محمد درمنش تهیه کننده «آن شب» که توانست سه جایزه اصلی از جشنواره مولین دو ری اسپانیا کسب کند، درباره این فیلم، گفت: قبل از اینکه بخواهم به عنوان فیلمساز و یا یکی از عوامل این پروژه صحبت کنم، باید بگویم بارها در هیئت داوری و کمیته انتخاب بودم و این دو همیشه میتوانند اشتباه کنند، چون در آن با علوم انسانی مواجهیم، بدین علت درصد خطا خواهیم داشت. اما برخی مواقع درصد خطاها فاحش است. در جشنواره فیلم فجر ۳۸، درصد خطاها فاحش و علتش هم ناهمگونی ترکیب هیئت داوران بود که باعث شکستن شدن آرا شد. شهاب حسینی از روز اول جز کاندیداهای سیمرغ بلورین بود و خود فیلم هم جز کاندیداهایی بود که میتوانست جایزه بگیرد، اما به علت همان ناهمگونی هیئت داوران، آرا شکسته و در حقمان کم لطفی صورت گرفت.
وی افزود: در بحث آرا مردمی تا جایی که پیگیری میکردم « آن شب » یک عدد رای کاذب در صندوقها نداشت، ولی میدانستم تهیه کننده و یا سازمان تهیه کننده برخی فیلمها در آرا مردمی رای سازی میکندT در نتیجه برای من کاملا مشهود بود که جشنواره فیلم فجر علی رغم اینکه قدرت تشخیص کیفیتها و قابلیتهای این کار را ندارد، اما فیلم ما دو جای دیگر جواب خواهد گرفت؛ اول نمایش و اکرانهای خارج از کشور و دوم در مواجهه با گیشه. سند این ادعا هم اتفاقاتی است که در پیش خواهد بود و از اسپانیا شروع شد.
این تهیه کننده ادامه داد: آن کسی که توانست در مورد موضوع و فیلمنامه فیلم و موفقیت آن درست فکر کند، مجری طرح یعنی پسرم محسن درمنش بود که گروه خوبی هم جمع کرد و اگر به موفقیتی رسیده و خواهد رسید مدیون اوست.
درمنش درباره بازی شهاب حسینی بیان کرد: چه بگویم چه نگویم، شهاب حسینی آدم ثابت شدهای است و مخاطبان سینما توانمندی و قابلیت اش را میدانند. از سویی خود حسینی هم همواره دنبال اتفاق جدیدی است تا تکراری نشود. در نتیجه همیشه شاهد تازگی و بازی اش خواهیم بود. اتفاق خوب در «آن شب» تسلط او به فرهنگ زبان انگلیسی بود که در گفت وگوها و گویشها مشکل خاصی نداشت بدین علت با بازیگران خارجی به خوبی کار میکرد.
کارگردان «آژانس ازدواج» با اشاره به حس و حالش برای دریافت سه جایزه اصلی از جشنواره اسپانیایی اظهار کرد: یقین پیدا کردم تحلیلم از رفتار غلط هیئت داوران جشنواره فیلم فجر ۳۸ درست بود و چون عادت ندارم جوسازی کنم، میگویم که فیلم خوب دیده خواهد شد و مطمئنم در آینده باز هم برای «آن شب» اتفاق خوب میافتد. آدمهایی که چند دهه در سینما فعالیت داشتند معمولا عادت کرده اند که نه با نادیده گرفته شدن در جشنوارهای حالشان بد شود و نه با امکان خوبی که برای فیلمشان پدید میآید خیلی ذوق کنند، ولی در عین اینکه جایزه گرفتن برای هر فیلمساز ایجاد انگیزه میکند، باید مواظب باشد که فریبش را هم نخورد.
وی در پاسخ به این سوال که داوران جشنواره اسپانیایی به چه نکاتی توجه کردند که «آن شب» برای آنها حائز اهمیت شد، گفت: داوری هر جشنواره متر و معیاری دارد، یک سری جشنوارهها سیاسی و آدمهایی که آنجا حضور پیدا میکنند هم تقریبا سیاسی هستند، موضوعهای اجتماعی معمولا جشنواره هایش اینگونه است، اما معیار جشنوارههایی که فیلمهایی مانند «آن شب» با داشتن ژانر وحشت در آن حضور دارند بیشتر تخصصی خواهد بود و داروان به بخش ایدئولوژی یا فلان کشور بودن و انتقال نوع مفهوم اجتماعی و... توجه ندارند و بیشتر به دنبال این هستند که آیا فیلم سرگرم کننده در ژانر وحشت توانسته مولفههای این ژانر را داشته باشد؛ بدین علت چنین جشنوارههایی فنی تخصصی است و اقبالی هم که به فیلم ما شده از این جهت است.
درمنش عنوان کرد: اگر به اتفاقات فیلمهای ژانر وحشت دقت کنید مقولههای جدیدی نمیبینید و تقریبا با مولفههای یکسان به دنبال ایجاد وحشت هستند. دنیای سینمای وحشت امروز و علاقهمندان آن بیشتر به دنبال این هستند که در آدمهای دیگر سرزمینها بخصوص خاورمیانه، چه موضوعهایی وجود دارد که به لحاظ مضمون در فضای فیلم دلهره آور، قابلتر است. اگر دقت کنید «آن شب» قبل از اینکه دلهره آور باشد اخلاقی تربیتی است و این موضوع وقتی در قالب ژانر وحشت آمده خودش را نشان داده و برای آنها جالب شده است. بدین علت کسانی که علاقهمند به کارکردن در این فضا و دیده شدن هستند باید سمت موضوعهای شرق دنیا بخصوص در ایران و خاصتر در قبیلهها و طایفهها بروند و به بهترین شکل در ژانر وحشت طراحی کنند که قطعا برای دنیا جذاب خواهد بود، چون به جز اینکه آدرنالین خون مخاطب را بالا و پایین میکند یک مفهومی هم با او در میان میگذارد و این نکتهای بود که در «آن شب» اعمال شد.