حامد بامروت نژاد تهیهکننده سریال طنز تلویزیونی « وضعیت زرد » درباره این سریال که از جمعه شب اول مردادماه پخش آن از شبکه سه آغاز شده است، بیان کرد: از یک سال و نیم پیش که با دوستان باشگاه طنز انقلاب همکاری میکردیم، میخواستیم طنزی نمایشی به تولید برسانیم. باشگاه انقلاب در حوزههای طنز ژورنالیستی و استندآپ کمدی وارد شده بود و قصد داشتیم در حوزه طنز نمایشی هم ورود کنیم که در قالب سیت کام باشد.
ساخت «وضعیت زرد» در قالب سیت کام
وی درباره معرفی سریال در قالب سیت کام اظهار کرد: به دلیل زمان کمی که تولید هر قسمت از این مجموعه میبرد و پروداکشن سبک تری که دارد از قالب سیت کام بهره گرفتیم. سریال هم در لوکیشنهای محدود یعنی فضای خبرگزاری و خانه سعید تولید میشود که حدود ۸۰ درصد سریال در این دو لوکیشن میگذرد.
بامروت نژاد اضافه کرد: در چنین کاری، مجموعه پیرنگ اصلی ندارد بلکه شخصیتهای اصلی دارد و مخاطب روی شخصیتها متمرکز میشود، از طرفی در موضوعات مختلف میتوان کار کرد.
تهیه کننده «وضعیت زرد» در ادامه درباره دغدغه ساخت این سریال عنوان کرد: تلاش داشتیم از فضای نماشی با مخاطب عمومی و رسانه بهره بگیریم و این قالب دست ما را باز میگذاشت. وارد طراحی موقعیت و شخصیت شدیم و با یک تیم جوان کار کردیم که فصل اول سریال در ۱۳ قسمت ساخته شد. این سریال ۶ شخصیت دارد که چهار کاراکتر پسر هستند و نامزد سعید و دایی سعید با بازی مهران رجبی نیز دیگر کاراکترها هستند و باقی هم بازیگر مهمان هستند.
بیان دغدغههای بیشتر در سیت کام
وی با اشاره به پرداخت موضوعات سیاسی اجتماعی در سریال عنوان کرد: برای ما جذاب و مهم بود دامنه مخاطب بیشتری را جذب کنیم که درگیری بیشتری با سریال داشته باشند. درواقع ما دنبال قالبی بودیم تا رویکرد خود را بیان کنیم، در فیلم و سریال میتوان به یکی دو محور پرداخت اما در سیت کام میتوان به بیشتر دغدغهها پرداخت.
بامروت نژاد درباره استفاده از مؤلفه خنده در آثار سیت کام خارجی یادآور شد: صدای خنده از مؤلفههای مرسوم تولیدات سیت کام است اما هم در برخی سریالهای خارجی و هم در خیلی از نمونههای ایرانی صدای خنده استفاده نمیشود. سیت کام کمدی موقعیتی است که با تولیدی بودن، لوکیشن محدود و با شوخیهای کلامی شناخته میشود و ما به نسخهای برای خود رسیدیم که از این صدای خنده استفاده نکنیم. اتفاقاً مخاطب ایرانی با صدای خنده ارتباط نمیگیرد و اگر بگویید این لحظه باید بخندی پس میزند. این مؤلفه برای مخاطب ایرانی جواب نمیدهد و ما هم از این فرم کنارهگیری کردیم و سعی کردیم سیت کام مدل خودمان باشد و عین همان فضا را کپی نکنیم.
نیاز به زمان برای آشنایی و اخت شدن با شخصیتها
تهیه کننده «وضعیت زرد» با اشاره به آغاز پخش این سریال درباره بازخوردها بیان کرد: یکی از ویژگیهای فضای سیت کامی این است که چون شخصیت محور است، باید به مخاطب زمان داد تا با شخصیتها آشنا شود. این سریال هنوز در شروع کار است و مخاطب به تدریج با آنها اخت میشود. در قسمتهای اول هم ما باید شانس داشته باشیم و هم مخاطب باید حوصله داشته باشد. با آنچه که از کار اطلاع داریم فکر میکنیم قسمت به قسمت جذابتر و طنز آن بیشتر میشود و مخاطب با آن ارتباط میگیرد.
وی با اشاره به شوخیهای این سریال و شخصیت اصلی آن، که یک دانشمند هستهای اخراجی است، درباره خلأ دغدغههای مختلف در سریالهای طنز گفت: اگر بخواهید سریال بسازید از فیلمنامه تا تولید یک سال میگذرد و اثر هنری و رسانهای به دلیل پروسه تولید از جامعهاش عقب میافتد. سیاستهای رسانه ملی و مؤلفههای دیگری هم هست که گاهی باعث میشود سریالها هماهنگ با دغدغههای مردم نباشد اما راز موفقیت هر کاری همین است که در هماهنگی با دغدغههای مردم خود باشد.
بامروت نژاد به شوخیهای سیاسی سریال اشاره کرد و گفت: در قسمت دو به اصلاحطلب و اصولگرا میپردازیم و با هر دو طرف شوخی میکنیم و یا در قسمتهای دیگر با فضای مجازی و اینفلوئنسرها شوخی میکنیم. فکر میکنیم مخاطب این جنس فضا را میپسندد و میتواند احساس کند فضای تازهای بوجود آمده است.
حامد بامروت نژاد تهیهکننده سریال طنز تلویزیونی «وضعیت زرد» درباره این سریال که از جمعه شب اول مردادماه پخش آن از شبکه سه آغاز شده است، بیان کرد: از یک سال و نیم پیش که با دوستان باشگاه طنز انقلاب همکاری میکردیم، میخواستیم طنزی نمایشی به تولید برسانیم. باشگاه انقلاب در حوزههای طنز ژورنالیستی و استندآپ کمدی وارد شده بود و قصد داشتیم در حوزه طنز نمایشی هم ورود کنیم که در قالب سیت کام باشد.
ساخت «وضعیت زرد» در قالب سیت کام
وی درباره معرفی سریال در قالب سیت کام اظهار کرد: به دلیل زمان کمی که تولید هر قسمت از این مجموعه میبرد و پروداکشن سبک تری که دارد از قالب سیت کام بهره گرفتیم. سریال هم در لوکیشنهای محدود یعنی فضای خبرگزاری و خانه سعید تولید میشود که حدود ۸۰ درصد سریال در این دو لوکیشن میگذرد.
بامروت نژاد اضافه کرد: در چنین کاری، مجموعه پیرنگ اصلی ندارد بلکه شخصیتهای اصلی دارد و مخاطب روی شخصیتها متمرکز میشود، از طرفی در موضوعات مختلف میتوان کار کرد.
تهیه کننده «وضعیت زرد» در ادامه درباره دغدغه ساخت این سریال عنوان کرد: تلاش داشتیم از فضای نماشی با مخاطب عمومی و رسانه بهره بگیریم و این قالب دست ما را باز میگذاشت. وارد طراحی موقعیت و شخصیت شدیم و با یک تیم جوان کار کردیم که فصل اول سریال در ۱۳ قسمت ساخته شد. این سریال ۶ شخصیت دارد که چهار کاراکتر پسر هستند و نامزد سعید و دایی سعید با بازی مهران رجبی نیز دیگر کاراکترها هستند و باقی هم بازیگر مهمان هستند.
[شوخی با اخراج دانشمند هستهای/ اصولگرا و اصلاحطلب را سوژه کردیم!]
بیان دغدغههای بیشتر در سیت کام
وی با اشاره به پرداخت موضوعات سیاسی اجتماعی در سریال عنوان کرد: برای ما جذاب و مهم بود دامنه مخاطب بیشتری را جذب کنیم که درگیری بیشتری با سریال داشته باشند. درواقع ما دنبال قالبی بودیم تا رویکرد خود را بیان کنیم، در فیلم و سریال میتوان به یکی دو محور پرداخت اما در سیت کام میتوان به بیشتر دغدغهها پرداخت.
بامروت نژاد درباره استفاده از مؤلفه خنده در آثار سیت کام خارجی یادآور شد: صدای خنده از مؤلفههای مرسوم تولیدات سیت کام است اما هم در برخی سریالهای خارجی و هم در خیلی از نمونههای ایرانی صدای خنده استفاده نمیشود. سیت کام کمدی موقعیتی است که با تولیدی بودن، لوکیشن محدود و با شوخیهای کلامی شناخته میشود و ما به نسخهای برای خود رسیدیم که از این صدای خنده استفاده نکنیم. اتفاقاً مخاطب ایرانی با صدای خنده ارتباط نمیگیرد و اگر بگویید این لحظه باید بخندی پس میزند. این مؤلفه برای مخاطب ایرانی جواب نمیدهد و ما هم از این فرم کنارهگیری کردیم و سعی کردیم سیت کام مدل خودمان باشد و عین همان فضا را کپی نکنیم.
نیاز به زمان برای آشنایی و اخت شدن با شخصیتها
تهیه کننده «وضعیت زرد» با اشاره به آغاز پخش این سریال درباره بازخوردها بیان کرد: یکی از ویژگیهای فضای سیت کامی این است که چون شخصیت محور است، باید به مخاطب زمان داد تا با شخصیتها آشنا شود. این سریال هنوز در شروع کار است و مخاطب به تدریج با آنها اخت میشود. در قسمتهای اول هم ما باید شانس داشته باشیم و هم مخاطب باید حوصله داشته باشد. با آنچه که از کار اطلاع داریم فکر میکنیم قسمت به قسمت جذابتر و طنز آن بیشتر میشود و مخاطب با آن ارتباط میگیرد.
وی با اشاره به شوخیهای این سریال و شخصیت اصلی آن، که یک دانشمند هستهای اخراجی است، درباره خلأ دغدغههای مختلف در سریالهای طنز گفت: اگر بخواهید سریال بسازید از فیلمنامه تا تولید یک سال میگذرد و اثر هنری و رسانهای به دلیل پروسه تولید از جامعهاش عقب میافتد. سیاستهای رسانه ملی و مؤلفههای دیگری هم هست که گاهی باعث میشود سریالها هماهنگ با دغدغههای مردم نباشد اما راز موفقیت هر کاری همین است که در هماهنگی با دغدغههای مردم خود باشد.
بامروت نژاد به شوخیهای سیاسی سریال اشاره کرد و گفت: در قسمت دو به اصلاحطلب و اصولگرا میپردازیم و با هر دو طرف شوخی میکنیم و یا در قسمتهای دیگر با فضای مجازی و اینفلوئنسرها شوخی میکنیم. فکر میکنیم مخاطب این جنس فضا را میپسندد و میتواند احساس کند فضای تازهای بوجود آمده است.