بعدها در دهه هشتاد با خوانندگی تیتراژ آغازین سریال محبوب و پربیننده «متهم گریخت» به همراه رضا عطاران، شهرت بیشتری پیدا کرد. مدرس بعدها و با ایفای نقش «ایناروس» در سریال پرمخاطب «یوسف پیامبر»، به شهرت بسیاری رسید؛ شخصیتی که ابتدا خادم آمنحوتپ، فرمانروای مصر بود و بعد، منشی یوزارسیف یا همان یوسف پیامبر شد. امیرحسین مدرس، علاوه بر بازیگری، اجرا و خوانندگی، نویسنده، شاعر و کارشناس ادبیات فارسی هم هست و تا به حال، دو مجموعه شعر «مبتلای اقیانوس» و «بانوی اعتدال بهاران» از او منتشر شده است. مدرس این روزها اجرا و نویسندگی برنامه رادیویی «قند پارسی» را که از رادیو صبا پخش می شود، به عهده دارد. در ادامه، گفت وگوی ما را با او درباره این برنامه رادیویی و دیگر فعالیت های ادبی اش می خوانید.
از
امیرحسین مدرس که چندسالی است از اجرای برنامه های تلویزیونی فاصله گرفته و به رادیو کوچ کرده، درباره محتوا و متن برنامه «قند پارسی» و این که چرا اجرا و نویسندگی آن را پذیرفته است، پرسیدیم که گفت: «برنامه قند پارسی رویکردی برای توجه به ادبیات و متون کهن فارسی است و آن ها را بررسی می کند. یکی از دلایل تولید این برنامه، انس و پیوند مخاطبان با گنجینه میراث کهن ادبیات فارسی است و دیگری، پاسداشت و حفظ زبان فارسی. نسل امروز در گویش، نوشتن پیام و... خیلی متفاوت است و انگار زبانش دچار تحول و دگرگونی شده و اگر این ادامه پیدا کند، رفته رفته ارکان ادبیات فارسی را با آسیب مواجه می کند و این شوخی بردار نیست که بگوییم جوانند و اقتضای سن آن هاست. این مسئله در درازمدت زبان را هدف قرار می دهد. دلیل دیگر این است که میراثی که ما از ادبیات کهن فارسی در دست داریم، آموزه هایی است که تاریخ مصرف ندارد؛ چون مبتنی بر فطرت انسانی و زندگی اجتماعی است. علمای تربیت هنوز که هنوز است به آثار سعدی مراجعه می کنند. از آن جا که دغدغه خودم ادبیات فارسی است و اندک تسلطی به متون کهن دارم، پیشنهاد شد که این برنامه را بنویسم و اجرا کنم. قند پارسی از شنبه تا چهارشنبه ساعت 13:30 پخش می شود و بازپخش آن 23:30 است و خدا را شکر با استقبال مخاطبان هم مواجه و باعث شده است شنوندگان عمیق تر و دقیق تر متون کهن فارسی را مطالعه کنند. چون ما در برنامه قند پارسی همه یک متن را نمی خوانیم؛ برای مثال گزیده ای از متن گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی، سفرنامه ناصرخسرو، مرزبان نامه و... را می خوانیم و شرح می دهیم و درباره محتوای مطلب و تطابقش با اتفاقات روزگار امروز، نکات و ظرافت های ادبی صحبت می کنیم». از امیرحسین مدرس پرسیدیم آیا ممکن است در آینده اجرای برنامه ای تلویزیونی را بپذیرد که گفت فعلاً کارهای مهم تری دارد و اجرا در تلویزیون برایش در اولویت نیست و ترجیح می دهد به کارهایی بپردازد که ماناییِ بیشتری دارند.
این مجری و کارشناس ادبیات از پروژه تألیفی و تحقیقی اش که سه چهار سالی است او را مشغول کرده است و بخش اول آن تا یک ماه دیگر منتشر خواهد شد، این طور گفت: «این کار تصحیح و شرح یک اثر آیینی منظوم متعلق به اواخر دوره صفوی و بر اساس 15 نسخه خطی با عنوان «وحی بر طوفان» است که سوره مهر آن را منتشر خواهد کرد». در بخش پایانی گفت وگو، نظر مدرس را درباره وضعیت ترانه های امروزی جویا شدیم که گفت: «به جز معدود ترانه های خوبی که می شنویم، اوضاع ترانه خوب نیست. ترانه ها عموماً عمق ندارند و ماندگار نمی شوند. یک هفته، یک ماه و نهایت یک سال سر زبان ها می افتند و بعد فراموش می شوند. شما ترانه ها و تصنیف های قدیمی را نگاه کنید. ممکن است از عمرشان هشتاد سال گذشته باشد، اما مردم هنوز زمزمه شان می کنند».
شما