ترامپ هنوز اتهام خود را نمی‌پذیرد!
 «دونالد ترامپ»، رییس جمهور آمریکا، اصرار دارد که در ابتدای ماه نوامبر (دو روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا )، توزیع و تزریق واکسن کرونا در ایالت‎های مختلف این کشور آغاز شود!
 
اخبار بین الملل- این در حالی است که بسیاری از متخصصان، چنین اقدامی را مغایر با قوانین بهداشتی و تخصصی دانسته و هشدار داده اند که تزریق واکسن کرونا به شهروندان، آن هم بدون طی شدن مراحل کامل آزمایشی و سنجش عوارض بالینی و داخلی، ریسک زیادی برای زندگی افراد دارد.
 
ممکن است این واکسن ، شهروندان را از ویروس کرونا (آن هم شاید برای مدتی محدود) مصون نگاه دارد، اما می‌تواند مولد عوارض جبران ناپذیر دیگری برای بدن باشد.
 
به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی، تزریق عمومی واکسن کرونا تا زمان طی شدن تمامی مراحل آزمایشی و بالینی آن را غیر قابل قبول می‌داند.
 

آمریکا تعهد خود را زیر پا گذاشت!

همان گونه که پیش بینی می‌شد، واشنگتن هرگز قصد ندارد در پروژه توزیع عادلانه واکسن کرونا شرکت کند.

 
به عبارت بهتر، کاخ سفید رسما اعلام کرده است که در ابتکار عمل بین‌المللی سازمان جهانی بهداشت برای پژوهش، ساخت و توزیع واکسن کرونای جدید (سارس‌کوو ۲) شرکت نمی‌کند!
 
این در حالی است که آمریکا تعهد داده بود در توزیع عادلانه واکسن کرونا، رویکردی هماهنگ با دیگر کشور‌های دنیا داشته باشد؛ دلیل این مسئله برای همگان مشخص است! رییس جمهور آمریکا معتقد است که تنها راه پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، می‌تواند مانور تبلیغاتی گسترده بر روی «تولید، تزریق و توزیع واکسن کرونا» باشد.

 

دسترسی منصفانه به واکسن کرونا ممنوع!

ترامپ اینک معتقد است که واکسن کرونا، باید تنها در دسترس شهروندانی باشد که قصد دارند در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر شرکت کنند، با این امید که چنین مسئله‌ای بتواند منجر به پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات شود!

 
در این میان، ایالاتی مانند «فلوریدا»، «ویسکانسین»، «کارولینای شمالی»، «آریزونا»، «اوهایو» و «میشیگان» برای ترامپ اهمیت ویژه‌ای دارند.
 
آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آرای ترامپ و بایدن در نظرسنجی‌های صورت گرفته در این ایالات، تقریبا به یکدیگر نزدیک است؛ هر چند که بایدن وضعیت بهتری در نظرسنجی‌ها دارد.
 
در چنین شرایطی ترامپ معتقد است که تنها عامل برهم زننده این معادله، اعلام رسمی تولید و تزریق واکسن کرونا در آمریکاست.
 
اگرچه «آنتونی فائوچی» و دیگر متخصصان امور ویروس شناسی در آمریکا تاکید کرده اند که احتمال تزریق عمومی واکسن کرونا تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی (به دلیل زمانبر بودن مراحلی که باید طی شود) امکانپذیر نیست، اما ترامپ اصرار دارد که این مسئله باید تحقق پیدا کند؛ زیرا او می‌خواهد در انتخابات پیروز شود!

 

رد طرح «کواکس» توسط کاخ سفید

اقدام ترامپ، به معنای پیمان شکنی دوباره وی در قبال طرح جمعی «کواکس» است!

 
هدف از این طرح، اطمینان از دسترسی منصفانه همگان در سراسر جهان به واکسن موثر علیه کووید ۱۹، بیماری ناشی از سارس‌کوو ۲، اعلام شده است.
 
این طرح، تحت هدایت و مدیریت سازمان بهداشت جهانی اجرا شده و اکثریت قریب به اتفاق اعضای سازمان ملل عضو آن هستند.
 
در بیانیه‌ای که دولت آمریکا برای توضیح عدم مشارکت خود در «کوواکس» منتشر کرد، آمده است «آمریکا اجازه نمی‌دهد، امکاناتش توسط پروژه‌های چندجانبه که تحت نفوذ سازمان بهداشت جهانی فاسد و کشور چین هستند، محدود شود.»
همان گونه که مشاهده می‌شود، رییس جمهور آمریکا همچنان با هجمه‌هایی که به چین و سازمان بهداشت جهانی وارد می‌سازد، قصد بهره برداری تبلیغاتی از توزیع واکسن کرونا در آمریکا دارد.
 
در هر حال، آمریکا دیگر عضوی از ائتلاف جهانی برای مبارزه با کوید-۱۹ و موارد مشابه نیست!
 
«ائتلاف برای نوآوری‌ها در پیش‌گیری اپیدمی‌ها» (سپی)، یک اتحاد جهانی با مشارکت دولت‌ها و بخش خصوصی است که با هدف راه‌اندازی یک شبکه پژوهشی برای تحقیق و توسعه واکسن‌های گوناگون علیه بیماری‌های جدید عفونتی ایجاد شده است.
 

ترامپ هنوز اتهام خود را نمی‌پذیرد!

اکثر متخصصان آمریکایی متفق القول هستند که اصلی‌ترین دلیل شیوع تصاعدی کرونا در ایالات مختلف این کشور، تمسخر ویروس کرونا توسط ترامپ و جدی گرفته نشدن این ویروس در ماه نخست شیوع آن بوده است.

 
با این حال، رییس جمهور آمریکا که نسبت به عملکرد غیرقابل دفاع و فاجعه بار خود در قبال شیوع کرونا واقف است، سعی دارد در این خصوص چین و سازمان بهداشت جهانی را مورد اتهام قرار دهد.
 
دونالد ترامپ، کشورش را در جولای سال جاری از سازمان بهداشت جهانی خارج کرد؛ وی این نهاد وابسته به سازمان ملل را متهم کرد که «خیلی دیر» درباره خطر ویروس کرونای جدید اطلاع‌رسانی کرده است.
 
به ادعای رییس جمهور آمریکا، این سازمان زیر نفوذ چین است و به دلیل «اهمال در اطلاع‌رسانی به‌موقع» مسئول اصلی شمار بالای جان‌ باختگان کرونایی به‌ شمار می‌رود.
 
در هر حال، با وجود مخالفت آمریکا، تاکنون ۱۷۲ کشور و همچنین کمیسیون اتحادیه اروپا به همکاری با «کوواکس» علاقه نشان داده‌اند؛ موضوعی که نشان می‌دهد واشنگتن تا چه اندازه‌ای در نظام بین الملل منزوی شده است!
 

دیگران نباید واکسن کرونا را دریافت کنند!

طرح «کوواکس» از دید ترامپ، باید از بین برود؛ زیرا می‌تواند انحصار آمریکا در توزیع واکسن کرونا را از بین ببرد!
 
بر اساس اعلام «دویچه وله»، مطابق مراحل پیش بینی شده در طرح کوواکس، قرار است پس از آزمایش کامل یک واکسن توسط یکی از شرکت‌هایی که در حال پژوهش هستند و اطمینان از تاثیرگذاری آن علیه سارس‌کوو ۲، ۲ میلیارد دوز واکسن تا پایان سال ۲۰۲۱ تولید شود.
 
هدف این است که در وهله نخست، کادر‌های درمانی و افرادی که به علت کهولت سن یا پیش‌بیماری در معرض خطر مرگ بر اثر کووید ۱۹ هستند، واکسینه شوند.
 
بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، این افراد حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور‌های شرکت‌ کننده در طرح «کوواکس» را تشکیل می‌دهند.
 
در هر حال، ترامپ نه تنها با اقدام غیر تخصصی و سیاسی خود جهت اعلام تولید و تزریق واکسن کرونا در ابتدای ماه نوامبر، جان شهروندان آمریکایی را به خطر انداخته است، بلکه عملا طرح جمعی «کوواکس» و دیگر طرح‌های جمعی برای توزیع عادلانه واکسن کرونا در سرتاسر جهان را زیر پا گذاشته است. موضوعی که قطعا از دید ملت‌ها و دیگر کشور‌های دنیا پنهان نخواهد ماند.