سیدحسین امیرجهانی نویسنده سریال «سرجوخه» درباره این سریال که این روزها در حال تصویربرداری است بیان کرد: نگارش این سریال از اوایل سال پیش شروع شد و ابتدای امسال به پایان رسید، فیلمنامه در ۳۰ قسمت طراحی شده است اما ممکن است یکی دو قسمت تغییرات داشته باشد.
این نویسنده درباره تیم این سریال که کارگردان و تهیه کنندهاش پیش از این پروژههای دیگری را هم به تولید رساندهاند یادآور شد: سازندگان این سریال همان تیم «خانه امن» و «ترور خاموش» هستند ابوالفضل صفری تهیه کننده و احمد معظمی کارگردان این مجموعه پیش از این هم با یکدیگر همکاری داشتهاند و خط محتوایی سریال نیز به مسایل امنیتی نزدیک است.
یک موقعیت امنیتی دردل چند قصه اجتماعی
امیرجهانی درباره اینکه سریال چقدر محور مسائل امنیتی قرار گرفته است توضیح داد: یکی از علتهایی که من علاقه داشتم فیلمنامه سریال «سرجوخه» را بنویسم این بود که در این قصه صرفاً با یک کار امنیتی مواجه نیستیم، بلکه یک موقعیت امنیتی در دل چندین قصه اجتماعیِ در هم پیچیده روایت میشود که جذابیت و کشش کار را مضاعف خواهد کرد.
نویسنده سریال «پدر» افزود: اساساً موضوعات و پدیدههای اجتماعی و مسائل خانواده از مقولههای مورد علاقه من بوده و دوست دارم در غالب یک درام اجتماعی برای مخاطب در این حوزهها قصه بگویم. از این جهت ترغیب به نگارش فیلمنامه این سریال شدم. دغدغههای مهمی در بحثهای اجتماعی در این سریال مطرح میشود که برخی از آنها تاکنون دراماتیزه نشده است. برای همین میتوانم این قول را به مخاطب بدهم که در تماشای این سریال با قصهای جذاب و پرهیجان و پرماجرا روبرو خواهد شد.
قصهای که نیمی از آن واقعیت و نیمی حقیقت دارد
وی با عنوان اسلوگان این سریال که «نیمی از این قصه واقعی است و نیمی دیگر حقیقت دارد» یادآور شد: بدنه اصلی این سریال، برپایه قصه و تخیل است اما ماجراهای واقعی و تکنیکهای امنیتیِ حقیقی به مثابه پازلهای تکمیل کننده قصه این سریال به کمک درام آمدهاند. از همین جهت ما در این سریال زندگی معمولی مردم را میبینیم و در دل ان بخشهایی به فضای امنیتی هم کشیده میشود.
نویسنده سریال «نجلا» درباره تفاوتها و تمایزهای مجموعه «سرجوخه» با دیگر آثار امنیتی تصریح کرد: برخلاف برخی مجموعههای امنیتی که نقطه نگاه و رویکرد سریال از طرف نقشهای امنیتیها بوده است اینجا کاراکترهای قصه از بطن جامعه هستند و زندگی آنهاست که در قسمتهایی با کاراکترهای امنیتی هم برخورد پیدا میکند. از طرف دیگر برخلاف بسیاری از کارهای امنیتی، به نظر میرسد در سریال سرجوخه روح زندگی و حس زندگی در جریان است و احساسات مخاطب را به شدت درگیر خواهد کرد.
وی اضافه کرد: ما با شخصیتهایی که از طبقههای مختلف جامعه هستند وارد قصه میشویم؛ مباحث و معضلات اجتماعی در روند داستان طرح میشود و البته در کنار آن بحث آموزش هم برای من مهم بود. به طور مثال ما ایرانیها به راحتی به آدمها اعتماد میکنیم و اطلاعات میدهیم یا در تاکسی راحت با دیگران حرف میزنیم و به کسانی که نمیشناسیم از چیزایی شخصی سخن میگوییم.
دو کاراکتر اصلی سریال یکی از اراذل و اوباش و دیگری شاخ اینستاگرامی
امیرجهانی با اشاره به دو نقش اصلی سریال عنوان کرد: ۲ کاراکتر اصلی سریال از ۲ طبقه مختلف اجتماعی هستند ولی با وجود اینکه زندگیشان فرسنگها از هم دور است اشتراکانی دارند. یکی از آنها از اراذل و اوباش است که از کف خیابان برمیخیزد و دیگری یک شاخ اینستاگرامی است که از فضای مجازی وارد میشود. این چنین دو قصه به موازات هم پیش میروند که جاهایی هم حرکت روی خط قرمز است.
این نویسنده با اشاره به این داستان بیان کرد: «سرجوخه» هم به لحاظ قصه و هم پرداخت و ساختار فضایی نو و بکر دارد و کار جذابی است. تلویزیون خیلی سال است در فضای این مدلی پیش نرفته بود و کاراکترها اینقدر واقعی و ملموس نبودهاند. از این جهت به نظر میرسد این مجموعه باید در زمان پخش مخاطب زیادی داشته باشد.
صورت مساله را نمیتوان پاک کرد
نویسنده سریال «چرخ و فلک» درباره پرداختن به یک شاخ مجازی در سریال جدیدش و اینکه قرار است فضای مجازی محکوم شود یا خیر عنوان کرد: ما اصلاً به سمت قضاوت نرفتیم که بگوییم فضای مجازی خوب است یا بد. همه ما آسیبها و معایب این فضا را میدانیم و از مزیتهایش هم با خبریم و در این سریال هم به هر دو جنبه این فضا پرداخته میشود به طوری که شاخک های مخاطب را فعال خواهد کرد زیرا من به عنوان نویسنده کار و در ادامه تیم تولید و کارگردان و تهیه کننده تلاش کردهایم به گونهای حرف بزنیم که خود را سانسور نکنیم و با مخاطب روراست باشیم. حقیقت این است که نمیتوان کتمان کرد در وضعیت فعلی جامعه، فضای مجازی و اینفلوئنسرها به یکی از ارکان مهم زندگی مردم تبدیل شدهاند و نمیتوان با نفی آن صورت مساله را پاک کرد.
امیرجهانی در پاسخ به سوالی درباره تشریح بیشتر این قصه بیان کرد: نمیتوان بیشتر از این وارد جزئیات قصه شد اما این مجموعه پیچیدگیهایی دارد که سریال را پرتعلیق و پرکشمکش کرده و کشش اثر را بالا میبرد. همچنانکه به لحاظ ساختاری و روایی و شخصیت پردازی نیز فضای متفاوتی دارد.
سوژههایی که تا امروز در تلویزیون دیده نشدند
این نویسنده درباره آنچه این سریال را متمایز کرده است، میگوید: در سریال «سرجوخه» لایههای مختلفی از جامعه مورد توجه قرار گرفته است، متن و دوربین «سرجوخه» بر موضوعات و سوژههایی از جامعه امروزی که تا کنون در تلویزیون علی الخصوص در سریالها مغفول مانده و دیده نشده، فوکوس کرده است. در این سریال اتمسفری حاکم است که سالهاست در سریالهای تلویزیونی شاهدش نبودهایم.
وی اضافه کرد: این نوید را به مخاطبان میدهم که با سریالی متفاوت روبرو شده و از دیدن آن هیجان زده خواهند شد. علی الخصوص مخاطب جوان و به اصطلاح سریال بین که بی شک با این سریال همراه خواهد شد زیرا نقاط اشتراک، دغدغهها و جهان فکری خودش را با جهان داستان و کارکترهای سریال «سرجوخه» به راحتی پیدا خواهد کرد و با آنها پیش خواهد رفت؛ کارکترهایی که در دل قصه پر هیجان و پر التهاب سریال، به فراخور شخصیتهای خود و مانند جوان امروزی، به مثابه بنزین سبز، مستعد کارهای بزرگ و مهمی هستند. کنشهایی که میتواند مسیر زندگی آنها و حتی وضعیت جامعه را تغییر دهد.
امیرجهانی در پایان درباره کاراکترهای سریال و همذات پنداری نسل جوان با انها گفت: این کارکترها و موقعیتهای دراماتیکش، آینه تمام نمای جوان امروزیست که میتواند کارهای بزرگ و مهمی انجام دهد به شرطی که زاویه دید و زاویه برخورد با آنها این باشد که همراه ما ایستادهاند نه روبروی ما. به همین خاطر باید شجاعت تولیدکنندگان این اثر علی الخصوص مسئولین و مدیران محترم تلویزیون را برای پرداختن به سوژه و مضمون سریال سرجوخه ستود که با تحلیل دقیق از بایدها و نبایدهای امروزی، اهتمام به ساخت و تولید سریال متفاوت و نو سرجوخه کرده و از تیم تولیدی آن حمایت کردهاند.