدید تصمیم دارند بیشتر به خود اجراها بپردازند.
مجید اسماعیلی
مجید اسماعیلی به عنوان جایگزین سیدبشیر حسینی عملکردی مشابه او دارد. اسماعیلی معمولا به حواشی اجراها میپردازد و توضیحات مفصلی درباره اجرای شرکتکنندگان و دلیل سفید یا قرمز شدن رای خود میدهد. او نیز مانند امین حیایی و کارن همایونفر، رای داوران دیگر را در نظر میگیرد و بعد رای مثبت یا منفی را انتخاب میکند. به عنوان مثال اگر شرکتکنندهای دو یا سه چراغ قرمز داشته باشد، به دلیل وجود حتی یک نکته مثبت در اجرایش، به او رای مثبت میدهد. به طور کلی در فصل سوم بارها پیش آمده که رای داوران دو به دو مساوی شده و تماشاچیان حاضر در سالن رای سوم را تعیین کردهاند، در حالی که این اتفاق در فصول قبل کمتر رخ میداد و غیر از امین حیایی، سه داور دیگر بدون توجه به آرای یکدیگر نظر خود را اعلام میکردند.
کشف استعداد از میان تماشاچیان؟!
قسمت یازدهم مسابقه «عصر جدید» که یک شنبه شب پخش شد با یک اتفاق عجیب و حاشیهای همراه بود. احسان علیخانی با اشاره به این که تعداد زیادی از ویدئوهای ارسالی مربوط به استعداد خوانندگی بوده، خطاب به تماشاچیان پرسید چه کسانی تصور میکنند که استعداد خوانندگی دارند؟ سپس یکی از تماشاگران حاضر در سالن را انتخاب کرد تا برای نمایش استعداد خود روی صحنه بیاید. سپس قطعه «نفرین» که علیخانی اعلام کرد به صورت تنظیمشده موجود است، پخش شد و این تماشاچی که در زمینه خوانندگی و نوازندگی نیز تجربه داشت، شروع به خواندن کرد.
در نهایت قرار بر این شد که داوران هنگام اجرا به هومن یارمحمدی رای بدهند و او پس از کسب چهار چراغ سفید در فینال قسمت ۱۱ حاضر شد. نکته عجیب این بود که احسان علیخانی با زنگ طلایی خود، هومن یارمحمدی را به مرحله بعد فرستاد! طبق قوانین مسابقه، شرکتکنندگان باید مراحل ارسال ویدئو، راستیآزمایی، پذیرفته شدن و تمرین را طی کنند، بنابراین حضور یارمحمدی در جمع شرکتکنندگان و برندگان «عصر جدید» عادلانه نیست. طبق آن چه در واکنشهای مخاطبان دیده میشود نیز بسیاری از کاربران انتخاب این فرد را اتفاقی ندانسته و آن را اتفاقی از پیش تعیین شده برای بالا رفتن جذابیت مسابقه و به کنار زدن برخی حواشی مانند ماجرای دختر نابینا دانستهاند.